Thursday, July 07, 2005

Appendix "M" for Mand

Da dette forhandlingsbeløb formaliserede sig og vi skulle udfylde de første papirer, grinte vi meget af, at mandens rolle nærmest var reduceret til et appendix. Hvis Amocca skulle udfylde ti sider, skulle jeg udfylde én - og sådan har det været hele vejen.

Vi fandt stor morskab i det, og joken blev ikke mindre da vi fandt ud af, at selv på de reagensglas der skal indeholde mandens bidrag - ja - selv der var mit navn ikke nævnt.

Men midt i alt ræset, må man som mand også erkende nogle andre ting. Nogle ting, som faktisk slet ikke er sjove. Slet ikke når man sætter sig ned og tænker over det. Erkendelsesprocessen kan være svær, og for mig har det faktisk taget ret lang tid, førend det er gået op for mig, hvad min rolle egentlig er.

Appendix. Ganske vidst ikke et ubetydeligt appendix – men afgjort et appendix. Jeg skal være den støtte som altid er der, uanset hvad. Mest fordi jeg intet kan gøre ved den sorg amocca føler. Intet. Man er fuldstændig magtesløs. Og pludselig finder man sig selv som tilskuer til en væsentlig del af sit eget liv, og det kan være usædvanligt svært til tider. Appendix er min rolle i dette forløb - altid tilstede, men uden direkte funktion.

Når Amocca er glad over et godt resultat eller en god udvikling, så er jeg der til at dele glæden. Når det er dårlige nyheder – eller ingen nyheder – så er jeg der også. Desværre må man nøgternt erkende at der er væsentligt flere ned- end opture i sådan et forløb, så i perioder skal man være en konstant støtte.

Jeg er selvfølgelig helt på det rene med, hvor svært og hårdt hele dette forløb er for Amocca. Jeg har læst rapporten om Infertility Stress Syndrome - og det er lidt af en eye-opener, som virkelig sætter tingene i perspektiv. Den giver en flig af indsigt i hvad Amocca kæmper med og imod.

Men det er svært. Vi er kun mennesker, og jeg er ikke en pind anderledes - der er gode og dårlige dage. Hvis min elskede hustru er ked af det - ja - så er der bare ikke plads til selv at have en dårlig dag, hvis man sætter tingene lidt på spidsen.

Ingen kan forberede dig på det emotionelle stress man oplever, som mand til en kvinde der er ufrivilligt barnløs. Det er ekstremt. I perioder skal man altid være den glade og optimistiske - og det er hårdt. Nogle dage skal man være mere end andre - og indimellem knækker filmen da også.

At gå igennem dette forløb betyder også, at man selv, i længere perioder, mister en skulder at læsse af på. Det gør det endnu mere hårdt. Men man ved bare, at hvis man ikke ignorerer ens egne behov, så ryger vi først for alvor ned i et dybt hul. Og ender vi begge i det hul, så skal vi være meget stærke for at hive os selv, og hinanden, op igen.

Tror jeg. For selvom vi mange gange har danset på kanten af dette hul - og indimellem har dinglet ud over kanten - ja, så er vi her stadig. Og guderne skal vide at jeg elsker Amocca mere end noget andet på denne planet - og selvom det er hårdt, så skal vi nok komme igennem. Sammen. Fandme!

Heldigvis er mænd, undertegnede inklusive, generelt ikke gode til at bekymre sig om ting der ikke er nært forestående. Det har været usynlig ven hele vejen, som ofte har været med til at holde troen og dermed lade være med at ryge ned i det famøse hul. Det skal også siges at det var helt klart værst i starten, men vi er slet ikke kureret endnu. Det sker først når de små kommer :-)


Jeg ved godt at hele denne smøre lyder melodramatisk, og det er slet ikke meningen - men det er svært at beskrive med andre ord. I det ovenstående kommer jeg nemt til at lyde som et offer, og det er jeg bestemt ikke. Jeg er her ganske frivilligt, men håber bare at kunne give lidt indsigt til omverdenen, set fra min side, som appendix "M" for Mand.

9 Comments:

At 11:41 AM, Blogger soesterlystig said...

Melodramatisk? Absolut. Ikke.
Det ER en dramatisk omgang i hvert fald rent følelsesmæssigt og hvilken fornøjelse at høre, hvordan det ser ud "på den anden side". Det er ofte svært (i hvert fald for mig) at finde ud af, hvad min mand egentlig tænker om alt det her. Nu har jeg en idé - tak for det! Jeg tror jeg vil anbefale ham at læse den omtalte artikel - måske kan den agere eye opener for ham også;-)

 
At 12:40 PM, Blogger HBT said...

Tak for det Amoccas mand - nu kan jeg også bedre forstå hvordan B. nok har haft det i alt det her.

rart du vil dele det med os.

 
At 1:05 PM, Blogger Frandse said...

Rigtig godt gået.
Vil straks sende linket til mr.K
Tro han vil have rigtig meget glæde af at læse det:-)

Tak for indsigten i appendix M

 
At 11:19 AM, Anonymous Anonymous said...

Dejligt, at du ville dele din oplevelse med os andre. Selvom jeg har en idè om, at jeg læser min kæreste ret godt og at det er okay og normalt ikke at være samme sted hele tiden i forløbet, er det alligevel rart at høre, hvordan det hele opleves af en mand. Min kæreste siger, at han kan genkende det, du skriver. (Jeg har opfordret ham til at skrive en kommentar.)

Og nej - det er IKKE for melodramatisk. Som soesterlystig skriver, så ER det dramatisk at gennemgå alt dette. Det puster også lidt til min dårlige samvittighed overfor min kæreste, at læse hvor hårdt det er, at være stærk for sin infertile kone. Men jeg ved jo også godt, at man er to om det og vi bestemt også har det hårdt. Det er bare hårdt når går ud over ens partner - jeg kan bedre tage det, hvis det er mig selv, det går ud over. Men du skriver jo også, at det også er hårdt at se Amoccas lidelser.

Nu har jeg ved flere lejligheder set artiklen om Infertility Stress Syndrom omtalt, men hvor kan man egentlig finde artiklen?

 
At 11:06 PM, Blogger QVINDEN said...

Hvis jeg kunne finde ud af det, ville jeg gerne linke til din side ... :-)

I øvrigt et super-godt appendix - godt at høre tankerne fra den anden side af bordet.

Alt det bedste til jer.

 
At 11:24 AM, Blogger Spirren said...

Ups der satte du vist lige lidt tanker igang for mit vedkommende.
Godt vi har jer mænd stående bag os hele tiden.

Det er vist ikke helt løgn, når min mand siger, at meget af betydningen i dette behandlingsmiljø lander hos kvinden !

Godt beskreveet Don G.....

Knus M.S

 
At 11:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Det er og bliver nok en "kvindeverden". Selvom det så er manden den er galt med, er det stadig kvinden de - lægerne - skal have gjordt gravid.

Det er nok der det er stresende for os mænd. Når tingene er taget ud af hånden på os. Normalt kan jeg håndtere det meste, så længe jeg aktivt kan gøre noget, handle mig ud af situationen. Der er ikke meget at stille op i denne situaion som mand.

Jeg kender godt til følelsen af at være til overs. Da jeg blev afsluttet på klinikken med diagnosen steril sagde jeg til lægen: Nå men så er jeg vel færdig her! Hvortil lægen sagde: Du er da velkommen til komme sammen med din hustru til behandlingerne. Tak skal du have, det regnede jeg egentligt også med.

Mon ikke det aligevel kan vendes til noget positivt? Mange mænd udtrykker at de føler sig handlingslammet under og efter fødslen. Det kan da ikke komme som et chok længere...

 
At 3:05 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amoccas mand
Hvor det bare "lyder som hjemme hos os"!
Din beskrivelse rammer meget af det, min mand har gjort og sagt i forløbet,for at støtte os begge i gennem det.
Guderne skal vide at det hjælper. Som kvinden i det ræs får man ofte dårlig samvittighed overfor sin mand - det havde jeg i hver fald meget - fordi han bar så meget og jeg følte mig så lille, og jeg tit bare græd, når han sagde "NÅR vi får børn"... Og så er der alt det, hormonerne kan gøre v én puha puha...
Det er virkelig bungee jump og i perioder også uden elastik.
Godt I har hinanden. Godt, smukt og skønt.
Held og lykke - jeg sender jer tonsvis af babystøv!
Kh Stina (der ikk har glemt hvordan det var, selvom hun snart skal føde en lille dreng)

 
At 8:38 PM, Anonymous Tina said...

Hej Amocca og din mand,

Jeg er lige stødt ind i din blog, og du formår lige at sætte ord på alle de følelser og tanker, som jeg også går rundt med i forsøget på at opnå graviditet.

Jeg er interesseret i at læse rapporten Intertility Stress Syndrome, og vil høre om du har et link til artiklen? Har forsøgt at google den men finder blot "alt muligt andet", der ikke rammer plet.
Håber du kan hjælpe.
Mvh. Tina

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger