Sunday, December 31, 2006

Amoccas nytårstale

2006 lakker mod enden, idag er jo årets sidste dag, så det må være tid til den årlige nytårstale her på bloggen.
Men før vi ser frem på året der kommer, så lad os lige se et år tilbage. I 2005 skrev jeg følgende om udsigterne til 2006:

Hver nytår i de sidste par år har jeg tænkt: næste år er du mor eller i hvert fald gravid. Næste år bliver bedre. Jeg vil ikke begå fejlen igen, og tro, at 2006 bliver et bedre år. Jeg ved, at jeg hverken er mor eller gravid næste år. Jeg tror at 2006 bliver endnu et lorteår, men i det mindste vil jeg ikke længere skulle leve i uvished og angst for fremtiden.

Og det er såmænd sandt nok: 2006 blev endnu et lorteår. Men jeg synes nu ikke angsten eller uvisheden forsvandt. Jo, angsten for hvordan det næste forsøg og det næste forsøg osv. skulle gå, men uvisheden for fremtiden hærger stadig...

2006 har været et mærkeligt år. I starten af året, da smerten efter sidste forsøg stadig var ny, rå og blødende var det præget af trangen til at stikke af fra det hele.

Det blev dog desværre hurtigt slået fast, at flugt ikke var en mulighed. Man kan ikke løbe fra problemet, hvis man selv er problemet, vel?

Men det der med at løse problemet var heller ikke så nemt, så i stedet valgte jeg en anden vej ud: fortrængning og fiksering på noget andet.
Denne nye fiksering, som egentlig var sund nok, er desværre gået noget i stå her i andet halvdel af 2006, men ideen med at prøve at fokusere på noget andet, har jeg da forsøgt at holde.

Midt på året blev jeg ”moster” igen til en smuk lille pige. Jeg havde haft det utroligt svært med min venindes graviditet, men da hun først var kommet til verden forsvandt al ambivalensen heldigvis. Hun er lige så yndig som sin søster – den lille – og jeg elsker hende allerede lige så højt.

Og som året begyndte at gå ned af bakke gjorde jeg desværre også... Tydeligvis har fortrængningen ikke rigtigt hjulpet, eller noget i den retning. Det er jo i hvert fald gået helt i kage for mig...

Nå, men tilbage til fremtiden, om man så må sige. 2007 bliver et anderledes år. Slutningen på 2006, og de ting der er sket må få konsekvenser.
Jeg har accepteret, at jeg ikke kan skrive mit speciale på 4 måneder i starten af året, og at jeg eventuelt skal tage et par af vinterens eksaminer om. Det betyder i praksis, at jeg har meldt SU’en fra, og at jeg i 2007 arbejder fuld tid samtidig med, at jeg får skrevet mit speciale i løbet af året – uden tidspres på grund af mangel på SU og så videre...

2007 bliver også året, hvor der skal besluttes definitivt, om vi skal tage imod den bjørnetjeneste fra Skejby eller ej, og om adoption er vejen for os...

Så 2007 bliver i sandhed et anderledes år. Efter denne forvirrende lange smøre er der vist ikke meget andet at gøre, end at ønske jer alle et godt og lykkebringende nytår.

PS! Har boykottet nytårsforsætterne i år, de bliver alligevel aldrig til noget...

Labels:

11 Comments:

At 2:31 PM, Anonymous Anonymous said...

Godt nytår, søde Amocca.
PUK

 
At 2:44 PM, Blogger Mira said...

Godt Nytår! Heller ingen ønsker for 2007 eller nytårsforsættet herfra.....Det har jeg også opgivet :-)

 
At 6:08 PM, Blogger Freudika said...

Jeg er med på, at det der med at ønske at næste år blir bedre, egentlig kan være lige meget ... men alligevel håber jeg jo - både for mig selv og for alle de andre dejlige fightere her i blogland ... selvom næste år ikke byder på babier i hobetal - så lad det i det mindste byde på små glimt af lykke ...
Godt nytår til jer alle ...

 
At 7:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg vil håbe, at det kommende år vil bringe dig lidt mere varme, smil og dejlige stunder, og at udfordringerne ikke vil blive alt for uoverkommelige...

 
At 12:42 PM, Anonymous Anonymous said...

Godt nytår, Amocca. Håber, at du tager fejl og 2007 bliver et fantastisk år. Eller i hvert fald bedre end 2006 i det mindste. Krydser fingre for, at ekaminerne er i hus, at det går godt med arbejde og speciale, at du stille og roligt får det bedre og kommer lidt ovenpå igen samt at 2007 bringer jer tættere på et barn.

Knus Tina

 
At 2:49 PM, Anonymous Anonymous said...

Nytårsforsætter er noget opreklameret L O R T. God nytår til dig, søde. Jeg håber det at bliver langt bedre end det forgangne.

 
At 11:35 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg håber, at 2007 vil bringe dig noget godt søde.

 
At 12:45 PM, Blogger Signe og Jan said...

Håber 2007 bliver et godt år for dig.

 
At 10:13 PM, Blogger Majer said...

Også et god nytår til dig. Håber at du finder den rigtige løsning for dig, omkring et forsøg mere, adoption eller hvad I kommer frem til.

Hilsner fra Majer

 
At 10:05 AM, Anonymous Anonymous said...

kære Amocca

Godt nytår!

Kærlig hilsen Evi

 
At 8:10 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca, jeg faldt over "jer", barnløse i behandling på et tidspunkt, hvor jeg virkelig havde brug for det, og det hjalp mig meget at vide, der overhovedet ikke var noget galt med den måde, jeg reagerede på, at der var andre der var præcis lige så bange, fortvivlede og deprimerede over deres situation som jeg. Jeg var så heldig at blive gravid og efter 9 måneder, hvor jeg nærmest gik på wc hver 5. minut for at tjekke om jeg blødte, efter samtaler med min læge, der henviste mig til en psykolog pga min frygt for at miste barnet, fik jeg den største gave.
Når jeg tænker tilbage, var behandlingen det værste, jeg har oplevet, jeg kunne ikke passe mit arbejde og var ved at ødelægge mit parforhold pga min angst. Men det var været det hele værd.
Med dette vil jeg bare sige, at du ikke skal give op. Det er lige så vidunderligt, som du drømmer om - og det ville et adopteret barn sikkert også være, hvis ikke behandlingen lykkes.
Jeg håber, du får ro i sjælen. Tanker fra Ina

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger