Wednesday, February 08, 2006

Anna, Amocca & virkeligheden

Jeg har udviklet en bizar form for personlighedsspaltning for at håndtere min(e) virkelighed(er). Den går i alt sin enkelthed ud på, at jeg nu er to-i-en, nemlig Anna og Amocca. Hvorfor dette er sket er ret klart. Jeg har, som tidligere nævnt, store problemer med at kapere og håndtere mine følelser omkring smerte og sorg, derfor er fortrængning vejen frem.

Fortrængning er dog ikke rigtigt en langsigtet løsning, da følelser desværre som oftest vokser når de bliver undertrykt, og her kommer personlighedsspaltningen så ind i billedet.

Fortrængning kan nemlig virke i min syge hjerne, hvis man deler virkeligheden (og mig) op i to. Ingen af de to virkeligheder er mere gyldige end den anden. De er ligeværdige og eksisterer parallelt.

I den ene virkelighed er Anna. Anna er lykkeligt gift, kandidatstuderende og en meget travl person. Hun har et aktivt socialt-, studie-, arbejds- og foreningsliv. Hun er gennemgående glad og tilfreds med tilværelsen og sit liv som et hele.

I den anden virkelighed sidder Amocca. Amocca er barnløs og i dyb sorg. Hun har et stort hul i sjælen fuld af smerte. Hun er så ulykkelig, at hun ikke længere kan græde, og hun er vred og bitter. På Gud, universet, sig selv og verden i al almindelighed.

Målet er selvfølgelig, at disse verdner skal være del af en samlet person og en samlet virkelighed - men for at fortrængningen skal kunne virke i Annas tilfælde, er det nødvendigt at opdele dem og lade Amocca tage sig af alt det ubehagelige.

Problemerne opstår først, når Anna og Amoccas verdner mødes. Som fx til LFUB kaffeklubsmøder, hvor Anna (som er kredsleder og kontaktperson) bør være imødekommende og en diplomatisk repræsentant for foreningen. Men hvor Amocca (som er en bitter gammel kælling) banker på og vil være med, da hun - naturligt nok - føler at barnløshed er hendes område.

Og så har vi balladen. Anna prøver at vise forståelse for andres følelser, støtte nye medlemmer, holde tonen let og involvere alle i samtalen. Mens Amocca er vred på verden og alt og alle, og udpøser sin vrede i form af sarkasme og bitre kommentarer.

Spørgsmålet er, hvordan vi får samlet de to virkeligheder til et hele, som gør, at jeg ikke en dag kan læse i et leksikon om "Amocca-syndromet", hvor en persons virtuelle alter ego bliver til en seperat person... og helst før jeg får skræmt samtlige medlemmer af kaffeklubben væk...

9 Comments:

At 3:44 PM, Blogger soesterlystig said...

Jævning?? Det plejer at hjælpe på sovsen... Gad vide om vi ikke alle er lidt spaltede på den måde... jeg er i hvert fald. Husk nu, at vi er lige her, når Amocca vil dominere - vi kan nemlig godt rumme hende herinde!

 
At 7:18 PM, Blogger Unknown said...

sidder og smiler lidt over dit indlæg. Sorry det er ikke for at gøre grin med dine føelser...Men kender alt til personligheds spaltning. Det hjalp en del da jeg fortalte omverden om det og lod den barnløse være en del af min normale personlighed. Problemet er bare de dage hvor den barnløse vil fulde alt. Jeg har ikke nøgle til de dage men hvis du finder den skriv endelig vi er mange der gerne vil have den.

med venlig hilsen
cs

 
At 9:14 PM, Blogger Freudika said...

Jeg tror det er fuldstændigt normalt, at søge, at finde et rum til sorgen og et rum hvor man kan være fri af den ... problemet er så, når sorgen presser på, og vil have lov at fylde alt - og du ikke er villig til at give den det rum ...

Mit råd er stadig, prøv at dykke ind i sorgen med hele dig; Anna og Amocca ... giv den lov at være - uanset hvor farlig den synes at være - så tør jeg godt love dig, at det er den ikke, hvis blot du tør den ...

 
At 12:04 PM, Anonymous Anonymous said...

Måske skulle Anna træde lidt tilbage og lade andre tage sig af lfub arbejdet i en periode hvor Amocca har det svært?

 
At 1:29 PM, Blogger Spirren said...

Gid jeg kunne give dig et svar søde dig, desværre tror jeg, kun det findes i dig selv!

 
At 5:34 PM, Blogger Mira said...

Spaltet personlighed... det kender jeg alt til. Der er Mira på bloggen som udgyder alle uhyrlighederne omkring fertilitetsbehandlingens "glæder" og så er der X i dagligdagen som forsøger at holde fanen højt på trods af alle genvordighederne. På det seneste er en lille smule af Mira dog begyndt at vise sig i dagligdagen også....
Der er vel for os alle mere eller mindre definerede grænser for hvor meget vi kan dele af vores sorger med "de andre" ude i virkeligheden.

Bloggen og Amocca er vel din ventil for de svære følelser?

Jeg vil sige som Rikke at hvis du ikke har overskud til LFUB arbejdet kan du jo drosle lidt ned i en periode.

Hmmm... det blev en lang og rodet kommentar....

 
At 1:00 PM, Blogger MariaG said...

Jeg tror desværre lettere personlighedsspaltning er en næsten uundgåelig følge af lang tids barnløshed.
Og som Søsterlystig skrev, så kan vi godt rumme Amocca herinde...vi elsker hende faktisk :0)

 
At 8:21 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg tror, at vi alle indeholder forskellige "personligheder", som vi viser forskellige mennesker. Vi påtager os forskellige roller alt efter om vi er på arbejde, small-talker med en tilfældig nabo eller blotter vores inderste følelser overfor en nær veninde, på bloggen eller i en kaffeklub. For mit eget vedkommende er "min Amocca" mere eller mindre tilstede hele tiden - nogle dage bare mere tydeligt end andre og i nogle sammenhænge prøver jeg at gemme hende mere væk end andre. Mit råd er også, at lade Amocca og hendes sorg få plads. I øvrigt tror jeg ikke, at du skræmmer nogle væk fra kaffeklubben. Du har i hvert fald ikke skræmt mig væk. Og du (Amocca) har da også ret til at være der med alle dine følelser - også bitterheden. Du skal bestemt ikke bare sidde og være en "pæn" repræsentant for LFUB!! Hvis ikke vi kan være os selv i kaffeklubberne, hvad skal vi så med en kaffeklub??!!

Knus Tina

 
At 2:18 PM, Blogger GitteK said...

Måske Anna skulle tage et par omsorgsdage for Amocca?

Knus og kram! især til Amocca!

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger