Wednesday, January 11, 2006

Had og kærlighed

De kloge siger, at kærlighed og had er to sider af samme sag. Jeg er absolut uenig. Det er to yderst modsatrettede følelser hvis I spørger mig.

Had er den følelse jeg har mod min krop. Jeg hader den med et indædt raseri, jeg har lyst til at skære den bort - ud af mit liv - men det er ikke rigtigt en realistisk mulighed.
Min psykolog forstår ikke hvor denne vrede kommer fra, hvorfor er jeg så vred på min krop. Hun må være mere eller mindre svagt begavet hvis I spørger mig. Hvor svært kan det være at forstå?

Lad os sige, at I har en ven, som kender til jeres dybeste ønske og kan gøre det muligt at det går i opfyldelse. Og han så skider højt og flot på det og undlader at hjælpe... Ville I da ikke føle jer forrådt, svigtet og pisset på i allerhøjeste grad?
For det er det min krop har gjort. Den har forrådt mig. Og derfor føler jeg, at min had imod er berettiget, at trangen til at straffe den for dens forræderi er berettiget. Det er had.

Kærlighed er noget helt andet. Kærlighed er foreksempel min elskede mand, som prøver at forstå dette had og kæmper med og mod logikken i mit ønske om at straffe mig selv.

I de sidste par uger har jeg overvejet tanken om at få ryddet hele underetagen. Som tanken har rullet frem og tilbage i min hjerne bliver den mere og mere indbydende. Det ville være den ultimative straf af min krop, samtidig med, at det ville blive udført under ordnede forhold. Og til det kommer der også goder. Aldrig mere menstruation, ikke flere gynækologiske undersøgelser nogensinde, ingen risiko for kræft i underlivet...

Men min mand står tvivlende overfor denne mulighed. Han er ikke sikker på, at dette er vejen frem. Han tror ikke på, at det vil løse noget som helst. Måske har han ret? Men til hans ære skal det siges, at han lytter til ideen og debatterer den. Og vi er endt med et kompromis: Ingen beslutninger nu. Vi kan tage diskussion igen om et halvt år eller et år - hvis jeg stadig tror det er løsningen, jamen så må jeg jo få det gjort. Selvom jeg kan mærke på ham at han helst ville ruske mig og fortælle mig at jeg er vanvittig.

Men selvom han tænker at jeg er blevet vanvittig, selvom jeg har gjort vanvittige ting, såsom at bede ham om at forlade mig for en anden (fertil) kvinde, selvom jeg har været forfærdelig, umulig, ynkelig og hysterisk. Så er han der altid. Han lytter, samler mig op og elsker mig stadigvæk. Det er kærlighed.

"Let me be the one you call
if you jump, I'll break your fall
lift you up and fly away with you into the night
If you need to fall apart
I can mend your broken heart
if you need to crash
then crash and burn
you're not alone"

7 Comments:

At 10:23 PM, Anonymous Anonymous said...

KÆre Amocca

En hilsen fra en trofast læser der selv er i afslutningen af barnløshedsbehandling (uden resultat).

Her er et link du måske kan bruge noget fra:

http://www.icsi.ws/__data/page/587/Approaching_Life_without_Children_-_English.pdf

Hang in there...

Knus fra Mokka (37-årig barnløs med 4 ICSI-forsøg incl. en MA bag sig.)

 
At 2:24 AM, Anonymous Anonymous said...

Ja, jeg må erkende at jeg også er en smule undrende over din terapeut ikke forstår dit had til din egen krop. Jeg synes jo det er ret logisk. Ingen ønsker at føle svigt og har man tidligere følt svigt, så kommer der også en efterfølgende reaktion.

Jeg havde en ven som blev meget ked af det, da hans daværende kæreste blev gravid. Det var ikke planlagt. De var meget unge 18 år og de ønskede begge en abort. Han blev så gal på sin krop, at han ville steriliseres. Men det var ulovligt i DK på det tidspunkt, fordi han var for ung. Så han tog til Amsterdam og fik foretaget indgrebet. Det er 20 år siden nu. Jeg har desværre ikke kontakt til ham længere, men jeg har tit tænkt på hans beslutning og hvilken indvirkning mon det har haft på ham siden hen?

 
At 9:08 AM, Blogger GitteK said...

Søde ven!
Situationen ER sgu noget lortepis, og jeg forstår helt klart din sorg og frustration.
Det er dejligt at du har en kærlig og støttende mand at stå det igennem med!

Med hensyn til din krop kan jeg også godt forstå at du er sur, det har jeg selv været hver gang den har svigtet mig.
Men jeg tænker at hvis kroppen er den gode ven, der ikke vil lade en opnå det man ønsker allermest, ja så er den sgu led!!!
men på den anden side kan kroppen jo også være vennen som kender til ønsket og vil gøre alt for at opfylde det....men bare ikke magter det????
Så er kroppen jo pludselig en helt anden ven, som man sgu får ondt af. En lidelsesfælle man kan gå i e´t med, fordi det er nøjagtig den samme sorg og frustration man kæmper med.
Infertilitet er jo et pokkers bredspektret....enten finder de "årsagen" ellers gør de ikke.... og den "uforklarlige" kan jo stadig godt spille ind selvom noget er forklarligt.
Man kan jo sige at en kvinde uden æggeledere og en kvinde med æggeledere burde have lige store chancer ved IVF... Så altså her kunne (foruden tilfældighedernes spil) også spille noget uforklarligt ind?....
Kan ikke lade være med at tænke på om OBC (ham der immun-lægen....the one and only) måske kunne finde en brik til puslespillet, fordi altså det uforklarlige har jeg svært ved at forlige mig med...men det ER mange penge, og der ER ingen garantier.... men istedet for at få fjernet livmoderen, kunne man måske finde et svar her der kunne forklare nogle ting, og måske redde venskabet med din krop....
Måske (og jeg ved det er træls at høre på, når du/I måske allermest søger at få sat det SKIDE PUNKTUM)
men det er jo en mulighed....og måske åbnede der sig nye døre...

og nu tror jeg nok liiiige jeg tier stille ;o)
Knus og kram! -det var egentlig bare det jeg ville.

 
At 9:44 AM, Blogger soesterlystig said...

Jeg har heller ikke det allerbedste forhold til min krop - især ikke lige nu, hvor min ryg slår knuder og gør ONDT! Men jeg prøver at fokusere på alt det den kan istedet for det den ikke kan. Jeg gik på Uni med en gut der hverken havde arme eller ben, fordi hans mor var ansat på et labatorie mens hun var gravid. Hun arbejdede med kemikalier, som man ikke vidste var skadelige for fosteret. Hver gang jeg føler dette had til min krop tænker jeg på ham - ikke med medlidenhed eller noget i den retning - mere som inspiration. For han gjorde alt!Kunne alt! Han spillede klaver med de stumper han havde tilbage af armene, han havde pænere håndskrift end nogen jeg kender, og skrev hurtigere på PC'en. Han klarer sig selv i egen lejlighed, med egen bil - uden hjælp - hver dag. Og han var ALTID optimistisk. Det er ikke altid jeg føler mig motiveret, når jeg tænker på ham - men det er ofte. Jeg skriver ikke dette for at slå dig (os) oven i hovedet med, at andre har det værre end os - for pointen er: at han har det ikke værre end os. Han er glad for livet og får det bedste ud af det. Jeg er sikker på, at han også falder ned i nogle huller undervejs... Men han er alligevel en kæmpeinspiration - for mig!
Jeg er glad for at din mand er så god ved dig, jeg er glad for, at i holder sammen og holder modet oppe. Til sidst: Jeg forstår!

 
At 9:46 AM, Blogger soesterlystig said...

Ååh når jeg læser mit indlæg igen -synes jeg det lyder bedrevidende. Det var ikke mine hensigt - håber du kan læse mellem linierne:-)

 
At 10:56 AM, Blogger Solsikke said...

Kære Amocca

Jeg forstår dig til fulde, og ville ønske at jeg kunne hjælpe dig.

Godt at du har din mand. Sådanne er mere værd end guld!

Kæærlig hilsen
Solsikke

 
At 8:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Så lykkedes det mig endelig at finde din dagbog. (jeg har ikke tid til at læse lige nu).Jeg er desværre kommet til at slette din mailadresse, men håber at det lykkes mig at skrive til dig her. Jeg kan godt forstå at du føler dig ulykkelig og gal på din krop. Du bliver nødt til at erkende at der er ting her i livet som vi desværre ikke selv er i stand til at bestemme. Jeg kan huske at da vi i sin tid mistede Freja, var jeg igennem mange af de samme føleleser, og kunne slet ikke forstå at andre bare kunne gå rundt og købe julegaver og være glade, når nu min verden var faldet fuldstændig fra hinanden. Du må tro mig når jeg skriver, at "there will be sunshine after rain", og jeg vil opfordre dig og din dejlige mand til at få sendt adoptionspapirerne hurtigst muligt!
Ventetiden er rigelig lang i forvejen.... Da vi mistede tvillingerne, var det din søde bedstemor der opfordrede os til at sende papirerne hurtigst muligt, og det er det bedste råd jeg nogensinde har fået! Vores fødsel skal sættes i gang på mandag, og jeg er skiftevis rædselsslagen og glæder mig vildt. Det er stærke føleleser der er i gang. Har lyst til at give barnet til jer, for vi er jo så rige nu og har to guldklumper allerede, og dette barn var ikke engang planlagt. Ved godt at jeg ikke kan give ham fra mig når det kommer til stykket, men I må gerne låne. Hvis det er svært for dig at se andres babyer for tiden, vil jeg meget gerne formidle kontakt med andre par som har været igennem det samme som jer og som nu har adoptivbørn. Jeg tror det vil være nemmere end at besøge os, med en nyfødt i huset (hvis alt går vel)

Kærlige tanker og knus fra Sine

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger