Friday, August 12, 2005

Om værdighed og værd

Det er snart lørdag. Lørdag er dagen vi endnu engang ankommer til hormonfesten. Jeg kan ikke sige jeg glæder mig. Jeg kan ikke lide den person nedreguleringen gør mig til. Men som de siger: hvis det lykkes, så er det jo det hele værd, ikke sandt?

Nogen gange føler jeg mig dog så mærkværdigt løsrevet fra det hele. Jeg ved, at jeg er infertil og jeg lever med denne sorg konstant. Jed ved, at vi gerne vil have en familie, at vi har prøvet at lave en sådan i to år, at vi har været i behandling for selvsamme i et år, samtidig ved jeg, at jeg skal igennem en omgang hormoner fra weekenden og sikkert i en to måneders tid frem... Men nogengange har jeg problemer med at føje disse ting sammen til et hele... Og istedet for at tænke over om det er det værd, tænker jeg mere over manglen på værdighed i al det her...

Der er ingen værdighed i at bryde grædende sammen i Bilka over skævtkørende kundevogne, der er ingen værdighed i at spytte glasskår af fremmede mennesker fordi de træder een over tæerne, ingen værdighed i at skælde min mand huden fuld for ting han hverken kan gøre til og fra, ingen værdighed i have hedeture og overgangsalder 20 år for tidligt....

Men nedreguleringen stopper jo trods alt på et tidspunkt, men når den er overstået starter et nyt cirkus. Og værdigheden er heller ikke ligefrem i førersædet mens jeg dagligt mixer og stikker mig som en anden junkie. Ej heller findes der megen værdighed i de utallige besøg i det gynækologiske leje tilset af fortravlede stressede læger, der end ikke har læst min journal godt nok til at kende til de sidste ting deres egne kolleger har udsat mig for.

Så er stimuleringen slut og med den ender heldigvis også de ugentlige besøg i lejet. Men hvis man havde troet at man her kunne genfinde værdigheden tog man fejl. For det fortsætter. Stikpillerne erstatter næsesprayen - og sjovt nok finder jeg ingen fornyelse af værdighed i denne form for indtagelse af medicin.

Og endelig er det slut, men selv ikke finalen indeholder en oprejsning. Man bruger det bedste af en formiddag på, at have forskellige laboranter pierce ens lemmer - tilsyneladende uden den store success - og for hvad? For at de kan fortælle en noget man allerede ved, noget man kunne have fortalt dem da man kom, før nålene og laboranterne og det genstridige blod...

*Suk* Men ok, måske tager jeg fejl? Måske kan jeg ikke regne med, at andet forsøg følger i samme gænge som første? Måske følger der med erfaringen, en modenhed og en værdighed jeg endnu ikke har fundet, men som magisk vil dukke op, når jeg inhalerer første surtsmagende pust af næsespray. Og måske vil jeg om 2 måneder virkelig kunne sige: Det var det hele værd?

6 Comments:

At 3:38 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg synes det er både værdigt og modigt, at kæmpe for sine drømme og gennemgå lidelser på den konto... men jeg forstår godt hvad du mener!
Søs

 
At 6:48 PM, Blogger Solsikke said...

Jeg synes virkelig at du skriver usædvanligt godt Amocca. Så jeg håber at du fortsætter din blog efter at du om en måneds tid har fået en positiv g-test....

Knus,
Solsikke

 
At 7:14 PM, Blogger Spirren said...

Åh søde måske er det lige præcis værdighed at kunne holde til det, du beskriver.

Jeg tænker på dig...

Knus M.S

 
At 7:14 PM, Blogger Spirren said...

Åh søde måske er det lige præcis værdighed at kunne holde til det, du beskriver.

Jeg tænker på dig...

Knus M.S

 
At 10:55 AM, Anonymous Anonymous said...

Så længe at du stadig tror på at guldet findes for enden af regnbuen, vil det være det hele værd. Det er først det øjeblik hvor du holder op med at tro, at det bliver uværdigt.

Klem nu bladerne sammen, du kan godt!

 
At 1:02 PM, Blogger Mira said...

Jeg tænker også tit på det med værdigheden. Det er sgu ikke værdigt at skulle igennem så mange ydmygelser for at få et barn.
Denne gang skal det gå!!!

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger