Thursday, June 29, 2006

Nogen gange lyver jeg - fordi det er nemmere

Lyver I nogen gange om jeres barnløshed, eller i det mindste undlader at rette folk når de går ud fra, at I har børn ligesom alle andre? Jeg gør. Ikke sådan konstant og hele tiden eller noget, men nogen gange er det bare nemmere på den måde…

Det er vist ingen hemmelighed at jeg arbejder i Toys R Us, eller at jeg har arbejdet der i rigtig rigtig mange år. Dette betyder, at jeg vitterligt er blevet voksen derude. Jeg startede derude i sin tid som en 15-årig pige og ja, jeg er der stadigvæk. I forstår slet ikke hvor meget ubrugelig viden om legetøj jeg har…


Men tingene har ændret sig, altså butikken er selvfølgelig stadig den samme, det er butikschefen også, medarbejdere og kolleger er kommet og gået, og de små børn der blev købt gaver til, da jeg først startede derude, ja de arbejder nu hos os som ungarbejdere efter skole…

Udover det, så har min status også ændret sig. I mange år var jeg ”pigen”, når folk talte til mig: ”kan du ligge tingene op til pigen…”. Som jeg er blevet ældre har tingene ændret sig, der var en tid, hvor jeg måske nok stadig var ”pigen” men jeg kunne også blive tiltalt som ”damen” … sådan lidt skiftevis. (I denne sammenhæng kan jeg fortælle at for et års tid siden, havde jeg en dag en far, der siger til sin søn på omkring de 6 år: ”kan du give damen tingene”, hvortil knægten svarer: ”Hun er altså en pige far, ikke en dame” – ham elskede jeg lige en lille smule der haha.)
Men nu er jeg åbenbart gået over en eller anden usynlig tærskel, for nu er der ikke længere nogen slinger i valsen. Jeg er altid kun ”damen” nu…

Alderen begynder åbenbart at kunne ses…

Og denne synlige alder betyder åbenbart også, at kunderne nu går ud fra at jeg må have børn. Der var nogle år hvor de altid spurgte først: ”har du selv børn?” Men det er nu et givent faktum i deres verdensforståelse…

Så i stedet for et søgende ”har du børn?” spørgsmål, før deres egentlig spørgsmål om den givne vare, så er det nu i stedet et fast: ”Du ved hvordan det er, når de når den alder hvor….” Og jeg smiler sødt og vidende – for jeg gider ikke forklare dem at nej, jeg har ingen børn og nej jeg ved ikke hvordan det er… For det er nemmere på den måde.

Men det er jo ikke fordi jeg ikke ved hvad jeg snakker om, jeg har haft masser af erfaringer med andre folks børn og jeg ved uhyggeligt meget om legetøj. Og det er jo så integreret en del af mit liv, at jeg ikke kan lade være med at zappe lidt frem og tilbage på Cartoon Network eller Nickolodeon, bare lige for at se, hvad det er ungerne ser, hvilke reklamer der kører osv.
Jeg kan også tage mig selv i at se børnetime engang imellem, og en ting er helt sikkert: Jeg kan ikke gå forbi supermarkeders legetøjsafdelinger eller andre legetøjsforretninger uden liiige at tjekke ud, hvordan de ser ud, hvilke varer de har, prisniveauet og den slags. Jeg er miljøskadet!

Men ligesom I nok hellere vil prædikes for af en præst, der vitterligt tror på gud, så vil kunderne også gerne vejledes af folk, der selv har stået i situationen eller oplevet den pågældende vare i hænderne på et barn.
Så nogen gange lyver jeg, eller undlader at fortælle sandheden om man vil, og gør andres børn til mine egne. Som oftest min lille ”niece” på 2½, min mands efternøler lillebror på 9 eller mine små fætre og kusiner på henholdsvis 5, 6 og 7… På den måde har jeg et rimeligt stort aldersspektrum at spille på, fordelt på begge køn…

Dette skal ikke forstås på en sådan måde, at jeg påstår at have disse børn, jeg fortæller blot om de erfaringer jeg har gjort mig (legetøjsmæssigt) med disse børn, på en måde hvor ud af det aldrig tydeligt fremgår, at børnene ikke er mine egne…

For det er nemmere. Og folk har tillid til, at jeg ved hvad jeg snakker om, når jeg nu selv har stået med problematikken vedr. hvilken former for pokemonkortsopbevaring der nu er den bedste…

Så ja, nogen gange lyver jeg, fordi det er nemmere, og fordi den sande historie egentlig ikke er relevant…

Labels: ,

9 Comments:

At 6:20 PM, Anonymous Anonymous said...

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i - og ja, også se mig selv i. Når folk bare antager, at jeg har børn, men det ikke som sådan er relevant for samtalen - bare som en indskudt bemærkning - så kan jeg også finde på at smile sødt og vidende.

Næææ det er jo ikke relevant, at du fortæller en kunde hele historien, for det betyder jo i virkeligheden ikke, at du ikke kan rådgive godt nok.

Caf

 
At 9:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Det minder mig faktisk om, da jeg af vanvare kom til at fortælle sandheden, da en kvinde spurgte mig om "Går det godt?" til en gammel kollega, jeg tilfældigt mødte i byen.

Jeg kom til at starte med at sige "nej - faktisk ikke" Og så var det som om munden ikke kunne stoppe igen. Jeg fik fortalt om min datters sygdom, om fyring fra mit arbejde, om angsten, om sønnens indlæggelse om .. om .. om...

1,5 time senere var jeg helt rød i hovedet af flovhed - for det var slet slet slet ikke menigen, jeg ville sige alt det til hende. Men det ene ord tog det næste .. og jeg ville jo bare være ærlig!

Jeg er frisk på at lyve for fremtiden!!!

 
At 2:48 PM, Blogger Frøkenhat said...

Jeg har også krydset grænsen fra "har du..." til "du ved..." - og jeg retter heller ikke folks antagelser, hvis det bare er en henkastet bemærkning. Ser ingen grund til at gøre mig selv ked af det og dem forlegne. Med mindre de selvfølgelig er nogle trælse typer, så ville jeg til enhver tid tvære sandheden ud i ansigtet på dem på den der "nå-nu-fortryder-du-nok-at-du-spurgte"-måde...

 
At 5:30 PM, Blogger Mira said...

Jep, lyve det gør jeg big-time på børne-området. Så vidt de fleste i f. eks. min arbejdsomgangskreds ved skal jeg absolut ikke have børn...Deny, Deny, Deny i bedste Bill Clinton stil.
Din variant har jeg vist ikke prøvet, altså at undgå at benægte at jeg har børn...Hmmm interesting, den kan måske bruges til fremtidig brylluppper og barnedåbe og den slags som jo er "højsæson" for den slags antagelser.

 
At 5:55 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg kan sagtes sætte mig ind i det og genkede det.

Jeg er helt enig med Caf, i hendes betragtninger.

Må også indrømme, at jeg nok har været i situationer som minder om Pernilles en gang imellem, men prøver at styre uden om emnet eller glide lidt af på det, hvis det er muligt.

Jeg har været nede hos en negletekninker, som har et nyfødt spædbarn, hele to gange indenfor en uge, da neglene skulle repareres. Til trods for al hendes baby snak og den skrigende unge i baggrunden, har jeg helt undgået at gøre opmærksom på, at jeg er barnløs! Flot ikke?

 
At 10:50 AM, Blogger Snowie said...

Altså jeg lyver ALDRIG!

(Der løj jeg)

 
At 8:56 PM, Anonymous Anonymous said...

Man kan ikke gøre for at man snakker børn/baby hel tiden når man er blevet udstyret med en. Der foregik nix weider oveni hovedet på en (ruller med øjnene).

Tænk, at selv jeg er kommet til at fyre den der ´du ved nok´ ting af (overfor en - eftersigende - selvvalgt barnløs). Uh, jeg kunne have bidt mig i tungen!

 
At 9:51 AM, Anonymous Anonymous said...

Rikke - jeg tror dig! Da jeg var gravid i 20 uger, brugte jeg et internetforum for gravide ligeså meget som jeg nu bruger barnløshedsforums, for jeg havde bare SÅ meget graviditetssnak og snak om den kommende baby, jeg skulle have ud. Det optog næsten alt plads i hovedet. (Jeg havde godt nok også prøvet i 8 år - men mon ikke de fleste gravide eller nybagte mødre har det sådan - uanset om man er tidligere ufrivilligt barnløs eller ej??)

Dejligt at se, at det er lykkes for en tidligere bib'er. Tillykke med sønnen!

 
At 11:21 AM, Anonymous Anonymous said...

Engang antog en expeditrice i en tøjbutik, at jeg var gravid. O'kay, jeg var rund. Tyk. Men ikke gravid. Og jeg valgte den nemme løsning: Lod hende blive i troen. Købte selvfølgelig ikke noget. ½ år senere, da jeg havde tabt mig (for det var jo ligesom konsekvensen) besøgte jeg butikken igen. Og øv! Hun kunne huske mig, og spurgte interesseret til baby, babys køn & helbred og om baby sov igennem om natten? Og vidste bare ikke en dyt om babyer. Fik heller købt noget denne gang — og har ikke handlet i den by siden!

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger