Tuesday, June 27, 2006

Klichéernes kliché

Som barnløs må man ligge øre til en hulens masse historier og forslidte klichéer fra omverdenen. Det er utroligt så mange mennesker der kender nogen, der kender nogen, for hvem det lykkedes det øjeblik de ”bare slappede af”, ”tog på ferie”, ”satte huset i stand”, ”tænkte på noget andet” osv. Men den største kliché af dem alle, klichéernes kliché om man vil, er: Køb en hund.

Utroligt men sandt, hunde indeholder åbenbart et hormon som gør at, ellers sterile kvinder pludseligt bliver spontant gravide, hvis man ellers skal tro historierne. Eller… Nej ok, måske ikke. Måske er jeg bare gammel og bitter og har hørt den fantastiske fortælling om naboens søns mælkemands datter et par gange for meget… hvem ved?

Nå, men hvorom alting er, så for ikke så længe siden, et andet sted på internettet, viste Gitte billeder af sin lille nye babyattrap hundehvalp.


Dette, sammenholdt med, at Freudika også synes at have fået nyt mål i livet siden hun fik sin bette Tulle hjem, satte tankerne i gang i lejligheden i Århus. Min kære mand – som ellers er modstander af konceptet kæledyr (pyntevildt mener jeg hans ord er for sådanne tingester) – mente, at det måske faktisk ville være en fantastisk ide at få en hundebaby, når vi nu ikke kunne få en babybaby.

Og det blev undersøgt. Kontrakten på vores lejlighed skriver på intet sted, at vi ikke må holde husdyr i ejendommen, hvilket undrede os begge, da vi var sikre på at det forholdt sig sådan. Men det stod der jo ikke, så der gik en weekend med glade spekulationer, med søgning på hundehvalpe på nettet – og med en glædelig forventning indeni, som jeg ikke kan huske sidst jeg havde. Bare tanken om den lille hund gjorde mig gladere end jeg har været i årevis.

Mandag morgen ringer jeg til udlejer – dette var mandens krav, han synes vi skulle dobbelttjekke, da ingen – hverken os eller hund – kunne være tjent med, hvis de efter få måneder forlangte at vi skulle skille os af med den igen. Og mandag morgen bringer nedtur.
Udlejer mener at det må være en fejl i vores kontrakt, og at det på ingen måde kan komme på tale. Og jeg begynder at græde og må mere eller mindre smække røret på. Så ingen hund til os. Ingen babybaby og ingen hundebaby.

Og nu kan det måske undre, hvorfor jeg skriver et indlæg, om noget der alligevel ikke blev til noget. Men måske skrev jeg det for at huske hvor glad jeg var – kortvarigt ja – men det må være et tegn på, at det faktisk er muligt engang at blive glad igen.

Om det så er fordi vi kommer til at leve op til alle klichéerne eller ej. Det er en mulighed, at jeg en dag vil kunne komme til at glædes over ting igen, at se frem til ting igen, at være glad igen. Og det er da noget!

Labels:

12 Comments:

At 9:03 AM, Anonymous Anonymous said...

Det er da ikke jeres fejl, at der er fejl i kontrakten. Kunne man ikke anskaffe sig en hund alligevel så? De kan vel ikke forlange, at i skiller jer af med den igen, når det ikke står i kontrakten? Det lyder måske som en sag for Lejernes Landsorganisation?
Du kunne da evt. spørge dem?

Det kan ihvertfald varmt anbefales, at få en hund. Det er den rene terapi. Sådan en dejlig lille "tingest", som altid er glad, som ligger ører til alt, som gladeligt stiller op til mange lange gåture, som elsker dig ubetinget og som er afhængig af dig.

Jeg håber, at i engang får en dejlig lille hundehvalp og/eller en baby"hvalp", som vil bringe jer masser af glæde.

 
At 10:09 AM, Blogger Mira said...

Øv sikken en sur udlejer. Der burde gives dispensation til barnløse par!!!! Det er lige en sag for De Infertile Bitches Kampfraktion!!!!! :-)

 
At 10:47 AM, Blogger Solsikke said...

Dumme udlejer.

Evt kan I overveje at få jer en kanin. Jeg havde en som substitut, men kan absolut ikke anbefale en hankanin, da de strinter over det hele og pointen var at den skulle kunne gå fri det meste af tiden.

Du får lige et link inden du afviser ideen på forhånd:

http://www.kaninernesverden.dk/

(Her købte jeg min, selvom jeg er øboer.)

Stort knus,
Solsikke

 
At 11:56 AM, Blogger GitteK said...

Endnu en klicheé
ovenover skyerne skinner solen altid!
og det er jo så sandt så sandt!

Men hvornår var det så i skulle flytte "ned på jorden" engang? :OD

 
At 2:56 PM, Blogger Frøkenhat said...

Så er det afgjort - I bliver nødt til at flytte! Eller alternativt vente til DIBK har været i aktion, sådan som Mira foreslår.
Dit indlæg bekræftede i øvrigt endnu en kliche - hellere spørge om tilgivelse end tilladelse.

 
At 3:31 PM, Blogger LOK said...

Det er simpelthen også min "ynglings" kliché. Men synes nu heller ikke helt den virker, jeg har 4 hunde og jeg er stadig ikke gravid. Hmmm...nogen der ved noget om hvor mange hunde, der skal til for at man bliver gravid?

 
At 8:36 PM, Blogger Majer said...

Uha et kliché som jeg er sikker på at vi alle har hørt.

Jeg er ofte blevet forslået at købe en hund. Ja, kom igen... jeg bor allerede med 3 katte. Nogle vil mene, at vores katte er MEGET forkælet, men hvad havde de regnet med, når jeg ingen børn har ;-)

 
At 12:34 AM, Blogger Freudika said...

Altså ... jeg venter jo stadig på, hvordan det sådan rent teknisk fungerer - og hvornår det sker - at Tulle sørger for at husbondens sæd bliver mere livlig ... eller måske ikke?

Anyway ... jeg har efterhånden fundet ud af, at "Køb en hund" må hænge sammen med "tænk på noget andet" ... for når man træner renlighed og sig og kom her og "NEEEEJ du må ikke bide i mine sko/fjernbetjeningen/GPS'en eller Mobiltelefonen" ... så tænker man ihvertfald på noget andet end fertilitetsbehandlingen for en tid ... det blir man ikke gravid af ... men måske, med lidt held, lidt gladere ... eller i det mindste lidt mindre ked? og på dårlige dage er det jo heller ikke noget skidt køb ...

Så jeg har sagt det før og sir det igen: FLYYYYYYYT! ;)

 
At 12:35 AM, Blogger Freudika said...

Og "sig" er jo naturligvis det samme som "sit" ...

 
At 2:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg selv blev vældigt meget mere glad af at få et par kattekillinger indenfor døren (og tilsvarende ked af det da det viste sig at den ene havde kræft og derfor skulle aflives). Vi har alle brug for at have noget/nogen at øse vores enorme mængder af omsorg og kærlighed ud over - så rådet er godt nok (man bliver bare ikke mere gravid af det).

 
At 9:45 PM, Blogger Amocca said...

haha Lok - måske har du for mange nu? måske er det en balancegang m,ed lige det rette antal...

 
At 8:41 AM, Anonymous Anonymous said...

Skal det være en hund?
Hvad med kat eller kanin?

Det løser bestemt ikke alverdens problemer, men måske fjerner det fokus en smule og det er vel det vigtigste.

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger