Sunday, July 02, 2006

Søvnløs i Seattle Århus

Jeg sover dårligt. Det har jeg altid gjort. Så det er ikke nogen nyhed og dermed heller ikke noget jeg kan give barnløsheden skylden for…
Men jeg sover altid mærkbart dårligere når jeg har det psykisk dårligt, eller når der sker store ændringer i mit liv. Hvilket for eksempel forklarer hvorfor jeg efter d 22. dec. kun sov et maksimum af 4 timer i træk i en længere periode.

Den 22. dec. sidste år er langt væk. Fysisk i hvert fald. Og søvnen er langt bedre. Men jeg kan stadig have nætter, hvor det er praktisk talt umuligt at falde i søvn, hvor tankerne kører i cirkler og nægter stoppe og lade trætheden tage over.

Og hvis jeg endelig falder i søvn, så har jeg mareridt. Vanvittige, angstprovokerende, vågnende badet i sved, med hjertet i halsen og på kanten af gråd mareridt. Mareridt som det kan tage mig lang tid at komme væk fra igen, hvor følelsen bliver siddende i kroppen, og man er bange for at falde i søvn igen…

"One, two, Freddy’s coming for you.
Three, four, better lock your door.
Five, six, grab your crucifix.
Seven, eight, gonna stay up late.
Nine, ten, never ever sleep again."

Der er ikke ret mange af mine drømme der egentlig handler om barnløsheden, om børn, graviditeter eller fremtiden. De fleste af dem handler om at miste, som de altid har gjort det, lige så længe tilbage jeg overhovedet kan huske. Og selvom nogle af dem tydeligvis er et barns drømme, de samme drømme jeg husker at have som 4-5-årig, så har de stadig magt til at skræmme mig fra vid og sans…

Men selvom mareridtene ikke handler om den situation jeg står i, i hvert fald ikke sådan direkte, så er jeg overbevist om at søvnløsheden i stor grad gør. For når hjernen snurrer og snurrer uden stop, så er det næsten altid det her den cirkler om, enten direkte og eller indirekte.

Min mand derimod kan falde i søvn inden hovedet rammer puden, hvem der dog ejede den egenskab.

Labels:

5 Comments:

At 11:39 PM, Blogger Snowie said...

Puha Amocca, det lyder ikke rart ikke at kunne sove... og så have mareridt, når det endelig lykkes... øv...

Måske kunne du prøve med Baldrian-tabletter eller lignende - de fås i Matas eller på apoteket - er naturens eget "beroligende" middel. Har tidligere hjulpet mig med at slippe af med lidt tankemylder, så jeg kunne falde dejligt i søvn...

kh Snowie

 
At 12:46 AM, Blogger Amocca said...

baldrian er forsøgt - uden resultat desværre

 
At 10:02 AM, Anonymous Anonymous said...

Puha - jeg kunne have skrevet det indlæg!!! Jeg sidder netop og prøver at ryste nattens mareridt af mig og har vågnet badet i sved mange gange i nat. Mine drømme kan også handle om at miste, men også alt muligt andet ubehageligt. Noget, der kikser på arbejdet, at jeg kommer op at skændes med nogen (manden, kolleger, chefen, veninder, far, mor, bror osv.), at jeg aldrig bliver mor, at jeg bliver gravid, men aborterer, at jeg ikke slår til og meget andet dumt. Og gerne det hele i løbet af en nat. Ifølge min coach, sover jeg bl.a. dårligt pga. stress (surprise!!) og husker de dumme drømme, fordi jeg sover så dårligt og vågner så mange gange. Så jeg er i gang med nogle stress øvelser for at minimere det, men ting tager tid. Desuden har jeg tit uro i benene om natten.

PS: Baldrian dråber skulle også hjælpe på en bedre søvn, når man har uro i benene, men virker heller ikke på mig.

 
At 11:01 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca.

Første nat, jeg slet ikke fik sovet, fordi søvnløsheden rev og sled i mig, var jeg overbevist om, at jeg ikke ville klare dagen, der kom.
Jeg skulle blive klogere - for det blev ikke den eneste nat. Og hvor er det rigtigt.. altså at det er tankerne, der kredser og kredser - igen og igen.

Jeg har prøvet Baldrian - jeg har prøvet "en lille en", varm mælk, motion før sengetid, fornuftige spisevaner - og dermed en forholdsvis mæt mave, når jeg lægger mig. Intet har virket.

Kun de små fine piller, jeg fik fra lægen, da jeg endelig fik taget mig sammen og fik derned. "Indslumringspiller" sagde hun de hed - men de virkede. Dog tog jeg aldrig mere end fem - og jeg har stadig nætter, hvor jeg ikke sover.

Jeg ved ikke, hvordan man jager tankerne væk - for al fornuft i een siger jo, at ´man ikke får løst noget - der kl. 3 om natten.. At problemer ikke bliver mindre af, at ligge der og spekulerer.. Men kroppen lytte ikke. Den tænker bare videre.

Med håb om, at du snart må få dig en fantastisk - drømmeløs - søvn.

Mange hilsner
Pernille

 
At 8:30 PM, Blogger Majer said...

Øv.. det er bare surt ikke at kunne sove. Og at det så udmunder sig i mareridt, når det endelig lykkes.

Har ingen gode råd... kun varme tanker.

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger