Friday, October 13, 2006

Som lovet...

Jeg havde jo lovet, at skrive noget om Gudsopfattelse, som en opfølger til indlægget om at kaste med ting healere.

Og man skal jo holde hvad man lover, og derudover følte jeg måske også, at jeg skulle prøve at forklare lidt nærmere, hvorfor disse såkaldte healere gjorde mig så vred med deres ytringer og påstande. Men efter dette, så lover jeg at stoppe med at snakke om Gud... Indtil næste gang jeg gør det

Jeg ringede til min bedstemor, for at diskutere dette med hende. Mine bedsteforældre er nogle af de mest troende menneske jeg kender, og samtidigt mennesker hvis livssyn jeg har dyb respekt for og faktisk også misunder lidt.

Min bedstemor er – som forventet – uenig med mig. Hun mener så absolut, at helbredelse via bøn og håndspålægning er muligt og at mirakler sker...

Men heller ikke hun bryder sig om den slags møder, hun kan – som jeg – godt forstå den desperation der kan drive nogle mennesker derhen, men hun frygter at mange af dem går skuffede derfra....

For Gud bestemmer selv når mirakler skal hænde og som oftest foregår det i stilhed. Jesus tog folk væk fra mængden når han udførte sine mirakler. Mirakler er ikke storslåede vanvittige tilskuertilløbsstykker. De er stille undere, der sker når de skal ske...

Det synes jeg er meget smukt sagt. Og selvom jeg måske ikke kan erklære mig enig, i en fast tro på hverken mirakler eller helbredelse via håndspålæggelse og bøn, ja så kan jeg godt respektere hendes mening.

Selv de der tror på Gud – fuldt og fast – og finder ro og glæde i hans kærlighed, ved at man ikke kan afkræve mirakler. Mirakler sker ikke på kommando, ligesom man heller ikke kan forvente at få alle bønner besvaret.

Så derfor gør disse healere mig så vrede. Hvem er de, at påstå, at de kan tvinge Gud til at udføre et mirakel på stående fod?

Labels: ,

4 Comments:

At 8:22 AM, Blogger Frøkenhat said...

For mig er det provokerende også den påstand, som ofte følger efter, hvis man mod forventning ikke bliver helbredt: Så har du ikke troet nok på det selv. Ergo er det altså din egen skyld. Det er da en provokerende påstand, eller hvad?

 
At 11:06 AM, Blogger Amocca said...

både provokerende og dejlig belejlig jo hvis skidtet ikke virker... Så er dt din egen skyld....

 
At 3:43 PM, Anonymous Anonymous said...

Amen, tillader jeg mig at sige til dit indlæg. Jeg er helt og aldeles enig med dig i det du skriver.

Jesper

 
At 10:57 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Så ikke det pågældende program, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Til gengæld vil jeg vedgå at
jeg er fuldstændig og aldeles uenig med dig i det med healere. Jeg er nemlig af den opfattelse og overbevisning at Amanda stadig havde været på meget stærk og ødelæggende medicin, og at Johannes slet ikke havde været til, hvis ikke jeg havde mødt en dygtig healer. Troede heller ikke på det, før jeg selv havde prøvet det...Med Amanda var forandringen så stor at selv min mand som er meget imod "den slags", har måttet give sig.

Jeg oplever ofte selv ting, som ikke er forklarlige ud fra vores nuværende verdenssyn. F.eks. vidste jeg at Freja ville dø, før hun overhovedet blev syg.

Med hensyn til tro, har jeg det også modsat af hvad du beskriver. Jeg ville ikke være her i dag, hvis ikke jeg følte at jeg havde fået hjælp af "Bestyrelsen", flere gange på afgørende tidspunkter. Jeg har ikke altid fået hvad jeg har bedt om, men jeg har følt at jeg har fået hjælp til at komme igennem de ting jeg har skullet igennem, når jeg har bedt om det. Jeg tror stadig at jeg får de oplevelser, relationer og ting jeg har brug for at få i mit liv. Også når det er svært! Det er et grundlæggende livssyn, jeg nok har arvet efter dine bedsteforældre, og som jeg, blandt meget andet, er dem dybt taknemlig for.

Knus fra Sine

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger