Thursday, January 19, 2006

Mig og Ronan

Jeg må advare om, at følgende indlæg måske er det fældende bevis der afgør, at jeg snarest muligt skal indlægges på psyk, men i så fald må det jo være sådan.

Kan I huske dengang I var yngre og livet gik jer imod; kæresteproblemer og den slags... Hvordan det føltes som om enhver sentimental popballade handlede om jeres situation og talte direkte til jer? Jeg kan.

Jeg skal være ærlig at indrømme, at jeg ikke har nærmere kendskab til de mekaniske psykiske processer, der ligger bag de følelser af vrede, sorg og frustration jeg går igennem lige nu. Men en af dem er tydeligvis en form for regression tilbage til ovennævnte tid...

For jeg svæger, kære læsere: Ronan Keating taler til mig!

Jeg kan godt forstå I er skeptiske. For når alt kommer til alt, er det ikke særligt realistisk - når man tænker på at manden er irer, yngre end mig, mangemilliardær, lykkeligt gift og far til to - at nogen af hans sange er skrevet med udgangspunkt i frustrationen, vreden og sorgen over at det sidste IVF-forsøg på Skejby også var forgæves og uden resultat...

Jeg kan i øvrigt heller ikke helt forestille mig, hvordan en sådan sang ville lyde, eller at det ville være helt let at finde et rim til Skejby Fertilitetsklink, men lad nu det ligge...

Tilbage til Ronan, som opgav fertilitetsklinik-rimet og valgte det han var bedst til, nemlig hjerte/smerte rimet og det med stor succes, men som på trods af dette altså taler til mig i øjeblikket...

Og før i nu ryster på hovedet og siger: naaaah, Amocca, den må du længere ud på landet med. Så lad os se på omkvædet til "The long goodbye", som jo så tydeligt handler om det at skulle opgive håbet og sige farvel til drømmen om det biologiske barn.

"This is the long goodbye
Somebody tell me why
Two lovers in love can’t make it
Just what kind of love keeps breaking a heart?
No matter how hard we try
It's gonna make us cry
Come on, baby, it’s over.. let’s face it
All that’s happening here is a long goodbye"

Eller "The last thing on my mind", som vi, der står her midt i det, udemærket kan se handler om den frygt man har for, at det hele går i stykker. At man i den desperate jagt på graviditeten glemmer alt det man har og hvad det egentlig handlede om: Nemlig at få et kærlighedsbarn og blive en familie. Jeg ved ihvertfald, at jeg selv har måttet indse i de sidste par dage, at jeg har ofret meget på behandlingens alter, måske også mere end jeg burde have. Og jeg har glemt min dejlige mand i alt det her.
"No I won't let you go, know what we can be
I won't watch my life, crashing down on me
Guess I had it all, right there before my eyes
But, I'm sorry now, you were the last thing on my mind"

Kan I ikke se det? Eller sender I bud efter den blå vogn nu?

Labels:

20 Comments:

At 1:27 AM, Blogger Freudika said...

uhh jeg ved ikke rigtigt ... det kan godt være at der kommer en fin blå bil efter dig snart ... og så kører de nok ned og henter mig i samme åndedrag ... for jeg kan godt se det ... han virker faktisk som en rar og empatisk fyr ham Ronan ...

 
At 8:30 AM, Blogger soesterlystig said...

Jeg er ked af at grine, men jeg kan sgu' ikke lade være... Jeg var lige ved at spytte kaffen ud over tastaturet og mine kolleger synes helt sikkert lige nu, at den blå vogn nok ville være en meget god idé - til mig altså...:-)

 
At 8:44 AM, Blogger QVINDEN said...

Jeg ser det! Måske skal vi lave en fælles transport med den blå vogn? :-)

 
At 9:21 AM, Anonymous Anonymous said...

Klart! Ingen tvivl! Tænk at Ronan forstår os! Da jeg altid har været et sentimentalt, melodramatisk og højstemt (læs: selvhøjtideligt) væsen, var det dog mere Jeff Buckley's "Last Goodbye", som talte til mig, da jeg lagde behandlingen på hylden...

Majse (adoptionzone)

 
At 9:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Ha-ha, gud hvor jeg kender det! Sådan har det i mit sentimentale hoved været siden jeg var 13.
Pt. er det Sort Sol! Især Golden Wonder... En sætning i den sang lyder: "Someday, somehow the light breaks in, I make it to space disapears...". Og jeg kan komme med mange flere eksempler fra Sort Sols sange...
Ok, nu vil jeg gerne indlægges sammen med dig. Kan tydelig høre at det lyder HELT galt det her ;-)

Vi ses torsdag!

Knus Kristine

 
At 11:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Man behøver slet ikke fare til det store udland for at finde lyriske finurligheder som rummer skjulte budskaber!

Hej du spillemand,
vil du sig’ mig med det samme.
Og vær’ ærlig, for jeg mener hvert et ord.
Når Vorherre, slukker livets flamme,
og man skal forlade denne jord.
Må man ta’ hunden med sig ind i himlen?
Den er sød og den har vær’t min bedste ven.
Den er klog og fin,
og har lige vær’t i bad.
Hvis man må du Spillemand,
så bli’r jeg glad.


Et lysende eksempel på at det lyriske orakel, Teddy Edelmann, med al tydelighed har haft en helt anden agenda med sine subtile hentydninger.

For det første er "spillemand" en klar reference til idolet Kenny Rogers, som fik sit store gennembrud med "The Gambler". Alle med lidt kendskab Hr. Edelmannn ved at hans liv har været et gamble, og hermed har vi indirekte fået etableret Edelmann som den ægte afsender bag ordene fra spillemanden.

Selve budskabet er også tvetydigt. Linier om vorherre og det at forlade jorden, er tydeligvis en skjult henvisning til Edelmann's hemmelige fantasier om at blive mandligt domineret, svævende ophængt på et kors.

Hunden er en beskidt reference til fallos, som bliver forstærket af de efterfølgende linier - den har vær’t min bedste ven.

Rejsen ind i himlen er selve coitus, som bliver referet og hermed er Edelmann's budskab decifreret...

Fræk, (k)ærlig musikant i den tredje alder søger mandligt bekentskab til SM og frække lege. Lever på kanten og er parat til at gå hele vejen.

;-)

 
At 11:43 AM, Blogger Amocca said...

Hr. Mocca - kan du så se at komme ud af min blog dit møgøre *lol* du er ikke rigtig klog...

Mit gav i det mindste mening - omend på en lettere mentalt forstyrret måde...

Dit er bare sygt ;o)

 
At 12:08 PM, Anonymous Anonymous said...

hehe... :-P

 
At 2:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca
Du er absolut ikke parat til at blive indlagt på psyk!
Du er alt for normal!
Se selv hvor mange der har det lige som dig.
Du er ikke alene, og heldigvis for det.
Som sædvanlig beskriver du tingene på din helt egen måde. Du gør det morsomt, men også gribende. Vi ved jo godt hvor svært det er.

mange kærlige hilsener fra evi

 
At 2:09 PM, Blogger soesterlystig said...

Hvor er i søde, når i sådan udlever jeres ægteskabelige drillerier her på bloggen... mer' af det! :-)

 
At 2:22 PM, Blogger Mira said...

Eeeeej, blå vogn behøver du ihvertfald ikke. Ikke set fra min verden ihvertfald for jeg kan virkelig genkende det du siger. Jeg kan få høj vandstand i øjnene over mange forskellige sange som jeg mener at kunne genkende følelserne i. Jeg har også lagt mærke til at mange "ulykkelig-kærligheds-sange" eller lignende indeholder tekstelementer som kan relateres til vores situation. Uanset at de overhovedet ikke er skrevet med det sigte.

 
At 4:34 PM, Blogger HBT said...

Amocca du er ikke klar til den blå vogn - jeg er så lidt mere i tvivl om hvorvidt din mand ikke er klar ;-)

Knus

 
At 11:06 PM, Anonymous Anonymous said...

Ha ha Amocca ja, det kender jeg godt. På vej hjem fra mit sidste IUI forsøg sad jeg i bilen og skreg tudende (!) med på "Heavy on my heart" med Anastacia:
Heavy on my heart
I can't make it alone
heavy on my heart
I can't find my way hooooommme
Og nå ja, efter det så var der lige det gode gamle nummer, kan ikke huske hvem der har skrevet det:
A thing going on:
look here, we've got at thing
going on...

Ja altså... Du er sgi go' *G* og normal...

Kh Stina

 
At 9:16 AM, Blogger GitteK said...

Har du prøvet at spille den baglæns?????
(uhuuuuuuu)

 
At 7:37 PM, Blogger Unknown said...

Jeg ser ingen grund til at begynde at køre i blå vogne. I øvrigt er det alt for glat ude til overhovedet at køre nogle som helst steder ;)
Jeg synes vi som infertile har enhver ret til at tale med hvem som helst når som helst vi synes de taler til os. Og om det så er Gud, TV2, Ronan, Sex in the City eller hvem - vi har ret til at trække hjælp og støtte frem alle de steder vi kan.
Og vi er jo gode til det! Måske kunne vi faktisk blive et nyt ikke forurenende brændstof - vi kan jo trække energi ud af næsten hvad som helst ;)

 
At 10:37 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

I så fald er vi mange, der skal indlægges sammen med dig. Det kunne i øvrigt være hyggeligt - for os i hvert fald. Lægerne ville måske få grå hår i hovedet af alle os infertile, forstyrrede, frustrerede, vrede, ulykkelige, filosofiske og samtidig kloge kvinder samlet på ét sted! Personligt kan jeg tudbrøle over flere sange fra Danser med Drenge (og mange andre sange - nu også med Ronan Keating), som helt sikkert også forstår mig! Hvor smart er det så lige, at have CD'en i bilen, så man møder på arbejde med mascaraen i striber ned af kinderne!!

Vi ses snart - så må vi se, om vi alle bliver indlagt.

Knus Tina

PS: Din mand skal helt sikkert indlægges.

 
At 10:05 AM, Blogger Solsikke said...

Hej Amocca

Har du set at Herlev kører forsøg med crash-ivf. Der er et link fra forsiden af lindenberg.dk (Crash-ivf hvad er det?).

Det er langt at køre, og jeg ved ikke om du er interesseret, men det var måske et forsøg værd at undersøge?

Knus
Solsikke

 
At 10:44 AM, Blogger Amocca said...

hej solsikke

mange tak for tippet, men eftersom jeg kan danne 11 æg på 200-275 enheder, så tror jeg egentlig ikke jeg falder indenfor gruppen "low responder" - 11 æg er jo da et pænt gennemsnitligt antal...

 
At 4:31 PM, Blogger Solsikke said...

Hej Amocca

Nej, det ved jeg godt, men blev du ikke afvist fra ivm, fordi du dannede for få æg?? Jeg er vist bare forviret...

Knus,
Solsikke

 
At 5:57 PM, Blogger Amocca said...

hej solsikke - nej jeg blev afvist til IVM fordi jeg allerede havde to forfrjlede IVF bag mig, og da chancerne er mindre ved IVM mente de ikke at IVM kunne gøre mig gravid...

men endnu en gang tak for at du tænkte på mig

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger