Friday, October 06, 2006

Hvordan har du det?

For nogle uger siden stillede min psykolog mig ovenstående spørgsmål: Hvordan har du det? Ikke ligefrem det sværeste spørgsmål i verden skulle man mene, men det var det åbenbart for mig.

Meningen er, at man skal besvare dette spørgsmål ved at knytte nogle følelser på hvordan man har det. Og åbenbart er hverken: fint, ok, udemærket eller godt nok, en følelse…

Og det efterlader så mig i et dilemma, for jeg synes jo egentlig jeg har det fint. Godt nok. Udemærket. Helt ok. Og nærmere kan jeg ikke rigtigt komme det, for at være helt ærlig…

Jeg endte med at blive ret irriteret på psykologen, for hvorfor skulle han blive ved med at stille mig det åndssvage spørgsmål, når han ikke godtog nogle af mine svar som valide?

Det har generet mig i flere uger, på sådant et bizart plan, hvor jeg nærmest kun kan grine af det. For hvor latterligt er det, ikke at kunne svare på hvordan man har det?

Og når jeg nu ikke selv kan, så må den norske sanger Kurt Nielsen gøre det for mig:

”All in all it’s wonderful, but isn’t there something missing?”

Efter nærmere eftertanke, må jeg indse, at det nok ikke er Kurt der udtrykker sig bedst om dette emne for mig. Men at jeg måske skal vende mig imod min elskede Robbie Williams, og indse, at måske er det egentlig problem, at jeg ikke har lyst til at vide hvordan jeg har det:
She asks me how I'm feeling, well, I don't want to think that hard.

3 Comments:

At 12:02 PM, Blogger Freudika said...

Arj - helt ærligt ... enhver ved da, at når nogen svarer "fint" eller "godt nok" på sådan et spørgsmål - så skal de ikke spørge mere ... men hvad - han er vel som sådan nogle psyk'er er oftest - fuldstændig taktløs!

 
At 8:46 AM, Blogger Frøkenhat said...

Faktisk synes jeg, det er lidt af en uskik altid at afkræve folk et svar på, hvordan de har det. Nogle gange ved vi det jo ikke. Nogle gange orker vi ikke at forholde os til det. Nogle gange ER vi bare. Og det er okay - vi behøver ikke altid at være glade, triste, optimistiske, bange, vrede...
Synes jeg. Og forsøger at minde mig selv om det, når jeg af og til går lidt i panik over ikke selv at vide, hvordan jeg har det på et givent tidspunkt...

 
At 6:20 PM, Blogger GitteK said...

Ofte var det nemmere at svare på hvordan man IKKE HAR DET!

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger