Friday, August 05, 2005

De 4 årstider

I august 2004 forlod en glad og naiv pige en lægekonsultation i Århus. Hun havde netop vundet guldmedalje i ægløsning og hormontal. Der lå en let bekymring i hendes sind, projekt baby havde været undervejs i 1 år uden resultat... og dog! Der havde jo været været den mærkelige styrtblødning i påsken 5 dage over tid... det havde vel nok været en graviditet der gik til grunde... måske eller hvad?

Alt i alt var hun dog glad, hun var sund og rask, alle hormontal så fine ud. Hendes 1 års bryllupsdag lå lige om hjørnet og der var ihvertfald ikke noget galt med hende. Det var sommer.

Sommerens sidste dag holdt en overraskelse for pigen. "En formsag" havde lægen kaldt undersøgelsen der faldt på denne sidste august dag. En formsag. Men ak. En formsag var det ikke. Der var alt muligt galt med hende. Intet var som det skulle være. Sommeren forsvandt på et øjeblik og mørket sænkede sig over dagene og pigens sind. Det var efterår.

Efteråret gled ubemærket hen over lejligheden, der var ikke megen tale i de mange mørke dage der fulgte. Der var gråd og hysteri, der var apati og træthed. Pigen var ikke glad mere, intet kunne gøre hende glad. Alt hun kunne var at sidde. Ryge. Drikke kaffe. Hade sig selv. Alt blev sat på hold, pigen havde ingen tid til at leve et liv, når der var så meget had og så megen sorg der skulle opretholdes. Det var efterår.

Efterårets sidste dage oprandt med bud fra lægerne. Lad os fjerne alle defekterne, sagde de. Og pigen sagde ja, og de fjernede de rådne æggeledere. Pigen græd over sit tab, nu var hun steril. Gold. Det blev vinter.

Mørket lå stadig som en dyne over pigens sind, men tiden læger alle sår siger de kloge, og de har som oftest ret. Arrene på pigens mave blev langsomt lyserøde og derefter hvide. Sygehuset inviterede dem til møde. Og der sad de, pigen og hendes mand, med hinanden i hånden. Foråret var på vej.

Vinterens sidste dage bragte med sig starten på første IVF forsøg. Og pigen livede op. Lyset kom langsomt tilbage til lejligheden og til pigen og manden i den. Og mens træerne sprang ud og blomsterne skød op, sniffede og injicerede pigen hormoner til den store guldmedalje. Der var håb i næsesprayen, håb i kanylerne, håb i stikpillerne. Det var forår.

Med enden på foråret kom enden på forsøget. Den frugtbare tid var ovre. Pigen og manden trøstede hinanden. Intet held denne gang. Sorgen og hadet lå stadig i pigens sind, men det var skubbet tilbage. Der var et stadig et liv der skulle leves, de var sammen. De var ældre, stærkere, klogere og sammen. Det var sommer.

6 Comments:

At 5:00 PM, Blogger Spirren said...

ja og nu er et jo så snart efterår igen søde dig.

Jeg håber, at dette efterår og andet forsøg vil bringe varme og endnu mere lys ind i dine stuer:-)

Knus og kærlige tanker

 
At 8:15 PM, Blogger Solsikke said...

Smukt skrevet. Jeg tror netop at efteråret er en tid som både kan bringe glæde og smerte. Eftersom det sidste efterår var så smertefuldt for dig (og i øvrigt også for mig - jeg kunne næsten have skrevet det samme) så MÅ dette efterår bringe liv og glæde.

Skål på det!

Solsikke

 
At 11:18 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca,
Jeg har længe smuglæst på din og mange af jer andres vidunderlige blogs. Jeg har fundet håb og trøst, men mest af alt har jeg fundet beskrivelser, der sætter ord på mine egne tanker. Ord der bliver til sætninger, som indfanger alle de følelser, jeg ikke selv formår at formulere.

Men det er første gang, at jeg kommenterer. Blev simpelthen nød til det. Dit indlæg er som et eventyr; så smukt og smerteligt, at jeg bare måtte fortælle dig det. Tak.

Og husk at eventyr ender lykkeligt, - men først efter næsten umenneskelig megen smerte...

 
At 1:05 PM, Blogger QVINDEN said...

Kære Amocca ...

Jeg håber, at du husker på, at når en dør lukker sig, er der en ny der bliver åbnet.

Alt skal nok lykkes - før eller siden. Det er jeg overbevist om. Ikke at det sikkert hjælper på humøret og tankerne.

Jeg håber det bedste for dig.

 
At 7:39 AM, Anonymous Anonymous said...

Åhh, hvor du dog kan skrive, så man virkelig kan fornemme smerten. Smukt og smerteligt, som en anden skrev. Tårerne triller ned af kinderne på mig - må dette efterår blive en helt anden oplevelse for dig.

Mange knus
Tina

 
At 11:44 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca,

jeg har læst en del med på din Blog den sidste tid, så nu må det være på tide med en lille kommentar.

Dette indlæg rørte mig så meget at jeg sad med tåre i øjnene, det kunne ligeså godt være min historie du beskrev der, skrammende. Vi har jo også begge samme "baggrund" for at være i behandling.

Men nu går vi alle tiden i møde hvor vi skal have store maver på.

Mange knus fra Sally

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger