Tuesday, July 26, 2005

Pausefisk og delmål

Næsesprayen er kommet med posten her til morgen. Nedtællingen til d. 13. august er gået i gang. Det er det første delmål. Scanningen d. 25. august er delmål nr. 2. Vi skal ikke kigge længere end hvert delmål for nu. En dag af gangen.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg føler en sær tilfredshed med, at datoerne passer så mere eller mindre præcist... kald mig bare mærkelig. Vi startede vores første forsøg d. 12. februar og vi afsluttede det med den negative blodprøve præcis 2 måneder senere, d. 12. april. Vi starter så igen d. 13. august - 6 måneder efter starten af første forsøg og 4 måneder efter slutningen på det.

4 måneder er længe at være en ufrivillig pausefisk. Og jeg var da også umådeligt utilfreds med det først, jeg ville ikke vente, jeg ville igang. Som et utålmodigt barn stampede jeg vredt mine fødder i gulvet og surmulede. Hvorfor kunne jeg ikke tage et forsøg mere samtidig med eksamen? Hvorfor havde de nu ferielukket, når jeg var færdig med eksamen? Hvorfor skulle vi afvises? sur, sur, sur, lille bi omkring...

Men hvor meget jeg end havde imod denne lange pause, så var det godt for mig, set i bakspejlet. Først og fremmest bestod jeg min eksamen. Og fik sendt ansøgning afsted til min overbygning (og kom ind), ydermere fik jeg en sommer hvor jeg bare var mig - og ikke en navlebeskuende vanvittig kvinde. Jeg er klar nu, mentalt, og fysisk er min krop klar til at tage endnu en tur i denne vridemaskine.

Følelserne her før vores andet forsøg er helt anderledes end før første forsøg. Før vores første forsøg var jeg superspændt. Jeg glædede mig som en vanvittig til at komme "rigtigt" igang. Men de 2 måneder i foråret gjorde mig mange erfaringer rigere og (føles det nogen gange) 30 år ældre. Jeg ved nu hvad jeg går ind til. Er det godt eller skidt kan man spørge sig selv?

Der er gode ting ved det. Jeg har ny viden om min krop og dens reaktioner på hormonerne. Denne viden er mit våben, når jeg træder ind til scanning før optur, er jeg klar til kamp - og ingen skal spise mig af med 100 enheder denne gang - jeg ved nu, at min krop er en doven satan, der skal have et allerhelvedes stort kemisk spark bagi før den går igang med noget der bare ligner seriøs ægproduktion.
Jeg ved også, at jeg ikke behøver at frygte ægudtagningen på samme måde - det er da ingen dans på roser, det kan vi hurtigt blive enige om. Men i modsætning til hormonerne, så reagerer min krop eminent godt på bedøvende stoffer, så jeg skal nok klare det igen uden problemer.

Men problemet med min nyvundne viden er også, at jeg nu er realistisk klar over hvor mange ting der kan gå i skuddermudder i løbet af et sådant forsøg. Hvor mange variabler man hele tiden skal kalkulere med og hvor hårdt det er. Det er ikke fordi jeg ikke vil igang - slet ikke. Men på grund af den viden og erfaring mit første forsøg gav mig, så ved jeg hvad det er jeg skal i gang med - og det er ikke morsomt eller spændende på nogen måder. Det er sindssygt hårdt for både krop og sjæl - og derfor kan jeg godt have svært ved at glæde mig til det.

Den ambivalens er svær for udenforstående at forstå, som Freudika skriver om i et indlæg, og det er da klart. For jeg har selv problemer med at forstå det - og med at forklare det. For mig hjælper det, at dele tingene op. Sætte delmål konstant, som jeg kan leve op til. På den måde går dagene slag i slag, som de havde tænkt sig at gøre under alle omstændigheder, ligegyldigt hvordan jeg har det med det hele.


Sådan er livet jo indrettet. En dag af gangen. Og som Rikke altid siger: Husk at trække vejret.

10 Comments:

At 12:07 PM, Blogger GitteK said...

Præcis!
Vigtigst af alt, "træk vejret".
Glæder mig til at følge dig...om snart!

 
At 12:17 PM, Blogger HBT said...

Det er nemlig rigtigt - en dag af gangen.

Skal du ikke scannes inden du starter nedreg.? Det blev jeg og skal så vidt jeg har forstået det også inden jeg starter nedgre. igen næste gang.

Men det er nok endnu en af de forskelligheder der er på klinikkerne.

Knus

 
At 12:50 PM, Blogger Amocca said...

nej på skejby scanner de først før man starter opreguleringen...

Hvorfor bliver i scannet før nedregulering? er det pga. uregelmæssig cyklus? for jeg er jo så regelmæssig som noget kan være...

Amocca

 
At 1:24 PM, Blogger Spirren said...

Hmn lidt uening er jeg vel med dig på et punkt.
Jeg bliver nød til at tilføje mine erfaringer med ægudtagningen.
Jeg oplevede de 20 minutter som en mindre dans på roser. Jeg var i rigtig godt humør og fløj bare afsted med tiden uden nogle bekymringer overhovedet :-)
Uh det var sgu dejligt var det, "så længe der var et par carlsberg på bordet"- som de beskriver glæden i tv.

Hos mig scanner de også altid inden nedregulering. Det er for at se, om du har haft menstration og dermed slimhindens størrelse.

Det er måske netop dine beskrevede følelser/erfaringer, der også gør sig gældende hos mig.
Netop derfor har jeg brug for at få styr på dem, inden jeg kan kaste mig i armene på tumbleren endnu en gang.

Delmål er godt, og husk at mage er her lige bag ved dig.
Du holder til endnu et forsøg søde, du er jo en stærk kvinde med manget styrke.

Knus og mange tanker

 
At 1:26 PM, Blogger Spirren said...

mage er = mange og manget er = meget, hvis nogen skulle være i tvivl.

 
At 2:20 PM, Blogger HBT said...

Hej

Ja som m.s skriver så er det for at tjekke at alt er ok. At der ikke er cyster og for at se at slimhinden har en fin tykkelse så de ved at man får mens en uges tid efter man starter på nedreguleringen. Og som jeg har forstået det gør de det uanset om man har regelmæssig mens eller ej.

Knus

 
At 2:30 PM, Blogger Amocca said...

tjaaa.... det gør de altså ikke ved os her på skejby...

Jeg ved ikke hvorfor

Amocca

 
At 4:37 PM, Blogger Mira said...

Jeg venter spændt på dine beretninger og krydser for at denne gang er lykkens gang.

 
At 4:54 PM, Blogger Freudika said...

Dejligt at læse hvor klar du er ... og ja ... en ting ad gangen ... Glæder mig også til at følge dig - og måske endda næsten følges med dig ;-)

 
At 12:22 PM, Anonymous Anonymous said...

Godt at du er i gang. Og ja, det gælder om at tænke i delmål - det prøver jeg også. Det lykkes nogle gange bedre end andre gange. Godt du kom med i denne omgang, det var næsten ikke til at bære, at blive afvist igen.

Held og lykke med hormonerne - eller det skal jeg måske skrive til din mand i stedet for??!!!

Knus Tina

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger