Thursday, June 16, 2005

Vær mod andre, som du vil, at de skal være mod dig? - eller: Djævelsk bitter kaffe...

Advarsel: Denne post indeholder grimme tanker. Har du ikke lyst til at vide hvad jeg som infertil nogen gange tænker om dig, så vend tilbage en anden dag...

Hmmm... Frederikke starter en interessant diskussion i kommentarerne under indlægget med tandlægen

Jeg forstår, at det gør ondt - men samtidig tænker jeg også, at vi ind imellem må glæde os på vegne af andre. For lige så lidt de bevidst ønsker at såre os, lige så lidt ønsker vi vel at de skal være i vores sko?

Givet, min tandlæge ved ikke jeg er barnløs. Mit indlæg var nu mest af alt også blot ment, som en halv bitter, galgenhumoristisk henvendelse om, at man ikke er "fredet" nogen steder. Selv hos tandlægen (hvor man ellers ville mene, at fokus er i den "anden ende") kan man blive mindet om sit "problem"... Jeg er sikker på, at havde hun vidst det, havde hun på ingen måder bevidst ønsket at såre mig.
Om jeg kan glæde mig på hendes vegne? Tjaaa... Jeg kender hende ikke rigtigt, og derfor gjorde det egentlig heller ikke sindssygt ondt, at få at vide at hun var gravid (det er værre med nærmere bekendstskaber synes jeg...) så jo, på min egen forkvaklede måde ønsker jeg hende da alt godt.

Jeg tror sjældent nogen vil mig ondt bevidst. Jeg har en tro på, at mennesker generelt er gode, men også en tro på, at mennesker generelt er nokkefår. De stikker deres størrelse 43 i munden og plaprer løs. Og nogle gange sårer de - det er sjældent ment sådan, men smerten er jo ægte nok alligevel. Jeg har sikkert også selv gjort det - overfor kvinder som mig selv - før jeg selv stod i lort til halsen.

Før jeg skriver det næste vil jeg lige citere Rikkes kommentar fra samme post, da den er yderst gyldig og sand i mine øjne, og også henvise til advarslen i toppen af indlægget.

Men er bloggen ikke netop det sted hvor vi kan få afløb for de sorte tanker, så vi ikke kaster os frådende over tandlæger med bebser i maven i virkeligheden?

Og hvorfor citerer jeg dette? (Advarsel - sorte, lede, ondskabsfulde ord og tanker forude)Frederikke går ud fra, i sin kommentar, at jeg ikke ønsker nogen andre skal gå i mine sko. Jeg har sagt det før - og mener det: Jeg ville ikke ønske dette for min værste fjende...

MEN - og det er et stort men. En gang imellem, når det gør allermest ondt og nogen sårer mig dybt, ja så må jeg indrømme, at så ville jeg ønske det smittede... Det er en rigtig rigtig grim tanke... men jeg har den! Jeg ville ønske, at mit problem kunne overføres til disse mennesker, at de kunne leve i mine sko og når de havde prøvet det, stået der: grædende, hulkende, afmægtige og ulykkelige... så kunne de komme tilbage og se hvad de så havde at sige... Og det er grimt - meget meget grimt - at tænke den slags ting...

Og det er grimt, ikke at glæde sig på andre folks vegne - det ved jeg. Jeg er godt opdraget, trods alt... Men undskyld mig, nogen gange så kan jeg fandme ikke.... Nogle gange giver det mig kvalme bare at være i rummet, når graviditeten afsløres. Jeg ved, at min ulykke intet har med disse mennesker at gøre, men det ændrer ikke på det sug af bitter uretfærdighed og misundelse jeg føler indeni...
Og det er absurd, for det er jo ikke deres graviditet jeg vil have, ikke deres barn. Det er tilstanden jeg misunder. Og det er den selvfølgelighed, med hvilken, de er i den tilstand, jeg misunder - for for folk som mig er det ikke en selvfølge...

Og det er nok derfor, det er så svært at glæde sig på andres vegne: på grund af misundelsen. Misundelse er en endnu en grim følelse, som man ikke bør have. Men den er der. Jeg er dødsens misundelig på alle disse kvinder, disse par, som planlægger deres familieforøgelse og som med den største selvfølge får den som planlagt. Jeg er misundelig på, at de kan få alle de børn de vil have, når de vil have dem og uden at skulle igennem alt det lort som vi skal. Det gør mig bange for, at jeg måske aldrig nogen sinde kommer til at prøve det... og den tanke skræmmer mig så meget, at det gør ondt, ondt, ondt indeni.

Og lad os da vende tilbage til min overskrift. For hvis jeg tænker så grimt om andre, forventer jeg da så, at andre skal opføre sig pænt over for mig? Sjovt nok: Ja! Og det er muligvis en brist i min opdragelse - måske er jeg for egoistisk anlagt? Jeg ved det ikke. Men jo, jeg forventer, at folk tager hensyn, at de tænker sig om før de taler. Og jeg håber at jeg selv - i det mindste ud af til - gør det samme...

Vær mod andre, som du vil, at de skal være mod dig - men jeg tænker hvad end jeg har lyst til om dem ;) Og til tider er det en kop skarntyde andre gange blot en kop djævelsk bitter mokka...

6 Comments:

At 9:22 AM, Anonymous Anonymous said...

Der er bestemt ikke et problem i at tænke grimt om andre eller ønske dem alverdens pinsler for den sags skyld. Du er da bestemt ikke alene om netop dette. Overhovedet ikke.

Jeg forstår dig tilmed også, når du skriver, at de gerne lige må stikke en finger i jorden før de taler. Det er bare svært at kræve dette af mennesker, der ikke er deltagende i dit liv. Svært forbi vi jo ikke offentligt skilter med problematikkerne i vores liv.

Og jeg blev skam provokeret af indlægget omkring tandlægen, fordi jeg ikke var i stand til at læse med linjerne - og måske følte jeg mig dybest set ramt. Netop fordi jeg selv er gravid og gerne vil fortælle hele verden... og jeg føler, at jeg kan tillade mig at fortælle hele verden det - og måske endda uden yderligere omtanke - for jeg føler sgu, at jeg har haft mit at slås med og at jeg i den grad fortjener det.

Og det er måske netop det på én gang farlige og udviklingen med sådanne indlæg: De fører en masse med sig :)

 
At 10:23 AM, Blogger Amocca said...

Hej Frederikke

Jeg kan egentlig godt forstå at du som gravid følte dig ramt af indlægget... Og det er selvfølgelig beklageligt, da det ikke var hensigten....

Og ja, det er det "farlige" med inlæg - men også det sjove og det spændende, for du kan jo aldrig forudse hvordan dit publikum vil reagere....

Åh hvor jeg elsker at blogge :)

 
At 10:41 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca.

Jeg læser af og til dine indlæg (håber det er ok - jeg bidrager jo ikke selv endnu den den anden vej...)Og jeg kender dine tanker og følelser alt for godt. Jeg, eller vi, er selv i behandling og skal i gang med vores 3. forsøg ICSI her til juli. Mange af mine veninder og bekendte er blevet gravide mens vi har forsøgt og selvom jeg glæder mig på deres vegne, nyder når de ringer til mig og siger: "hun har taget sine første skridt" så kan jeg ikke lade være med at sidde tilbage med en tom fornemmelse og en evig kamp mod tanken: "vil jeg nogensinde kunne ringe og sige det samme til dig". Alle følelser og tanker er tilladte - det gør os ikke til dårligere mennesker - at vi af og til har lyst til at skrige højt mod himlen - GID DET VAR MIG. Bare lige et par tanker fra mig. held og lykke med det hele.

 
At 10:59 AM, Blogger Amocca said...

Hej Sille

Det er da absolut ok - det er så fedt at vide at der er så mange der læser med derude...

Statcounter siger, at jeg ca. 75 besøgende om dagen *wow*, så der er rigtigt mange som dig, der læser uden at kommentere så ofte... og det synes jeg sådan set er helt fint.

Er smigret over, at så mange mennesker finder det interessant at følge mit liv og mine tanker.

Amocca

 
At 11:20 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca. Jeg forstår alt for godt dine følelser - osse selvom jeg nu er gravid.

Jeg er blevet meget opmærksom på at hvad der er den enes glæde kan minde en anden om en stor sorg. Også når det drejer sig om andre ting en infertilitet.

Jeg synes ikke at vi skal være tvangsindlagte til at glæde os på alles vegne, hvis vi ikke kan. Sørger de måske sammen med os?

 
At 1:57 PM, Blogger Mira said...

Jeg kender godt dine "grimme" følelser for jeg har dem ofte selv. Og det er bestemt ikke rart og jeg føler mig ofte som et dårligt menneske pga det og har dårlig samvittighed over at få de tanker. Men som Rikke og flere andre har sagt tror jeg også man skal give sig selv lov til at have de grimme følelser. Og der er vel ikke nogen af os som direkte (desværre måske indirekte, det kan være svært 100% at skjule sine følelser) giver udtryk for dem overfor de personer de er rettet imod.
Det ER fordi at når det går godt for andre på lige præcis det område så minder det os om vores egen ulykke og IKKE fordi vi ikke under andre at de opnår de gode ting.

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger