Saturday, July 30, 2005

Morgenkaffe

Der var engang - efter HSG'en, men før første behandlingsforsøg - hvor jeg kunne vågne om morgnen, og i den korte tid, lige mellem søvn og vågen tilstand, kunne jeg bilde mig selv ind, at det hele var en ond drøm. Det var ikke rigtigt, at jeg ikke kunne få børn, det var ikke rigtigt, at vi skulle igennem disse behandlinger, det var ikke rigtigt... Når det gik op for mig, at det var rigtigt, græd jeg mine salte tårer ned i morgen-, middags- eller aftenkaffen.... Jeg græd så meget i den første tid.

De tider er forbi. Første behandlingsforsøg gjorde det lysende klart, at dette var vores nye virkelighed, hvad end vi synes om den eller ej. Og disse morgner er nu en saga blot. Jeg ved når jeg vågner hvordan landet ligger, jeg ved det når jeg falder i søvn, og jeg ved det når jeg sover, da mine drømme ofte cirkler omkring det i mere eller mindre ubevidste cirkler.

Men jeg græder ikke så ofte over det mere. Jeg har accepteret det. Det er blevet en del af mit liv, min dagligdag, hvem jeg er. Jeg synes ikke det er fedt, eller retfærdigt eller i orden, men jeg kan ikke ændre det og derfor må jeg acceptere det.

Så jeg græder ikke længere ned i kaffen, det synes formålsløst, at tude over noget man ikke kan gøre hverken fra eller til ved. En gang imellem overmander tårerne mig da, det skal jeg ærligt indrømme, men det sker sjældnere og sjældnere. Om det har at gøre med accept, kynisme eller en trang til morgenkaffe uden fortyndende vand er ikke til at sige...

6 Comments:

At 4:24 PM, Blogger Freudika said...

Jeg bilder mig selv ind at det handler om accept ... sorg er en proces - og man blir nødt til at bevæge sig i (eller med) sin sorg - sorgen er der stadig - men den er ikke så "larmende" mere ... sorg blir jo bearbejdet med tiden ... og det gør også sorgen over at være infertil ...

... Men selvfølgelig kan det oz bare være fordi at salt, vandet kaffe ikke smager så godt ...

 
At 8:35 PM, Blogger Mira said...

Jeg kender godt det med at græde ned i morgenkaffen. Jeg er helt klart også blevet bedre til at tackle nedturene, men jeg kan stadig få de helt store ture. Jeg håber de fader og til sidst forsvinder helt.....

 
At 10:13 PM, Anonymous Anonymous said...

Må jeg bede om opskriften? Jeg græder stadig over min situation og bilder mig ind, at det først går over, når jeg enten får børn eller helt opgiver. Måske er det også fordi, jeg var så tæt på sidste sommer, men det endte alligevel med en abort i 20. uge. I hvert fald har jeg konstateret, at så længe jeg vakler imellem håb og fortvivlelse bliver sorgen "siddende". Jeg har ikke accepteret at være permanent barnløs. Jeg håber jo stadig på et barn. Så hvis du har nogle tips at dele ud af, er jeg lutter øren.

 
At 10:55 AM, Blogger Amocca said...

opskriften? puha... jeg tror den er forskellig fra person til person, men jeg er bange for at det måske aldrig går helt væk - heller ikke selvm vi får et barn (???) jeg er bange for at man altid vil være mærket... Bare på en anden måde senere.

Amocca - som nu vil tage afsted 2 dage i sommerhus

 
At 1:25 PM, Blogger GitteK said...

God tur i sommerhus!

 
At 9:29 AM, Blogger Spirren said...

Din beskrivelse minder mig om, hvor "hærdet" vi også bliver hen ad vejen!

Har du haft en god tur i sommerhuset:-)

Knus

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger