Tuesday, March 21, 2006

And here's to you mrs. Larsen....

Sidste år i maj, skrev jeg et indlæg om venskab. I dette indlæg skrev jeg følgende om min bedste veninde:

"Jeg priser mig lykkelig for, at hendes smukke datter kom til verden, inden alt dette kaos havnede i mit liv. Men jeg håber og tror på, at havde det ikke været sådan, at jeg havde fundet styrken til at være der for hende, som hun har været der for mig."

Det er her, at der er folk i salen der begynder at rømme sig, og hviske lidt til hinanden... For det viser sig jo desværre, at ligemeget hvor meget jeg så håbede og troede det... Så var det ikke sandt!

Hvis jeg var blevet gravid i det sidste forsøg ville jeg have været ca. 16 uger henne nu... Det er jeg ikke! Det er min veninde derimod...

Min veninde ringede d. 27. december 2005 for at fortælle mig, at hun stod med en positiv test. Hun græd. Jeg græd. Alle græd. Ikke på grund af graviditeten - for den var glædeligt forventet, men grundet timingen. Jeg græd resten af den dag - on off.

Vi holdt nytår hos dem. Jeg vågnede grædende d. 31. december og græd mere eller mindre konstant indtil vi stod ved deres hoveddør om aftenen. Og på vej hjem nytårsnat græd jeg lige lidt mere.

I hele januar måned affødte hver telefonsamtale med hende, en ca ½ times tudetur efter hvert opkald. Der var så mange tårer da.

Jeg har besøgt dem i denne uge, for første gang i 2 måneder. Og formåede at bruge en hel eftermiddag og aften - uden på noget tidspunkt at anerkende hendes fine lille struttende mave - og det er jo ikke som om den kan overses længere...

Og jeg ved godt det er forfærdeligt - og jeg ved godt, at jeg lovede at jeg ikke ville være sådan. Men det gør så ondt, så ondt så ondt indeni! Så ondt, at jeg er bange for, at hvis jeg taler om graviditeten med hende, at jeg bryder fuldstændig sammen... Og det er ikke fair. Ikke over for mig, ikke overfor hende, ikke over for lille Sarah, som elsker sin glade moster Anna, og som ikke ville forstå et kuk af det hele...

Men det er heller ikke fair, at lade som om at hendes barn nr 2 ikke er på vej. Det er ikke fair, at man ikke må have lov at diskutere sin graviditet med sin veninde - bare fordi veninden er en bitter barnløs kælling.

Jeg græd på vejen hjem i bilen. Ikke kun af smerte over at maven ikke er min, men også af skam over min egen opførsel. For jeg føler mig så forfærdelig skyldig. Jeg havde virkelig troet, at jeg ville kunne klare det her - men det kan jeg åbenbart ikke. Og det er bare ikke godt nok! For jeg skal klare det!

Og det gør jeg også på den ene eller den anden måde. Basta.

Så lad mig bruge denne post som en undskyldning til Fru Larsen, men også som lovning på bod og bedring. For jeg lover dig, Fru Larsen, at ligemeget hvad, så ønsker jeg ikke at slippe for dig og jeg vil elske dit kommende barn lige så højt som jeg elsker Sarah - hvis det altså er menneskeligt muligt....

Labels:

11 Comments:

At 8:05 AM, Blogger Solsikke said...

Åh Amocca, hvor jeg dog kender det. Mine tårer var også en stor del af skam over ikke at være der for min veninde. Jeg ønskede jo ikke at hade hende. Det var først da jeg efter mange måneder var begyndt at vænne mig til situationen, og da jeg var begyndt at acceptere min bitterhed, at situationen begyndte at vende. I dag kalder jeg mig med stolthed i stemmen for "Gustavs yndlingstante" (selvom han sikkert har nogle rigtige tanter som er uenige i at jeg skulle være yndlings).

Jeg er sikker på at du også klarer denne udfordring. Men husk at passe på dig selv!

Stor kram,
Solsikke

 
At 9:48 AM, Blogger Spirren said...

Kære Amocca

Det er meget lang tid siden, jeg har skrevet på din blog og alt for lang tid siden vi har mødtes over messenger.

Grunden ved jeg, men det fjerner desværre ikke længslen efter snakkene med dig!

Trods min egen situation glemmer jeg aldrig den smerte, du beskriver.
Smerten over ikke at være den, man ønsker. Jeg bar den i lang tid, da min søster blev gravid med tvillinger.
Jeg var så flov, og skyldfølelsen var så stor over min egen barnlige opførsel. Jeg skammede mig over, at jeg ikke kunne glæde mig for og sammen med min søster.

Men sådan var det, og skulle jeg pase på mig selv, kunne det ikke være anderledes.
Du gør det bedste du kan søde, og du taler enda med din veninde om det. Hun forstår dig, og vigtigst af alt anerkender hun dine følelser og iver dig plads.
Du er så godt på vej, og I er godt på vej sammen.

Selvom følelsen er så dybtegående hos dig lige nu, skal du vide, at du aldrig vil blive en dårligere veninde for hende. Du er stadig hendes veninde Anna med de samme værdier. Forskellen er at du er i krise lige nu.

Idag har noget af det jeg og min søster var igennem bragt os tættere sammen.
Dengang troede jeg aldrig, at det hverken kunne eller ville føre noget godt med sig, men det gjorde det. Tiden hjalp mig med det.


Jeg sender dig så mange tanker

Kæmpe knus fra M.S

 
At 9:56 AM, Blogger Unknown said...

som jeg plejer at sige det er godt en graviditet vare 9mdr. Ellers ville jeg aldrig have kunne være den kærlige og omsorgs fulde moster. Det lykkes først få dage før fødslen, at forlis med tanken. Der var ingen jubel dans, som ved den første, men jeg var meget stolt da jeg første gang ture holde hende og ikke brød tuden sammen.
Giv dig selv lov til at tage den tid det tager.

cs

 
At 10:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Det er den gotiske knude. Din veninde ville jo helt sikkert ønske, at hun kunne fjerne din smerte - og omvendt - ønsker du jo din veninde det bedste i verden. Det er en ond, ond og tarvelig situation skabt af moder natur.

Jeg ville ønske, vi andre kunne tage lidt af dine tårer - men det ved jeg udemærket godt, at det kan vi ikke.

Med ønske om alt det bedste.

Pernille

 
At 12:06 PM, Blogger GitteK said...

Åh ja... skæbnens irreterende ironi!
Sagen er jo i al sin enkelthed at i takt med at man glædes på andres vegne, kaster det´, det ulidelige klare lys på ens egne salt-fyldte sår!

Jeg har selv været familiens "MAUDE" i snart 9 måneder, heldigvis skal min svigerinde snart føde, og snart er "lillen" ikke "ny" mere...og så plejer alting at falde lidt tilbage til normal igen, ihvertfald for mig!

Og i øvrigt! tillykke med at du skal være Moster igen :)

 
At 2:49 PM, Blogger HBT said...

Åh ja hvor jeg kender det. Jeg fik en uges tid efter vores sidste forsøg at opkald fra en veninde. Med nyheden om at hun venter barn nr 2 til oktober. De har en dreng fra spril 05. Kæft den var svær at sluge. Det var 1. gang jeg måtte bryde grædende sammen efter en besked om graviditet. Jeg tudede i lang tid efter opkaldet. Og har ikke talt med veninden siden. Hun er heldigvis forstående og ved det er svært for mig. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det overhovedet. Jeg ved det vil gøre ondt at se hende med mave på.

Om man nogen siden vender sig til det ved jeg ikke. Men man kan da håbe på at man bliver bedre til at takle det.

Knus

 
At 9:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Det er altid skræmmende at opleve de "grimme" sider af en selv folde sig ud.

Min søser og jeg er begge i barnløshedsbehandling. Når hun påbegynder en behandling, så er der altid en del af mig der håber at det ikke lykkes for hende. Det er svært bare at skrive det her - som helt anonym person. Men sådan har jeg det. Når hun så får et negativt svar - så bliver jeg først lettet og bagefter ked af det på hendes vegne - og samtidig er jeg så flov over hvordan jeg reagerer. Min egen søster.....og jeg kan ikke finde det i mig at ønske at hun bliver gravid før mig.

Og det helt vanvittige ved det hele - jeg kan mærke at hun har det på samme måde.

Jeg ved ikke om min beretning hjælper dig på nogen måde. Men du skal vide at du slet ikke er alene om de følelser.

Hilsen en anonym smug-læser på din blog

 
At 10:53 AM, Blogger Unknown said...

Kære Amocca.
Tak fordi du altid så ærligt deler ud af dig selv. Det er så hårdt og dumt og unfair altsammen, det føles som om man kun kan tude over det - og alligevel skriver du. TAK. Jeg kender også til den grimme jalousi, jeg har endnu ikke set min bror og hans kæreste siden maven blev synlig. Og alle de scanningsbilleder som de ivrige og glade sender... jeg tuder lige meget hver gang.

En gang så rammer miraklet også dig, jeg beder til der ikke er lang tid til.
KRAM
PUK

 
At 9:24 PM, Blogger Frøkenhat said...

Kære Amocca

Tak for en skøn blog, som jeg har smuglæst på i et par måneder nu. Og tak for dit seneste indlæg, der ramte mig lige i hjertekulen på en dag, hvor en af mine nære veninder måtte aflyse vores aftale, fordi hun i nattens løb havde forøget familien med en skøn datter. Lykkeligt for hende. Og helt fortjent. Men for mig var det samtidig en påmindelse om, at det der for andre er en nem sag eller endda et uheld, for mig er en kamp og en ække af nederlag og sorger. Efter knap to år med intense forsøg er der fortsat ingen baby i min favn.
Så tak fordi du netop den dag satte ord på nogle af de tanker, som også rumsterer i mit hoved.
Og tak fordi du dermed inspirerede mig til at gøre alvore ved de tanker, der har puslet en måneds tid: at gå fra det anonyme bloglæser liv, til den fortsat anonyme me til gengæld aktive tilværelse som blogger. Hvis jeg altså kan finde ud af det. Nu prøver jeg i hvert fald - i håb om at blive optaget i fællesskabet, få luft for tanker og frustrationer og bruge min tid på noget mere konstruktivt end at ligge på sofaen.
Så skulle du eller andre få lyst til at følge mine første famlerier som blogger, så er der taget forskud på foråret i Frøkenhats Havestue (http://froekenhat.blogspot.com)

Kærligst,
Frøkenhat

 
At 9:02 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Du kræver så meget af dig selv! Du vil kunne klare alle de svære situationer, være indfølende og forstående over for dem du holder af. Hvorfor skulle du ikke kunne tillade dig at bryde sammen i gråd over for veninden, som du i forvejen ved er forstående over for din situation og dine følelser?Jeg håber at du ikke kun græder, når du er i enrum, at der er nogen som du kan give los over for og som vil dele din sorg og smerte og dine tårer og holde om dig.
Jeg kan kun give dig ord, men jeg ønsker det bedste for dig.

Kærlig hilsen Evi

 
At 10:42 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Måske kan det hjæplpe dig at skrive et afskeds-brev til det biologiske barn du aldrig får?

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det hjalp mig til at få afklaret nogle føleleser. Især i forhold til andres babyer!

Kærlig hilsen fra en smuglæser

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger