Sunday, November 12, 2006

Om beskidte te-skeer og andre katastrofer i min dagligdag

Som jeg nævnte i sidste indlæg, så er jeg gået lidt i stykker inde i mit hoved, og det har været ret svært for mig at få noget formuleret vedrørende det. For jeg forstår det ikke helt selv, og så er det svært at formidle det videre...

Gået i stykker-heden udmønter sig på en sådan måde, at jeg går i spåner over de mindste uforudsete ting. Det vil sige, at småting vokser voldsomt ud af proportioner og ender i voldsomme grådanfald uden nogen former for bevidst styring fra min side...

Det er egentlig lidt af et paradoks, at jeg i lange tider ikke har kunnet græde og dermed få min sorg ud, og at jeg nu, et år senere pludselig kan få en hel masse tårer ud, om end de ikke – direkte – handler om sorgen over barnløsheden...

For når jeg siger den mindste ting, så mener jeg virkelig den mindste ting...

Den anden dag kom min mand hjem til en kone, der sad grædende i mørket i stuen og som svar på hvad der var galt, var alt hun hikstende kunne få ud, at der ikke var flere rene te-skeer da hun skulle lave kaffe...

Og jeg kan ikke længere bruge undskyldningen: jeg er på hormoner... For her i starten af november, er det 1 år siden vi gik i gang med nedreguleringen til sidste forsøg.*

I dag bestemte jeg mig for lidt selvforkælelse, så efter en dejlig frokost på en cafe med min veninde tog jeg ind for at tage sol. I spejlet på indersiden af døren i kabinen opdagede jeg til min skræk, at mit psoreasis-halløj på armene er kommet tilbage. Så kunne jeg jo græde lidt over det i stilhed mens jeg lå i solariet...

Det korte af det lange er, at jeg føler mig komplet uduelig og som en fiasko. Jeg orker intet. Jeg kan ikke læse lektier, ikke gå i skole, ikke gøre rent, ikke lave mad, ikke bestå mine eksaminer, ikke nå at skrive mit speciale inden jeg løber tør for SU, ikke lave børn, ikke gøre min mand til far, ikke overskue at købe julegaver, ikke overskue julen med al dens familieræs, ikke overskue noget som helst faktisk...

Og skulle det lykkes mig at bestå mine eksaminer, skrive min semesteropgave og bestå den og få skrevet mit speciale i tide, så kan jeg umuligt få et job, for jeg er jo elendig og uduelig...

Ja, så det går godt her i hytten! Vi lever i kaos, med en kone der græder og græder og græder og græder, over beskidte te-skeer, over vasketøj glemt i maskinen, over psoreasis på armene, over manglende balsam, over lektier hun ikke får lavet og over at hun græder konstant...


* Ikke fordi det er noget jeg går rundt og tænker på, hmmm.....

Labels:

14 Comments:

At 9:28 PM, Blogger Signe og Jan said...

ØV. Håber du snart får det bedre.......

 
At 9:33 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej A.
Vi sender dig et stort knus.
Jacob & Trine

 
At 10:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg tror, at det handler alt muligt om din sorg.

Der er intet galt i at græde over beskidtete-skeer.

Kort af langt: Der er intet galt i at græde, så gør det endeligt og kom ud med det...

... og som sagt: Jeg tror, at det handler alt muligt om din sorg. Du er måske bare ikke helt klar til at give rigtig slip.

En masse tanker...

 
At 10:13 PM, Blogger Freudika said...

Jeg synes du er både smuk og klog og dejlig ... Og bestemt ikke uduelig ...

og når man tænker sådan nærmere over det så ER beskidte teskeer jo rent faktisk også en reel katastrofe ...

 
At 4:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg tror også, at det er din tilbageholdte sorg, der endelig får lov at komme ud.

Jeg har før nævnt for dig, at jeg nogle gange skal have en "udløser", som kan være alt muligt - stort som småt - men at det handler om min sorg og at det letter lidt bagefter.

Letter det lidt efter en gråd-tur?

Og du ER smuk, klog og dejlig og dur til noget - det er ikke bare noget jeg eller andre synes. Det er FAKTA!

Cyper kram herfra til vi ses og jeg kan give dig et rigtigt kram.

 
At 11:36 AM, Blogger soesterlystig said...

Du er ikke uduelig - det gider jeg slet ikke at høre på! Og hvis du ikke snart holder op med at pine dig selv med alt det du ikke kan og istedet begynder at elske dig selv for det du kan... Så kommer jeg sgu efter dig - og det bliver ikke sjovt!!!

 
At 2:01 PM, Anonymous Anonymous said...

Tænker på dig du kæreste amocca.
Kender alt for godt din virkelighed lige nu - og ved at det er hårdt at komme ud af igen. Ved sgutte om jeg er ude - eller om det efterhånden er blevet min identitet - denne tristhed og modløshed som sidder dybt i kroppen som en ubuden gæst der trænger sig på når huset her i århus syd ligner det værste lort.

Du er et super fantastisk - klogt -varmt - kærligt - ærligt menneske - og jeg håber du har modet/lysten til forsat at dele dine tanker.
En masse tanker Heidi /chahis

 
At 9:03 PM, Anonymous Anonymous said...

Det er faktisk IKKE en skidt ting det der med at tude!
Men det ER en rigtig skidt ting at hade sig selv!
Du er både smuk og klog (Det bør du vide!) Du er propfuld af følelser, ja du er et menneske! du ville forlængst ha´gjort manden til far hvis naturen ville som du!
Hvis der rent faktisk var noget der hed at tage sig sammen, læse lektier og være totalt overskudsmenneske - så havde du helt sikkert gjort det!
ikk´?

MEn sommetider har man ikke styrken og magten til det man vil...
sådan er det altså....sommetider regner det også præcis den dag man skal holde en kæmpe havefest...
sommetider er der høj sol og ingen sne når man tager på skiferie...
småting ifht. det du kæmpermed/imod

Shit happens!

Måske er det i år manden og dig melder jer ud af julen....pakker en kuffert og tager sydpå?

Måske finder du en anden løsning ifht. uddannelsen!

Måske, skal du over for DIG SELV indrømme at det er lidt skidt lige pt. at overskuddet til alt det man burde bare ikke er der....kan det sorteres fra.... kunne du forholde dig til det hvis det var for en tidsbestemt periode...?

Åååårh det er svært! jeg ved det ikke?
Men ihvertfald et stort kram herfra!

Gitte (AMOR)

 
At 9:17 AM, Anonymous Anonymous said...

Ej! Nu har jeg sgu haft dårlig samvittighed hele natten!

sikke en lortekommentar ejeg fik skrevet igår...

Gør dit, gør dat og ikke dut...så kom nu, du kan godt
-blaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
Shut up klåwe Åge

Undskyld...!

Men krammet holder jeg stadig 100% fast ved!

Gitte igen

 
At 8:30 PM, Anonymous Anonymous said...

Vil bare lige sige, at du skal lade os andre være der for dig også..... Det er ikke kun altid dig, der skal være den stærke eller være der for andre. Venskaber går begge veje.....

Ses i næste uge!

Knus Tina

 
At 10:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Vil bare sende dig et stort knus og et klem, og fortælle at jeg tænker på dig.

Knus fra Kirsten

 
At 8:33 AM, Anonymous Anonymous said...

Kæreste søde Amocca.

Græd du bare. Det gør godt at græde. En dag vil der ikke være mere at græde over og så holder det op af sig selv. Indtil da bør du give dig selv plads og lov til at sørge.

Kærlige kram

 
At 9:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Sender kærlige tanker til dig og din mand. Tag jer den tid det tager... "There will be sunshine after rain".

Knus fra Sine

 
At 7:32 PM, Anonymous Anonymous said...

Kæreste Amocca

Et af de bedste råd jeg nogen sinde har fået var af min mor. Jeg var 25 år og lå med de ondeste kærestesorger og troede at jeg aldrig ville blive glad igen. Min mor satte sig på sengekanten og sagde til mig:
Du kommer over dette. Ting ændrer sig. Det eneste du skal gøre er at sætte det ene ben foran det andet, passe din dont og komme igennem dagene. Efterhånden får du lidt mere overskud, og så begynder du at gide at gå ud igen, og en dag har du glemt ham - og har mødt en anden.

Jeg nægtede selvfølgelig at jeg nogen sinde kunne leve videre i verden uden min tabte kærlighed.
Men i dag må jeg sige at hun havde ret.

Og jeg tænker altid på den sætning, når jeg skal igennem svære perioder.

For et år siden sad jeg en søndag morgen i en alder af 37 år og stortudede i sofaen. Min stakkels mand kom ned i stuen i underbukser og spurge hvad der var galt. Hos mig var det fordi der ikke var mælk til kaffen.

Jeg havde prøvet at få børn i 3 år - uden held. Vi var flyttet i rækkehus hvor der boede nyfødte børn i nabohuset og der lå en vuggestue for enden af vejen.
Mit arbejde kunne jeg slet ikke tage mig sammen til og jeg gad ikke jul eller hele 2007 for den sags skyld.

Men jeg fulgte det gode råd og fik både hentet mælk og taget mig af alt andet der lå og ventede.

Nu sidder jeg her, et år efter, og er gravid i 11 uge. Det er et mirakel. Jeg er gammel - lægerne havde opgivet os - vi havde næsten selv opgivet os.
For et år siden var alt noget l...
Det er det bestemt ikke mere :o)

Så moralen på denne, næsten kvalmefremkaldende opbyggelige historie er, at den bedste måde at komme gennem de svære perioder er ved at sætte et ben foran det andet og aldrig give op.

Du ved nemlig ikke hvad der ligger af gode ting og venter på dig ude i fremtiden.

Og nu tænker du sikkert som jeg tænkte, dengang jeg var 25 år:
Jeg skal lige ud og kaste op over det her råd.

Men Amocca - Try it. It works!
Jeg tænker på dig og sender dig lidt jule-energi.

Hilsen en trofast læser på din blog

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger