Sunday, April 09, 2006

Flashback og afsløring

Det var altså ikke med vilje jeg holdt jer hen så længe ... Har bare lige haft lige rigeligt travlt i det der pseudoliv der foregår uden for skærmen. Men nu er eksamensopgaven afleveret og påsken står for døren, så nu må det vist også være tid til at udløse spændingen...

For at forklare jer hemmeligheden, må vi lige lave lidt flashback til januar måned, hvor vi havde afsluttende samtale på Skejby. Indholdet af denne samtale har - usædvanligt nok - været udeladt fra bloggens sider tidligere, da jeg ikke følte at det var min ret at publicere om andre folks følelser.

Men nok snak. Tilbage til januar og føromtalte samtale:

I dagene op til havde jeg inde i mit hoved lagt en slagplan for hvad samtalen skulle handle om (læs: Amocca på sine grædende knæ tiggende for et forsøg mere - bare et lille et?)...
Men aftenen før samtalen reagerede manden endelig på de sidste halvandet års skuffelser, ved at melde klart ud, at lige meget hvad Skejby så ville tilbyde, så ville han ikke have noget som helst af det... Ikke flere forsøg, ikke mere helvede, ikke mere, aldrig mere...

Indsæt her billede af Amocca i chok!

Morgnens samtale var en prøvelse, for at sige det mildt. Lægen gjorde det klart, at de mente at alle forsøg var gået så godt som de overhovedet kunne gå, der var intet de kunne ændre på som ville optimere vores chancer.

Tro mig, jeg havde vredet mit hoved med alt; lige fra kort behandling over ændring af stimulering til menopur til AHA på æggene - men jeg kunne desværre også selv forklare argumenterne for hvorfor ingen af disse metoder ville give et bedre resultat *suk* og lægen var rørende enig.

De tror, at der ligger en fejl i mine æg, altså en eller anden form for uforklarlig faktor, som vi kan smide oven i vores manglende æggeledere problem. Der er dog een anden mulighed - omend sandsynligheden for at det er korrekt, er mikroskopisk lille ifølge vor kære læge - og det er, at vi simpelthen ikke passer sammen.

Det eneste Skejby derfor følte at de kunne tilbyde, var et forsøg med donorsæd. Omend lægen lagde stærkt tryk på, at hun mente det ville være at gøre os en bjørnetjeneste, at hive os igennem endnu et mislykket forsøg...
Og ved min side sad jo en mand, som havde givet klart udtryk for, at nej nej nej ikke mere - ligegyldigt hvad... Bjørnetjeneste på den ene side. Blank afvisning på den anden side. Det var ikke rigtigt en mulighed, vel?

Og så fast forward til april måned og nutiden:

Tre måneder er nu gået, og manden min har tænkt og fordøjet (og muligvis fortrængt hvordan Hank opfører sig haha), og har med stor klogskab indset, at jeg aldrig kommer videre før jeg har fået syn for sagen... om man så må sige...

For hvad jeg heller ikke har fortalt er, at jeg er gået fuldstændig i baglås hvad angår adoption. Jeg kan overhovedet ikke tænke på, eller overveje det som en mulighed længere. Hvorfor kan jeg ikke rigtigt svare på, men sådan er det, sådan har jeg det...

Min kloge mand mener, at det er fordi jeg i mit lille forskruede hoved mener, at der er en anden løsning, og at den løsning hedder donorsæd. Og så længe jeg ikke har prøvet det, så vil jeg altid kunne sige: "det kunne have virket!" Og han har nok ret.

Vi har nu snakket med Skejby og de har givet grønt lys for, at vi kan melde os til et sidste forsøg, denne gang med donor, når vi er klar - omend de endnu engang gjorde det klart, at det nok er at gøre os en bjørnetjeneste.

Ordet bjørnetjeneste er selvfølgelig ikke rart at have kædet sammen med sit sidste forsøg, men så længe forsøget ligger forude, og så længe vi er igang med det, ja så lever håbet dog! Og håb har vi været i stort underskud af her i huset i den sidste tid...

Så det var altså den store hemmelighed: Return of the bib!

21 Comments:

At 9:31 PM, Blogger Signe og Jan said...

Det lyder spændende.... Altså nu ikke for at blande mig, for det har I sikkert også tænkt på, men der er jo også donoræg, hvis det er den del de mener kan være fejl i? Men i hvert fald lyder det som sagt spændende....

 
At 9:56 PM, Blogger Amocca said...

ja, jeg hælder jo også til donoræggene, men det er jo så udenlands og mange penge - som vi ihvertfald ikke har så længe jeg er på SU....

Hvis dette forsøg også fejler tror jeg dog ikke det bliver aktuelt, da manden har betinget, at dette må være absolut sidste chance vi giver dette behandlingssjov....

Så må vi håbe jeg får det på samme måde på et tidspunkt, hvis det bliver nødvendigt :-/

 
At 10:14 PM, Blogger Unknown said...

Wauw.
Jeg får helt kuldegysninger af glade (og muligvis naive) håb. Glæder mig til at følge dig.
God påske.
PUK

 
At 10:16 PM, Anonymous Anonymous said...

Dejlige Amocca : Go for it!! Det kan jo være.......... I vil fortryde senere, hvis I ikke tar chancen. Knuzer og pøj-pøj Mutti

 
At 10:25 AM, Blogger Solsikke said...

Kære Amocca

Jeg sidder med gåsehud på armene, og synes at det lyder så utrolig spændende. Tænk hvis det vitterlig "bare" er det der skal til! Det er helt fantastisk. Håbet lever her i foråret.

Kærlig hilsen
Solsikke

 
At 10:40 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Godt at du og din mand har fundet en løsning, som I begge kan leve med. Pausen har nok været god for ham.

Nogle gange fortryder man det, man IKKE gør, fremfor det, man gør. Jeg håber, at det lykkes, men hvis ikke, så har i da prøvet det og sidder ikke tilbage og spekulerer på, om I lige skulle afprøve, om det var løsningen.

Selv har jeg det ret godt med, at vi prøvede at søge om adoption, selvom vi fik afslag. Nu kan jeg lægge det væk og ikke længere spekulere på, om vi MÅSKE ville kunne blive godkendt trods min sygdom. Det har givet fred i sindet og er paradoksalt nok en lettelse, selvom det selvfølgelig også gjorde ondt at få afslag og blive frataget den mulighed. Men uvisheden var værre.

Klog mand du har. Håber det bedste for jer.

Knus Tina

 
At 11:48 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Jeg vågnede her til morgen efter en dejlig drøm. Du stod med den dejligste lille sorte baby i armene. En køn og klog lille menneskeunge, med de smukkeste brune øjne og tykke kinder. Din mand stod ved siden at og så glad ud. Derfor gjorde det mig ret overrasket at læse din blog.

Har du overvejet følgende:
-Hvordan ville du have det med ikke at kunne få noget at vide om din biologiske far? Ja, jeg ved jo godt at du ligner ham så meget at der ikke er noget at være i tvivl om :-) men tænk nu hvis dit kommende barn også gør det og så en dag pludselig møder ham. Donoren altså.
-Ville du bryde dig om at din mand fik et barn med en anden kvinde som du ikke kendte? Du skulle selvfølgelig være mor for barnet, men alligevel? Jeg tænker at din mand må elske dig meget højt siden han går med til dette!
-Hvad vil du fortælle Bjørn eller Bjørneline om den Bjørnetjeneste lægerne på Skejby har givet dig, hvis altså det lykkes?
-Kan du/I klare at det ikke lykkes?

Jeg er ked at læse at du har det så svært med adoption, men når jeg tænker tilbage på alle de bekymringer jeg havde før vi adopterede,(og som altså ikke er blevet til noget) kan jeg godt forstå det. Jeg var bange for at mit adoptivbarn ville have oplevet så meget slemt at det ville have svært ved at knytte sig til os, bange for ikke at elske det nok osv. Min veninde som havde været igennem 6 IVF forsøg og en dreng der døde af hjertefejl, fik mig overbevist. "Når du adopterer, så bliver barnet dit eget" sagde hun, med sin smukke datter i armene, på vej til at putte hende efter at hun var faldet i søvn i hendes arme. Sådan er det. Min fireårige søn lagde sine brune arme omkring min hals i går aftes og sagde "Du er den dejligste og bedste mor i hele verden, og du har også det pæneste tøj" Jeg går stadig rundt i ventebukser fordi jeg har taget på under graviditeten, og jeg var smurt ind i babygylp, så den med tøjet holder altså ikke, men en større kærlighedserklæring kan man vist ikke få.... Jeg knus-elsker ham, og han er den aller bedste gave jeg nogensinde har fået. Jeg er selvfølgelig også glad for de to andre, men jeg synes ikke de er helt så kønne, da de jo er belemret med vores gener.

Knus og kærlige tanker og pøj-pøj fra Sine

 
At 1:07 PM, Blogger Spirren said...

Kære Amocca

Jeg vil hverken give gode råd eller ord med på vejen fra den ene eller anden skuffe.
For det er Jeres og kun Jeres afgørelse der har betydning i den her situation, og jeg er overbevist om, at valget er rigtigt, når I har valgt det sammen.

Det jeg egentlig ville sige er, at jeg tænker på dig ofte, og jeg er med dig hele vejen, hvis du skulle få brug for det.

Tonsvis af tanker og et kæmpekram til dig....

 
At 6:10 PM, Blogger Frøkenhat said...

Herfra skal også kun lyde et tillykke med beslutningen og et kæmpe held og lykke med behandlingen. Jeg krydser fingre for at det lykkes.

:-)

 
At 8:17 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg har spekuleret meget på hvad jeg skulle skrive til dig. Personligt ville jeg aldrig være kommet til prøve donor, hverken sæd eller æg. Det var noget min mand og jeg havde aftalt fra starten og det kunne der aldrig rokkes ved. Men jeg spekulerede da over det mange, mange gange. For tænk nu hvis. Jeg kikkede også rigtigt langt efter de fuld-doner æg man kunne købe til få penge i Barcelona (fryseæg fra par, der donerede dem bort efter endt behandling), men min mand sagde bare nej og nej og nej. Men tænk nu hvis, ikke?

Så jeg er den første til at forstå at du bare må prøve det. Jeg håber for dig at det får det udfald du ønsker. At få en afklaring er nogen gange det vigtigste. Bjørnetjeneste eller ej.

 
At 9:10 PM, Anonymous Anonymous said...

Det er da dejligt. Jeg har bare altid så godt kunne forestille mig dig med mave på. Jeh håber den er der denne gang!

Stort knus Kristine

 
At 9:20 PM, Blogger Amocca said...

åh ha så mange spændende kommentarer - bliver nødt til at skrive en hel post om de mange ting Signe og Rikke bringer frem...

men ikke lige nu - skal til at ud af døren igen...

imorgen tror jeg...

amocca

 
At 9:07 AM, Blogger MariaG said...

Jeg krydser fingre for, at der ikke bliver tale om en bjørnetjeneste, men et rent mirakel!!

 
At 12:37 PM, Blogger HBT said...

JEg vil også krydse fingre for at dettte KAN lykkes at det ikke er en bjørnetjeneste. Hvornår vil i gå i gang?

 
At 4:36 PM, Blogger Mira said...

Spændende....Havde spekuleret på hvad din næste plan mon var. Glæder mig til at høre mere....

 
At 9:14 PM, Anonymous Anonymous said...

Hvor spændende! Jeg håber det lykkes for jer. Krydser arme og ben og fingre for jer :-)
(Btw, prøv at spise annanas. Det siges, at skulle have god effect ved implantering af ægget.)

 
At 2:48 PM, Blogger GitteK said...

En bjørnetjeneste...
høøøm
der er biologiske chancer...
sæd og æg = baby
sådan står det i bøgerne...

3 gang lykkens gang... men hva´så med 4
for det er jo i virkeligheden bare et tal og et ordsprog..

to be or not to be?

eller some Nike siger...

Just do it!

 
At 3:26 PM, Blogger soesterlystig said...

Jeg kender én der har den dejligste, dejlige unge med et donoræg fra Spanien... Jeg synes i skal gøre det der er rigtigt for jer - og selvom jeg godt kan forstå, at nogle føler adoption som den eneste rigtige løsning - så er det bare ikke rigtigt for alle. Jeg tror jeres fremtidige barn vil være glad for sit liv uanset om det kender sit biologiske ophav eller ej. Min mand er selv adopteret og han siger, at der i hans sind aldrig har været nogen tvivl om hvem hans forældre er. Og han har aldrig haft bare den mindste trang til at finde oplysninger om sine biologiske forældre. Iøvrigt kan jeg i den forbindelse ikke helt se forskellen mellem at være adopteret eller donorbarn - i hvert fald ikke, hvis ens partner er fuldstændig indforstået... Held og lykke med det A. Jeg håber i får det som i ønsker...

 
At 5:41 PM, Blogger GitteK said...

Søs siger lige præcis det som jeg ikke kunne formulere...

Mirakler sker..

 
At 3:08 AM, Blogger Amocca said...

Havde jo sagt at jeg ville skrive noget til alle disse spændende kommentarer - men det bliver altså ikke nu.... for kl. er 3 om natten... og imorgen formiddag tager jeg afsted afsted på raske fjed på noget påskeferie agtigt noget...

Vender tilbage i weekenden

 
At 8:52 AM, Anonymous Anonymous said...

WAUW sikke en overraskelse. I det her fertilitetscirkus, ændrer det sig hele tiden - ens mening skifter selvfølgelig lidt efter hvor man står.
Men synes det er fint i prøver det for at få vished med jer selv om at I har prøvet alt.
Gid det lykkes! Vildt!
Kh Stina

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger