Saturday, July 07, 2007

Journal

Jeg har modtaget min journal i dag fra Skejby – det tog så også kun lidt over 2 mdr. at få den tilsendt.... Nå, men nu har jeg den så... Mit næste mål er at få min journal fra Herlev tilsendt, så man kan sammenligne behandlingsskemaerne fra forsøgene.

Umiddelbart ser det jo ud som jeg husker det: Lange stimulationsperioder, med et pænt antal æg, og derefter lorteæg til oplægning. Der står at stimulationerne ikke har været ”optimale” og at æggene har dårlige karakterer. Men det vidste jeg jo godt...

Der står også, at vi, i januar 2006, til vores afsluttende samtale forespurgte om muligheden for at en kort protokol ville lave finere æg – det var der ikke belæg for at mene, var svaret... men der tog de så fejl... i hvert fald hvis man baserer det på beviserne fra det korte forsøg vi tog på Herlev....

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at 4 forsøg ikke er noget at basere videnskabelig fakta eller konklusioner på... Men hvis man har 3 forsøg der alle viser to æg med score 3.1 til oplægning og ingen til frys – på trods af 11 æg ud... og et kort forsøg der viser 11 æg ud, 2 til oplægning – begge med score 2 og 3 æg til frys med samme score... ja så synes jeg nu nok man har nogle indikatorer på en tendens....

Een ting er sikkert. I mine øjne vil flere lange forsøg være spild af tid.

Slutteligt i min journal står min konsultation vedr. ægdonation. Her skriver de, at jeg pt. afventer brevsvar på hvorvidt de vil konvertere vores IVFD til et kort IVF forsøg med vores egen sæd.... Så det venter vi altså stadig på....

Som konklusion på konsultationen står der: Patienten, en 29 årig kvinde, har meldt sig frivilligt til donation. Selv fertilitetsbehandlet uden graviditet. Virker fuldstændigt afklaret omkring donation, selvom det kan medføre, at en anden kvinde får et barn med hendes æg.

Sådan har jeg det stadigvæk...

9 Comments:

At 9:07 PM, Blogger Frøkenhat said...

Altså jeg er jo også tilhænger af den korte behandling, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre. Selv producerede jeg ikke ret mange æg på den måde - men det er jo også lige meget, hvis bare de er gode. Så jeg krydser for at du får lov at konvertere en donation til et forsøg. Også selv om det måske er lidt farligt for dem at sige ja til - de vil jo sikkert nødigt, at alle andre også sådan kan "købe" sig til et ekstra forsøg eller føle sig presset til at donere for at få et ekstra forsøg. Men jeg krydser for at de giver dig en god deal...

 
At 9:33 PM, Blogger Amocca said...

det har jeg vist fået skrevet forkert så :) det er ikke "betaling" for donation om man så må sige.... det er den forsøg med donor / bjørnetjenesten som de tilbød os for halvandet år siden, som vi gerne vil have "lavet om" til et kort forsøg...

og med min mands sæd, da der ikke er nogen grund til at bruge donorsæd - vi kan jo tydeligvis sagtens lave fine æg sammen.... men altså hvis de kun vil gøre det med donor, jamen så må vi jo gøre det... så længe det er kort og ikke lang protokol...

 
At 12:48 PM, Anonymous Anonymous said...

Kæmp med næb og kløer for at få en kort behandling med egen sæd! Det er da for vildt at de kun vil gøre det med donorsæd. Jeg mener - det gør da en væsentlig forskel om din mand er biologisk far eller ej! Jeg er helt chokeret.
Jeg er også tilhænger af kort behandling (har heller ikke prøvet andet) og i dit tilfælde kan der ikke være nogen tvivl om at det vil være bedst.

 
At 11:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Hvad er det lige som er så attraktivt ved lang protokol? Jeg troede at det var for kvindens skyld man foretrak den lange protokol. Men jeg var til en samtale vedrørende ægdonation (ja, jeg meldte mig jo også), og der sagde lægen ”at det var den korte protokol, for det skulle jo være så nemt og skånsomt for donorerne”. Og så sad jeg bare tilbage med følelsen af at man som infertil kvinde bare skulle pines så meget som muligt foruden det følelsesmæssige helvede.

Angående din situation, så tror jeg da, de vil give jer dette korte forsøg. Jeg synes faktisk det er dybt beklageligt at de ikke selv tilbød en alternativ behandling efter at første eller i hvert fald da også andet forsøg ikke gav æg af god nok kvalitet. Dette må være en kompensation. Det vil da være lidt langt ude hvis I skal forsøge jer med donersæd og kort protokol, så tror jeg nok jeg som mand ville banke i bordet.

Knus Monja

 
At 7:44 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er også for den korte protokol. I princippet, for min krop er en af den slags der bare nægter at lade sig stimullere under den korte. Så derfor er der kun den lange vej for mig. Men jeg synes at man burde forsøge sig med den korte som udgangspunkt, for en lange er jo hæslig...

Held og lykke med konverteringen! Skal du ikke også bruge de fryseæg?

 
At 8:26 AM, Blogger Frøkenhat said...

Undskyld Amocca - det er ikke dig, der har skrevet uklart. Men mig der har stand-by-hjerne og ikke kan læse og forstå forkortelser længere. Beklager. Tak for opklaringen... Krydser stadig...

 
At 9:04 AM, Blogger Amocca said...

fra klinikkernes synspunkt er den lange jo at foretrække Monja, da de så kan styre os langt bedre... rent administrativt kan man jo lade os være på nedregulering i evigheder hvis det "ikke lige passer"... hvis der fx er ferie / sygdom osv....

Jeg tror det er derfor... i januar 2005 fik vi et brev fra Skejby om at de stoppede med at lave kort protokol, da de ikke havde fået bedre resultater på denne, og den var dyrere rent medicinsk - det må jo så være den ægløsningshæmmende sprøjte der var dyrere??? så det er nok deres bevæggrund for ikke at ændre på noget dengang vi var i behandling derude....

 
At 7:53 PM, Anonymous Anonymous said...

På Hillerød fik jeg oplyst at grunden til at de KUN brugte den lange behandl. var at de/hospitalet jo var lukket i weekend og man på den korte ikke kunne styre en på samme måde som på den lange. Ved den korte kunne man derfor komme ud for at de måtte aflyse hvis det hele ramte en weekend!?! De er godt klar over at den korte er langt mindre belastende for patient men kan desværre ikke tilbyde denne da de ikke har mandskab nok til den korte. Derfor er jeg "tvangs" bruger af den lange. Men har vi ikke frit sygehusvalg??

 
At 1:52 PM, Blogger Mira said...

Hvis man har svær endometriose er det helt klart en fordel med en laaang protokol. Jeg har prøvet hormonstimulering uden nedregulering (IUI) og det var absolut ikke nogen success for endo'en. Det gjorde den faktisk meget værre. Hvis man er godt og grundigt nedreguleret er der ikke så stor risiko for at endo'en blomstrer.

mvh Mira

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger