Friday, November 24, 2006

Stress

Psykisk stress siger de kloge.

En diagnose altså. Men ikke en særlig fed en, og heller ikke rigtigt en jeg kan bruge til ret meget, desværre. Jo, altså, jeg kan bruge den til at finde ud af, at jeg ikke er en nar, der ikke bare kan tage sig sammen. At min manglende evne til at gøre noget som helst, faktisk har en dybereliggende årsag...

Ifølge de kloge, skelner kroppen ikke mellem fysisk og psykisk stress. Den giver de samme reaktioner, lige meget hvordan den er blevet stresset.
Og reaktionerne er, ifølge Sundhedsguiden, som følger i de to nedenstående tabeller. Jeg har opsat dem således, at de ting der står i venstre kolonne, er de tegn jeg kan ”prale” af. De ting der står i højre kolonne er jeg, 7-9-13, ikke plaget af:




Og hvad kan man så gøre ved det, spørger man sig selv. I hvert fald hvis man er en handlingsperson som jeg (plejede at være). Og det er her det bliver en lille smule tricky.

For selve behandlingen af stress bunder i virkeligheden i at udforske årsagen til stressen og derefter en omlægning af hverdagen...

Øøøhm, ja, ok. Det lyder jo nemt nok!

Årsagen til stress? Mit bedste bud: 3 års barnløshed, med dertilhørende behandling og negative forsøg.
Så det er altså det vi skal have ændret på... men det kan man jo ikke for filan! Sket er sket og situationen er stadig den samme. Jeg er stadig barnløs, nu blot uden behandling...

Hvad gør man så?

Det er altså svært – for ikke at sige umuligt – at ændre på de tilstande, der har forårsaget stressen. Vi kan jo ikke ændre på, at vi har været i behandling, hvordan jeg har haft det under behandlingen, eller det faktum at vi stadig er barnløse efter 3 års forsøg på at skabe en familie.

Så må vi i stedet kigge på min dagligdag og se på hvilke ting der er værst for mig lige nu. Og det er med 100% sikkerhed mit studie. Det stresser mig ekstremt. At det stresser mig, hænger sammen med ovenstående reaktioner på stress, for pga. de ovenstående reaktioner, er det praktisk talt umuligt for mig at læse og forstå mine lektier og at følge med i undervisningen. Hvilket gør, at jeg føler mig endnu mere dum og utilstrækkelig... tal om en ond cirkel...

Det er vitterligt sådan, at når jeg forsøger at læse lektier, så kan jeg læse de samme 4 linier igen og igen, uden at forstå hvad der står, eller tage det ind. Dette gør mig til sidst så frustreret og vred og ked af det, at jeg begynder at græde og derefter giver op.

Det er selvfølgelig et rigtigt rigtigt dumt tidspunkt for det her lige nu – men på den anden side, gad vidst om der nogensinde er et godt tidspunkt at få stress på? Jeg skal til eksamen på mandag, og på onsdag, og på fredag... Jeg skal aflevere semesteropgave inden jul... Og så skal jeg skrive speciale...

Så det bliver altså meget svært at ændre på situationen, det er måske derfor jeg har det lidt svært med en diagnose, for hvad kan jeg så bruge den til?

Labels:

10 Comments:

At 5:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Åhh altså Amocca - hvor er det også en svær situation!
Er der absolut ingen muligheder for udsættelse?

Jeg har mange af de samme symptomer, som du beskriver lige nu; voldsom træthed, urolig søvn, koncentrationsbesvær, hukommelsesproblemer, følelse af utilstrækkelighed m.v. Så jeg står i samme dilemma med ikke at kunne læse en bog, huske samt forstå den - selvsamme teori som man skal kunne anvende til eksamen.
Af samme grund fik jeg lige netop i går min eksamen udsat til juni-måned. Det var en svær beslutning og en svær erkendelse!

Jeg ved, din situation er anderledes med SU osv. - men er der andet valg, tænker du??

Du er nødt til at minimere stressen et eller andet sted og det logiske valg ville være din eksamen, eftersom du alligevel ikke kan læse og forstå det stof, du skal.

Pas nu godt på dig!

Caf

 
At 5:23 PM, Anonymous Anonymous said...

"....det logiske valg ville være din eksamen, eftersom du alligevel ikke kan læse og forstå det stof, du skal."

.... aj, lød det forkert?! - jeg mente, at du alligevel ikke kan læse stoffet og for alvor forstå det LIGE NU - i den situation du er i. Altså at det på en måde bliver spildt energi. At du er oppe mod andre kræfter, der ikke blot kræver handlekraft og beslutsomhed i form af at "tage sig sammen".
Handlekraft ville måske netop være at tage sig selv alvorlig og få eksamen udsat. Du får også mere personligt ud af at udsætte din eksamen - altså din personlige læring.

Så skulle det være tydeligt ;-)

Caf

 
At 11:16 AM, Anonymous Anonymous said...

Ja, det lyder jeg desvæære meget, meget bekendt i mine ører. Men det ved du.

Den dybereliggende årsag til stessen, nemlig barnløsheden, står vi magtesløse overfor. Og ja, vi kan handle: Vi kan prøve at lave en baby hjemme, vi kan gå i behandling, vi kan søge om adoption osv. Det kan optimere chancerne, men det er ikke op til os, om det lykkes. Og det er hårdt og vildt stressende. For at være sat udenfor indflydelse er også en stress faktor. Ligesom sorgen og savnet af et barn selvfølgelig.

Hvad gør du så? Ja, eftersom du ikke bare lige kan bestemme dig til, at nu skal barnløsheden være slut, og I får et barn(det ville da ellers være dejligt!!!!), må du (som både du og Caf skriver) kigge på andre stress faktorer, som du KAN gøre noget ved. Og du har også handlet ved at udskyde specialet lidt og tage arbejde. Men hvis det ikke er nok, kan du måske også udskyde de kommende eksaminer? Hvis det er umuligt at gennemføre eksaminerne, har du så noget valg? Og SU'en betyder jo mindre, nu du har en anden indtægt. Men det er kun dig og din krop (og din mand), der kan mærke, hvad der er det rigtige at gøre. Lyt til din krop og din mand. (Og din læge, veninder og familie.)

Jeg er enig med Caf i at handlekraft også er at tage sig selv alvorligt. Da jeg selv tog en lignende beslutning, følte jeg enorm lettelse. Det betyder ikke nødvendigvis, at du falder helt ud - men bare tager en pause for at komme til lidt til hægterne igen. (Jeg er jo også kommet i gang igen - men barnløsheden fylder stadig, stresser, ødelægger min nattesøvn og dræner mig for energi.)

Knus og mange tanker
Tina

 
At 11:36 AM, Anonymous Anonymous said...

Kan det hjælpe at se på det lidt udefra? Hvad ville du råde en veninde eller en studiekammerat til?

 
At 12:31 PM, Blogger Spirren said...

Kære Amocca

Det er jo desværre ikke altid, at man kan bruge dianogser til noget.
Måske er det vigtige, at du finder ud af, hvad der for dig føles rigtig at forkusere på nu, og se om det kunne hlæpe dig til at skille tingene ad for en stund.

Måske det kunne give dig lidt ro???


Jeg tænker på dig, det ved du....


Kæmpe knus M.S

 
At 6:23 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca
Puha, du har det ikke godt.
Jeg tror det er et udmærket råd at skyde i det mindste nogle af eksamenerne, hvis du har mulighed for det. Eller også ... Nu ved jeg ikke hvad du læser og hvor du skal hen med det... men ofte betyder karaktererne ikke særligt meget når først studiet er slut. Så du kan også vælge at tage det med ro og læse så meget du nu orker - og så gå til eksamen og skide på hvordan det går (svært hvis man godt kan lide at klare sig godt ;-) Men det kan hjælpe på stressen og ofte kan man godt bestå og slippe igennem (sikkert afhængigt af studiet, men ofte). Og så er de i hvert fald overstået og vil ikke forsinke dig.

Så vidt jeg husker går du hos en terapeut? Ellers er det jo en mulighed for at få noget hjælp. Og så er der jo de klassiske råd: lange gåture med kæreste eller god ven, masser af chokolade, forsøge at nyde de ting som man kan når man ikke er gravid/har børn (drikke rødvin, sove længe, tage på ferie til ikke-børnevenlige steder..).
Det farlige er jo at lang tids stress kan udvikle sig til depression.

Jeg døjer også med en hel del af symptomerne - især søvnløsheden er generende og synes mit job er mere og mere uudholdeligt og uoverskueligt. Der er ingen mirakelkur, men motion har en god virkning for mig. Det får i hvert fald tankerne et andet sted hen for en tid. Det svære er bare at tage sig sammen, når man synes det hele kan være ligemeget.
Jeg sender dig en masse varme tanker og håber du kan finde på noget der kan lette dit sind.
Jeg tror også det kan blive bedre når du på et tidspunkt tager en beslutning om hvad der skal ske videre frem mht børn.
Nå, det blev en lang velment smøre - du ved det sikkert altsammen, men det er sgi svært at lade være med at prøve at komme med gode råd.
Pas godt på dig selv.

 
At 7:08 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca
Jeg vil gerne tilslutte mig det tostrange skriver. Har selv været til eksamen med de problemer du beskriver.(Du ved hvorfor)Jeg måtte skrive i margen for hver fjerde linie jeg læste, for at holde bare lidt sammen på stoffet. Før jeg skulle ind, var der totalt sort skærm. Jeg var sikker på at jeg ville dumpe, men det gjorde jeg altså ikke. Fik en pæn karakter, fordi censor og lærer var meget forstående og gode til at stille ledende spørgsmål, så hvis du på nogen måde føler at du er i stand til det, kan det være en ide at prøve..Med hensyn til eksamen kan det jo da ikke gå værre end at du dumper.

Knus fra Sine

 
At 8:30 PM, Blogger Amocca said...

kære alle

mange tak for alle jeres kommentarer... jeg forsøger at tage de eksaminer jeg skal - som desværre alle sammen er skriftlige, havde de dog bare været mundtlige...

jeg tvivler på at jeg består. Og ambitionerne for karakterne kan ikke blive lavere... jeg ønsker mig 3 6'taller til jul ;o)

Men tak for tankerne...

 
At 10:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Hvis du dumper, kan du så gå op til eksamen igen senere? Eller skal du sygemelde dig for at komme til en sygeeksamen senere, hvis du ikke tror, du kan bestå nu?

Jeg tænker på dig..... ville så gerne kunne hjælpe dig.....

 
At 8:03 PM, Blogger Snowie said...

Morgenkåbe, Maltesere og kaffe ;-)

Tanker og knus med s

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger