Sunday, June 17, 2007

History repeating

Jeg synes jeg har været her før. Og jeg har ret. Jeg har været her før. Set disse følelser, denne angst, denne vrede i øjnene før. Og det gør mig ked af det, at det er min egen fejl at jeg står her igen. For jeg kunne have undgået det.

“Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it.”
Winston Churchill

Jeg kunne have fortsat på den rute jeg havde taget og haft det godt, men i stedet valgte jeg at vende om og foretage den samme fejl igen. Grave alting op igen. Uden tanke på, at når man har sagt A må man også sige B. Og hvis A var behandling, så var B alle de ting der følger med...

Angsten, vreden, smerten. Alle de forbandede følelser jeg ikke kan kontrollere eller styre. Nu er de igen overalt, de gravide maver, barnevognene og forældrene med de bitte små børn. De har hele tiden været der, det ved jeg godt, men jeg har ikke bemærket dem synderligt i lang lang tid. Men nu er de overalt igen. Og jeg føler indædt vrede mod dem. Og mod mig selv.

Kroppens forræderi er blevet klart for hjernen, og vreden mod den er vendt tilbage. Tankerne om at straffe den, om at fjerne det hele, er vendt tilbage. Smerten over situationen er vendt tilbage. Den har heller aldrig været væk, men den har været begravet sammen med drømmen, i hi, og jeg har haft det godt uden den. Men nu er den her, stor og altoverskyggende, i følgeskab med vrede og misundelse.... og angsten for at det aldrig lykkes...

Men måske havde jeg slet ikke valget, måske havde jeg slået drømmen ihjel for hurtigt, måske var jeg slet ikke klar til at lade den hvile i fred?

“It is not worthwhile to try to keep history from repeating itself, for man's character will always make the preventing of the repetitions impossible”
Mark Twain

Jeg ved det ikke. Men jeg ved heller ikke om jeg synes det var det værd at grave den op. For jeg havde det ganske udmærket for et par måneder siden. Det har jeg ikke nu... Så måske skulle man have ladet det der var dødt, forblive dødt...

Og med risiko for at være rigtigt cheesy, vil jeg tillade mig at afslutte disse citater fra store mænd, med en linie fra noget knap så grandiøst, nemlig filmen Cocktail fra 1988.
”Coughlins Law: Bury the dead – they stink”

Labels: ,

10 Comments:

At 8:51 AM, Anonymous Anonymous said...

Det er jeg ked af at høre Amocca... Kan jo kun sige, at jeg ved præcis hvordan du har det. Jeg gav simpelthen op efter 5. ivf (og nummer 100000000000000000 fryseforsæg) for jeg orkede simpelthen ikke at være ked af det længere - jeg orkede ikke engang at tænke på det længere... Min mand havde andre planer og det er jeg selvfølgelig lykkelig for nu. Men jeg tror stadig på at man skal vælge det der føles bedst indeni. Hvis der er noget som helst jeg kan gøre, så er jeg lige her - du skal bare sige til.
Kram Søs

 
At 12:02 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg kan også huske hvordan det var at være slidt op af nederlag på nederlag. Der er uendeligt langt op af det sorte hul. Men jeg ved at du klarer den. Du er en stærk pige, og du har vist det før. Giv dig nu tid til at slikke sårerne. Jeg tror stadig på dig!
Stort kram fra Rikke.

 
At 12:29 PM, Anonymous Anonymous said...

"Når der ikke er nogen vej ud, er der stadig altid en vej igennem"

(Citat fra Eckhard Tolle, Lev i nuets kraft, side 141)

Knus og kærlige tanker fra Sine

 
At 1:39 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca.
Jeg vil sige dig, at jeg føler virkelig med dig. Jeg kender desværre alt for godt alle de følelser der dukker op i en når den ene behandling er slut og overvejelserne om en ny behandling står lige foran. Orker man at gå det hele igennem igen? Alle de følelser som skuffelse, angst, mismod og vrede der hober sig op.
Desværre ved jeg ikke hvordan man kommer igennem, men jeg er sikker på, at vi kommer både helskindet og med styrke ud på den anden side. Jeg tror det er vigtigt at mærke efter hvor langt man selv vil gå, og så følge det, ligegyldigt hvor tosset man virker i sit valg. Men det er ens eget valg og det tror jeg er af stor betydning.
Håber og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Gæsten fra lfub i går.

 
At 8:52 PM, Blogger Signe og Jan said...

Åh altså. Ja det er sgi svært. Jeg håber at smerten snart lette lidt.

 
At 5:43 PM, Blogger Amor said...

Så vidt jeg husker ender det slet ikke særlig godt for ham den kloge Couglin ;o)

Jeg synes det var godt du gravede drømmen frem! Åndsvagt at det ikke gik og du faldt af hesten!
-men den står der pænt og venter til du atter har mod på en tur!
-Jeg tror altså godt at du kan blive gode venner med kkort-stim-hesten!!!
XXX
Men det er fair nok du er sur og gal på den lige nu! -forståeligt! -og krikken er piss ligeglad! -latterlige dyr!

Mys!

 
At 11:36 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg ved ikke om jeg skal kommentere (som skabslæser), men hvad - når man har noget at sige så...
Jeg vil godt starte med at sige, at alle skal sørge den tid de har brug for at sørge... Og en sorg er det jo at miste det barn man lige nåede at drømme om. Vrede og had skal der også til, når livet er noget lort...
Men som den kære George Michael klimtede engang "you gotta have faith".... Mennesket har jo alle tider ønsket beviser. I biblen er der lignelse på lignelse over hvor mange der ville tro på gud, hvis bare de fik et bevis. Op igennem historien ville man have beviser for dette og hint og mange kvinder blev brændt fordi beviser ikke kunne fremskaffes.
Nuvel, det er måske en banal fremlæggelse af et større polemisk emne, men alt andet lige er det mennesket natur at tvivle og vende sig mod verden i vrede, når resultaterne udeblev. Hvor mange har ikke skreget mod himlen i afmagt, når markerne visnede eller druknede - eller når børnene døde i fødsel osv osv...

Der er kun en der kan beslutte vejen frem og det er dig selv... Men jeg tror på at du kan vende processen til noget positivt. Ja det ville være nemmere at stå igennem hvis du vidste og havde bevis for at du fik et barn i sidste ende. Men du kan jo vælge at tro på det. At tro på at der venter et barn til dig og det nok skal komme. At måske har du ikke beviserne lige nu, men du tror...
Jeg er ikke selv religiøs, jeg synes biblen er en fantastisk fortælling og historiens mest geniale propaganda, men jeg er af den overbevisning at man kan tro på mange ting. Og jeg vil vælge at tro på dig.
Jeg så en dag et billede på din blog hvor du var oppustet og jeg tænkte, hvor er hun velegnet til at se gravid ud... Så jeg tror på det. Jeg håber du vil vælge at tro.
Mange hilsner
Madredeangelés

 
At 12:16 AM, Blogger Amocca said...

mange gange tak for din hilsen.... man må altid hjertens gerne kommentere - anonym skabslæser eller ej :)

 
At 11:59 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Jeg har virkelig tænkt meget over hvad jeg skulle skrive til dig. Jeg kan jo se, hvor svært du har det nu og har haft det efter hvert mislykket forsøg. Jeg kan godt føle din sorg og forstå den, men alligevel har jeg haft det helt anderledes end dig. Hvad gør, at du falder ned i et sort hul og har så svært ved at komme op igen, mens jeg også faldt ned i et sort hul, men hurtig var på benene igen og ikke hurtig nok kunne komme i gang med næste forsøg? Jeg ville så gerne opmuntre dig og give dig troen på at det nok skal lykkes. Men lad os ikke lyve. Vi ved jo godt det ikke lykkes for alle, hvor gerne vi end ville. Men du må ikke opgive. Der er stadig muligheder for dig – end gode synes jeg. Du har fine fryseæg og ender måske endda med trillinger. Du får nok endnu et forsøg på Skejby med kort behandling. Et forsøg med gode chancer, for nu er der en metode for dig til at lave fine æg. Måske kommer der flere fryseforsøg. Men selv hvis alt slår fejl med behandling kan adoption jo stadig blive en fantastisk mulighed for at blive mor. Jeg tror faktisk at adoptionsmuligheden var det der holdt mig oppe gennem alle forsøgene. Det er okay at blive ked af det, men vi har alle brug for en redningsplanke. Om der så er alternative muligheder for at blive mor eller det er at acceptere et liv uden børn, men med en masse andre fordele som rejser og karriere.

Men kære søde Amocca, jeg tror også på dig.

Mange knus fra Monja

 
At 2:39 PM, Anonymous Anonymous said...

Amocca, er du ok?

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger