Sunday, April 16, 2006

Bjørnetjenestetanker

I har skrevet rigtigt mange spændende ting i kommentarerne til sidste indlæg. Og jeg vil meget gerne prøve at kommentere lidt på det... For det er klart, at der er mange tanker bag ideen og I har da også sat tanker igang...

Først og fremmest vil jeg fremhæve denne kommentar fra Tina:

Nogle gange fortryder man det, man IKKE gør, fremfor det, man gør. Jeg håber, at det lykkes, men hvis ikke, så har i da prøvet det og sidder ikke tilbage og spekulerer på, om I lige skulle afprøve, om det var løsningen.

Den er en af de ting der vægter tungt i beslutningen. Jeg kommer simpelthen aldrig videre før jeg ved om dette er en reel mulighed eller ej. Og får jeg det aldrig prøvet, ja så vil det gnave i mit sind, at det kunne have lykkedes...

Så kommer vi til Sines, meget lange og spændende kommentar. Som indeholder rigtigt mange spørgsmål og ting at tænke over.
-Hvordan ville du have det med ikke at kunne få noget at vide om din biologiske far? Ja, jeg ved jo godt at du ligner ham så meget at der ikke er noget at være i tvivl om :-) men tænk nu hvis dit kommende barn også gør det og så en dag pludselig møder ham. Donoren altså.

Hvordan jeg ville have det med det, kan jeg ikke rigtigt svare på. Men i denne henseende er det vel ikke så forskelligt til de ting jeg skulle tackle havde jeg adopteret. Der vil altid være et aspekt af uvished vedr. det biologiske ophav. Og i en donorsituation, ville mit barn i det mindste kende halvdelen af sine gener...
Hvis mit barn kommer til at ligne donor ligeså meget som jeg ligner min biologiske far? Det er svært at sige hvordan jeg ville reagere i en sådan situation, men mit barn er vel mit barn - ligegyldigt hvem han / hun ligner. Jeg tror aldrig det med at møde donoren bliver aktuelt, så den slags overvejelser har jeg faktisk ikke gjort mig.
-Ville du bryde dig om at din mand fik et barn med en anden kvinde som du ikke kendte? Du skulle selvfølgelig være mor for barnet, men alligevel? Jeg tænker at din mand må elske dig meget højt siden han går med til dette!

Hvis situationen var den vi er i nu, men blot donoræg, hvor min mand fik et barn med en anden kvinde via mig - så ville jeg ingen problemer have med det. Det er egentlig det jeg gerne ville, da lægerne jo tror det er der fejlen ligger, men det er jo endnu ikke en mulighed i dette land.
Og ja, jeg tror og ved at min mand elsker mig meget højt! Men hans argumenter for at gøre det er, at hvis han er villig til at elske og kalde sig far til et barn vi henter i udlandet, som ingen af os er biologisk relateret til, så er han i sagens natur også mere end villig til at elske og kalde sig far til et barn, som er biologisk relateret til mig. Et barn hvis graviditet og fødsel han har fulgt på nærmeste hold.
-Hvad vil du fortælle Bjørn eller Bjørneline om den Bjørnetjeneste lægerne på Skejby har givet dig, hvis altså det lykkes?

Hvordan det skal klares - sådan rent praktisk - er jeg endnu ikke 100% afklaret med, men Bjørn eller Bjørneline skal kende sandheden. Ingen grimme overraskelser i en sen alder. Da vi bestemte os for forsøget, bestemte vi os også til en 100% ren og åben linie overfor familie, venner, bekendte og et evt. barn der skulle komme ud af det.
-Kan du/I klare at det ikke lykkes?

Det tør jeg ikke svare på. Men ikke at gøre det kan jeg heller ikke klare!

Adoption. Jeg kan ikke forklare jer hvorfor det er endt som det. Men jeg tror der er noget trods blandet i det inde i mit hoved, sådan noget: "Hvis jeg ikke kan få det som jeg vil have det - så vil jeg slet ikke have noget overhovedet!"
Manden min krydser jo fingre for at det ændrer sig igen en dag, men indtil videre kan jeg altså overhovedet ikke få mit hoved til at fungere i den retning. Måske kommer det igen hvis dette forsøg ikke virker, måske ikke. Kun tiden kan vise det. Men jeg tør ikke love noget i hverken den ene eller den anden retning lige nu.

Det blev vist en ret rodet post, med en masse citater smækket ind. Og det er ikke for at hænge nogen ud at deres citater er med, eller for at ignorere andre at deres citater ikke er med. Men synes nogle af de vigtigste pointer var i disse.

Sidst men ikke mindst, så spørger HBT om hvornår vi går igang. Og det er et frygteligt godt spørgsmål, som jeg ikke kan svare på. Det bliver ikke lige nu, lige nu nyder jeg nok bare visheden om at håbet er tilbage - omend det er i revideret form og lillebitte - men håb er nu engang håb, ikke sandt?
Måske til sommer, når eksamensræset er overstået og minderne om julens katastrofe er mere på afstand. For jeg er endnu ikke ovre det traume, det må jeg jo indrømme. Og hvor megen håb der ligger i endnu et forsøg, så ligger der jo også en lige del risiko for en negativ test endnu engang - og den skal man være mentalt klar til at tage. Og det er jeg ikke lige nu.

Så vi venter, med håbet i behold, på vores bjørnetjeneste.

4 Comments:

At 9:26 PM, Blogger AndersenNikolaisen said...

Kære Amocca
tak for alle dine søde hilsner på vores hjemmeside. Jeg må jo sige at adoption kan være lykken - Peder er mit bevis...men det er noget man skal og vil have lyst til. Og det er et individuelt valg - ok ikke at ville i den række at 'tilbud' man får som 'bib'.

Inden Peder var vi igennem en række forsøg med donorsæd. Alle overvejelser du kommenterer, har vi været igennem inden vi sagde ja tak til forsøgene. I mediebilledet ses og høres kun de donorbørn som har problemer med det faktum at de ikke kan komme til at kende deres biologiske far. Det er voksne børn der intervieves - børn som oftes ikke har fået deres 'forplantningshistorie' fortalt som en naturlig ting i deres historie. Vi fik i sin tid at vide, at 10 pct. af alle børn ikke har den far de tror de har - biologisk set. Det er når man regner donorbørn fra. Studier har vist at børnene uanset om det er 'posten' eller donorsæd, at børnene tillægger sig en adfærd og karaktertræk så de ligner deres far. Chancen for at donorbørn kan gå rundt i bilka side om side med biologisk ophav er minimal - da donorsæden bliver 'bytte' rundt, således at den bliver geografisk spredt. Chancen for at barnet en dag står og forelsker sig en en halvbror eller søster - er ikke større, hvis ikke mindre end, hvis posten havde været på spil. Det er en af de 'risici' man må tage med her i livet.

En ting er for mig soleklart, uanset biologisk ophav, vil man elske sine børn, som sine børn. Man vil se et genspejl af sig selv i dem, og elske dem ubetinget.

Men man må aldrig holde deres vej til verdenen hemmelig, for det er en hemmelighed der er så stor - at den altid vil slippe ud på et tidspunkt og hvorfor berøve ens børns deres historie - når man kan behandle den med åbenhed, ærlighed, respekt og kærlighed. Så jeg er helt enig i jeres valg om åbenhed :-)

Jeg forstår så udemærket at det er en chance du/I må afprøve, uanset chancerne for positivt resultat - så er der en chance. Så grib dagen :-)Velkommen tilbage til bib-livet og det håb det giver :-)

Håber ikke det bliver en bjørnetjeneste - men en børnetjeneste :-)

Knus
Jeanette

 
At 10:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Det er tydeligt, at I har tænkt meget over det. Og at beslutningen giver en hvis form for ro hos jer. Nu kan I så nyde foråret og sommeren indtil I er parate. Det valgte vi også at gøre sidste år, inden vi gik i behandling. Til sidst ventede vi kun på at komme i gang og ventede på, at klinikken skulle åbne op igen efter sommerferien. Så er man i hvert fald klar, når man ikke kan vente længere.

Meget smuk og tankevækkende kommentar, Jeanette. Kunne ikke have sagt det bedre. Så jeg lader være med at prøve. Erklærer mig bare enig.

Knus Tina

 
At 1:47 PM, Blogger Unknown said...

Håb ER håb. Og det må vi ikke underkende værdien i; at have håb.

PUK

 
At 11:12 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca
Lige en lille solstrålehistorie: Et par i vores bekendtskabskreds har et barn, hvor faderen er en donor. De er MEGET glade for deres søn, og har aldrig fortrudt deres beslutning. De er og har altid været meget åbne om deres søns ophav, og derfor fremstår det noget helt naturligt og som det der - for dem - gjorde at de kunne få ders ønskebarn.
Håber på held og lykke for dig og din mand - mange hilsner Bodil

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger