Wednesday, January 04, 2006

Nederlag - tur retur

Følelsen af nederlag er stærk i disse dage. Følelsen af at være en fiasko, som kvinde - som menneske. Ikke at kunne det, som jeg sådan rent fundamentalt er lavet til at kunne - formere mig, føre arten videre.
Denne følelse, som jeg sad fanget i efteråret forrige år, men som jeg troede var et overstået kapitel, er vendt tilbage for fuld styrke i den sidste tid.

Og som bølger ruller følelsen ind over mig, hver gang jeg bliver mindet om min egen utilstrækkelighed og min krops forræderi. Og påmindelserne er der konstant, hver gang jeg bevæger mig ud af lejligheden, tænder fjernsynet eller logger på min computer. Det er nemlig moderne at få børn. In at være en familie. Hipt at være mor.

De gravide maver, barnevognene, småbørnsfamilierne fylder lige pludselig vanvittigt meget i gadebilledet igen. Endnu en følelse og tilstand jeg troede var borte, overstået. Men jeg tog fejl.

Det er ikke noget så simpelt som misundelse eller bitterhed der fylder mig på en tur ned af strøget i Århus. Det er åndenød, klaustrofobi og en dyb fysisk smerte i mellemgulvet. En følelse af angst, som jeg kan forestille mig, ville flyde gennem kroppen hvis man svømmer blandt sultne hajer - men uden den efterfølgende lettelse når man er sluppet derfra i et stykke.

For man slipper aldrig fra det i et stykke, det er der problemet ligger. Hver eneste af disse møder, disse påmindelser af hvad jeg ikke har, hvad jeg ikke kan få, hver og et er endnu et slag på en sjæl der allerede er i tusinde stykker.

7 Comments:

At 7:06 AM, Blogger Solsikke said...

Kære Amocca

Jeg kan slet ikke forestille mig, hvad du gennemgår lige nu. Men jeg vil bare sende dig et trøstekram, og sige, at jeg synes at du er helt fantastisk. Du evner stadig at holde dig oprejst, og dele dine tanker herinde. Du er en stærk kvinde og jeg håber alt det bedste for dig.

Kærlig hilsen
Solsikke

 
At 8:42 AM, Blogger soesterlystig said...

Jeg holder op med at blogge - dine indlæg siger alt det der sidder fast i mit hjerte... Og du har ret der ER gravide og børn på hele sendefladen og åbenbart også på det meste af jordens overflade.

 
At 7:53 PM, Blogger Freudika said...

Det gør mig ondt at læse ... jeg kan næsten mærke din smerte og ville ønske der var noget nogen kunne gøre, for at lette lidt på det ... :ae

Jeg håber at tiden arbejder for dig, og at det snart blir lidt bedre at være dig.

 
At 9:21 PM, Blogger GitteK said...

Åh altså!

Kæmpe kæmpe knusekram til dig!

 
At 9:30 PM, Anonymous Anonymous said...

Men - søde Amocca, du har trods alt mere end hvis du var blevet ædt af hajen - du har livet. Og, ja, jeg ved godt at det lige nu måske synes at være et bedre alternativ at blive ædt, men jeg håber så inderligt at du en dag vil være glad for, at du trods alt ikke blev det. Knuzer fra Mutti

 
At 11:15 PM, Blogger Mira said...

Jeg genkender 100% hvad du skriver. Børn, gravide og barnevogne over-fucking-alt. Det er til at blive sindssyg af, en konstant påmindelse om ens egen smertelige defekt. Jeg føler mig som en blindgyde i evolutionen......

 
At 1:33 PM, Anonymous Anonymous said...

I er ikke blindgyder - selvom det føles sådan. Ingen af jer er blindgyder. Jeg føler jeres smerte, og jeg vil ALDRIG acceptere tanken om jer som evolutionære blindgyder. Nemt for mig at sige, måske. Det trøster ikke, for det kan intet.
Overlevelse er i høj grad også evolution. Og I er mestre i denne disciplin.
Kh Stina

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger