Wednesday, May 31, 2006

28 skal der stå...

I guder hvor er det skammeligt at indse, at det nu er 12 dage siden jeg sidst postede. Jeg har forsømt min elskede blog alt for længe. Jeg ville ønske jeg kunne love jer, at det ikke skete igen, men som tingene står lige nu, synes jeg hovedet er helt tomt.
Men I skal da ikke helt snydes for at følge med i mit kedelige ordinære liv, derfor følger hermed en alfabetisk gennemgang af de sidste par uger.

A for aaaalt for længe siden. Jeg skammer mig virkelig, det gør jeg. Undskyld.


B for barnløshed. Jeg troede egentlig jeg havde det godt. Det troede jeg virkelig. Altså jeg vidste jo godt, at smerten lå og gnavede et sted derinde, men jeg troede faktisk, at jeg havde fået indkapslet den på en sådan måde, at jeg kunne leve med den. Men ak. Søndagskøretur med min søster der endte i en halv times skrigen, skælden og smælden på den stakkels pige, beviser vist i al sin grusomhed at jeg på ingen måder har det godt. Det er der stadig... og det gør stadig forbandet ondt.

C for cigaretter. Ryger stadig. Kan lide at ryge. Overvejer ikke at holde op. Er dermed politisk ukorrekt og en uddøende race.

D for donorforsøg. Der er sikkert mange derude der tænker: Hvornår mon de har tænkt sig at tage det forsøg. Om jeg kan ikke give jer et svar, for jeg ved det helt ærligt ikke. Jeg nyder at have min krop for mig selv, for første gang i årevis. Jeg må også erkende, at det at jeg har forsøget nok er mere værd end forsøget selv. Altså den tanke, at vi ikke er helt færdige endnu. Og jeg har ikke lyst til at slippe den fornemmelse. For tager jeg forsøget er det slut, og så er der ikke andet for, end at se alle de forfærdelige ting i øjnene, som jeg lige nu skubber fra mig (se også B og O.).

E for eksamenopgave. Dette er den tungestvejende grund til at jeg ikke har skrevet i lange tider. Jeg har været buret inde på skolen med min studiegruppe og en eksamensopgave fra helvede. Efter 60 timers arbejde, de sidste 3 dage - kun afbrudt af 4 timers søvn natten mellem lørdag og søndag, fik vi dog endelig afleveret. Gudsketak og lov. Jeg ville ønske at jeg nu kunne skrive, at jeg aldrig skulle se den opgave igen, men ak. Jeg skal op og forsvare den ikke mindre end tre gange til mundtlige eksaminer i den kommende måned.

F for fødselsdag. Fru Larsen fejrede sin fødselsdag d. 27. maj. Tillykke til hende. Skal ud forbi med en gave snart. Glæder mig og frygter det på samme tid. Glæder mig sådan til at se hende, det er alt for længe siden vi sidst sås. Men frygter det også lidt, for maven er slet slet slet ikke til at komme udenom nu.

G for guldbryllup. Mine bedsteforældre fejrede deres 50 års bryllupsdag d. 26. maj i år. De kender så mange mennesker at festen blev holdt over to dage. Jeg skrev talen til dem under festen, på en halv time, den indkorporerede alle 11 børnebørn - jeg er ret stolt af mig selv over denne præstation - omend det ikke var en banebrydende tale på nogen måder. Men det er svært når børnebørnene er aldersmæssigt spredt således at jeg kunne være mor til en del af dem.

H for Hendes Verden. Just in case I havde gået og tænkt over det, så har mine "15 minutes of fame" ikke betydet andet for mit liv, end at folk har sagt at det var en fin artikel.

I for informationsmøde. Blev nødt til at melde fra til at tale ved sidste informationsmøde på Skejby, grundet eksamen. Håber ikke det samme sker i juni. Har ikke været derude siden marts nu. Ikke fordi det er noget jeg nyder, det der med at tale foran 50-100 mennesker, men alligevel.... Det er jo en god sag.

J for joggingtøj. Det sidste stræk på skolen (se E), strakte sig over en weekend, men også en mandag. Men eftersom vi jo ikke var hjemme i mellemtiden var vi tvunget til at befinde os på skolen, men andre mennesker også var der, i joggingtøj og fedtet hår. Med øjne der tydeligt viste at søvn var ikke noget vi brugte. Ubehagelig oplevelse at vandre ned til cafeen efter en latte iført joggingtøj, bare tæer og fedtet hår.

K for kaffe. Jeg tror jeg har fået for meget kaffe. Utroligt men sandt. I de sidste 35 timer af vores opgaveskrivning fik jeg drukket så mange kander kaffe, at det følte som om selve mit inderste vibrerede. Det var ubehageligt. Jeg holder mig til nescafe og er i øjeblikket på nedtrapning til de gængse 3-5 kopper om dagen.

L for LFUB Landsmøde. I den weekend mine bedsteforældre holdt guldbryllup og min bedste veninde holdt fødselsdag skulle jeg samtidig have været til LFUB landsmøde (ja og faktisk også til et bib-træf med piger fra nettet). Hvorfor skal folk altid planlægge alting på samme tid?

M for mundtlige eksaminer (se også E). Tre styks venter mig i nærmeste fremtid. Den ene af dem er ingen sag, de to andre.... uhadada. Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal bestå dem, fatter ikke en meter - men må vel bluffe mig igennem og håbe på det bedste.

N for negle. Har jeg nævnt at jeg har fået negle? Ja, det kræver lidt forhistorie. Engang for lææænge siden var der en bette pige der opgav sin sut og prompte valgte at stikke fingrene i munden i stedet. Dette gnaveri blev en vane, som hun på ingen måder kunne slippe af med. Selv ikke da hun begyndte at ryge i sine teenageår kom fingrene ud af munden. (Hvad kan jeg sige, andet end at den orale fase for mig altså har varet i lidt flere år end normalt!) Men at tænke sig: jeg er holdt op! Utroligt men sandt. Jeg har nu fine negle med hvid kant og alting... Jo, jo, utroligt men sandt. Jeg er endelig trådt ind i de voksnes rækker.

O for overlevelse (se også B.) Jeg har / havde fundet en måde at overleve det her på, ihvertfald lige nu og her. Jeg har indkapslet det og skudt det væk. Og på gode dage kan jeg tænke, at det er ok at vi ingen børn har, at vi ingen børn får. Men på dårlige dage kan jeg tænke, at det måske er ok nu. Men hvad om 10 år? Og så kan jeg gå helt i spåner. Indkaspling og fornægtelse er min vej til overlevelse. Jeg ved godt det ikke er sundt og jeg ved godt at jeg bliver nødt til at tage tyren ved hornene på et eller andet tidspunkt, men ....

P for psykolog. Blev nødt til at aflyse min psykaftale sidste gang, da jeg på daværende tidspunkt ikke havde sovet i 34 timer og ikke følte mig vågen nok til at dissekere mit liv. Når jeg aflyser forestiller jeg mig altid, at min psykolog tænker at det er fordi jeg er en bangebuks der ikke har lyst til at rode i mit eget hoved, så måske står p også for paranoia.

Q for quiz. mmm, nej, har ikke deltaget i nogle quizzer, men klokken er 1 om natten og bogstavet q er ikke ofte brugt i dette land.

R for rengøring. Vores lejlighed trænger i den grad til en seriøs omgang rengøring. Efter alt dette eksamenspjat er den virkelig blevet forsømt. Og altså vi taler ikke bare om 4 nullermænd og en smule opvask. Vi taler om sure smileys på døren og en mand der uddeler stivkrampevaccinationer ved indgangen. Imorgen har jeg fri. Imorgen er dagen. Ydrk.

S for Sex & The City. Har jeg nævnt at jeg er den stolte ejer af "The ShoeBox"? Det er jeg. Og jeg har brugt de sidste par dage på at se den, fra ende til anden. Aaaah luksus. Så mangler man bare en cosmopolitan.

T for træning. Det er blevet til alt for lidt i den seneste tid på grund af den forbandede eksamensopgave (se E). Men jeg har vovet mig ud i at forsøge mig med step - biiiig mistake. Det viser sig desværre, at jeg er koordinationsspastiker og samtidig ikke evner at huske serier af mere end tre ting. - og Body Ball, endnu en fejltagelse, da balance åbenbart heller ikke var noget jeg stod først i køen til. Første gang man skvatter af bolden er det lidt sjovt, sjette gang er det bare pinligt.

U for ulækker. Se J eller R.

V for voksen. Se N.

X for xylofon. Nej, selvfølgelig spiller jeg ikke xylofon, men så giv mig et andet dansk ord med x...

Y for yngre. Ja, yngre bliver man jo ikke. Og må jeg være så ærlig at sige, at jeg lige så stille er gået i gang med at panikke ved tanken om at skulle fylde 30 uden noget form for håb om at være blevet eller snarligt blive en familie? Lad os ikke tale om det - det er deprimerende. Måske skulle y stå for ynk.

Z for zebra. Jaja, whatever. Klokken er næsten halv to, find selv på noget bedre.

Æ for ældes (se også Y). Jeg er bange for, at jeg så et gråt hår natten til d. 26. maj. Jeg skulle med toget kl. 7.30 for at tage til Horsens og synge morgensang for mine bedsteforældre (se G), men måtte farve hår klokken halv to om natten. For hvis jeg ikke kunne se det, behøvede jeg ikke at forholde mig til det. Ude af øje, ude af sind, som man siger. Måske var det der slet ikke? Hvem ved. Nu er håret sort og jeg nægter at tænke mere over det.

Ø for ønsketænkning. Tænk engang. Den anden nat drømte jeg at jeg var blevet gravid - sådan helt af mig selv. Hvor bizart er det? Min krop og min hjerne ved udemærket godt, at det på ingen måder kan lade sig gøre. Og jeg har ikke haft drømme som disse, siden engang tilbage i 2003. Måske burde ø stå for ønskes: hvidt snit.

Å for år. Vi nærmer os nu 3 års forsøg på at blive gravid. Suk. Det er fandeme deprimerende. Og det her år, det fiser bare afsted. Det er juni om et øjeblik, men hvor er sommeren. Og hvor fanden er den baby jeg blev lovet i 2003? Å står også for åååh altså!

Labels: ,

8 Comments:

At 6:30 AM, Blogger Unknown said...

Å for åhhh hvor godt du skrev igen.
Mine tanker fiser afsted og har masser af kloge gode kommentarer til dig, desværre er jeg ikke vågen nok til at skrive dem ned ;) I øvrigt tror jeg at jeg. når jeg vågner, vil overveje at ophøje din alfabet-ide til en omgang meme... Er det ikke et stykke tid siden vi havde sådan en sidst? Og den slags er jo kendt for at flytte tankerne fra B og dermed hjælpe til O.

PUK

 
At 9:25 AM, Blogger soesterlystig said...

åååh altså - jeg har savnet dine kløgtige indlæg - og genkender mig selv så meget i det du skriver, at det næsten er uhyggeligt... Bortset fra, at jeg jo altså fylder 33 (SOMITOTRETALLERVEDSIDENAFHINANDEN) på mandag... åååh altså... suk...

 
At 3:56 PM, Blogger Frøkenhat said...

Z for zikke et dejlig langt indlæg. Hyggeligt at høre fra dig. Har savnet dig.

 
At 9:12 PM, Blogger Amocca said...

puk - snup du bare alfabetet til et indlæg andetsteds...

 
At 12:16 PM, Blogger Unknown said...

xxxxer for alle de krydsede fingere vi har til at det nok skal lykkes..

knus cs

 
At 6:05 PM, Anonymous Anonymous said...

Enig med de andre. Dejlig, klogt indlæg, som jeg (desværre) kan genkende meget af mig selv i.

Jeg har også haft en rodet, bizar drøm om en baby i nat, men den er så rodet og bizar, at jeg ikke engang kan finde ud af at nedfælde den på skrift!!

Håber alfabetet ser anderledes ud for dig til næste år!!

Mange kram til dig
Tina

 
At 6:07 PM, Anonymous Anonymous said...

PS: Kunne også godt finde på at lave en lignende indlæg i min dagbog, hvis det er tilladt at stjæle idéen?

Tina

 
At 9:33 PM, Blogger Amocca said...

du stjæler bare med arme og ben ;)

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger