Friday, November 04, 2005

Avis overskrifter

Lad mig skynde mig at starte med at sige, at jeg er sart og jeg ved det godt. Jeg ved også godt, at jeg er i en meget psykisk følsom situation i øjeblikket og at der ikke skal så meget til, for at jeg føler mig ramt...

Idag læste jeg en artikel i Jyllandsposten med overskriften: "Barnløse ønsker tvillinger". Den handler om problematikken om et eller to æg op. Første ting der generede de sårbare nerveender var:

"Undersøgelse viser, at over halvdelen af de barnløse par foretrækker at få tvillinger, så de slipper for behandling for at få barn nummer to."

Så vi slipper for det? Er det bare mig, eller får de det til at lyde som om det er lidt for besværligt, så det gider vi sku egentlig ikke...? Der er da ingen tvivl om, at mine store håb er tvillinger her i tredje forsøg. Men det handler nu ikke om, at jeg vil "slippe" for at gå alt dette igennem igen - det handler om, at dette nok er min eneste mulighed for at få et biologisk barn - og ja gu' er det hårdt at gå igennem - men ligefrem at jeg ikke "gider" at gå det igennem igen for et barn mere, det synes jeg er lige stridt nok... Eller er jeg lige hys nok nu og misforstår med vilje formuleringen?

Nummer to ting der skurrede var afslutningen på artiklen:
"Hver fjerde befrugtning ender med en tvillingefødsel, hvis kvinden får lagt to æg op."

Igen er jeg nok lidt hys, men tager denne sætning på nogen måder hensyn til, at det altså kun er omkring en 30% af os der overhovedet bliver gravide? Og at ud af den gruppe, er der altså omkring 20-25% der får tvillinger (af dem der får lagt 2 æg op). Eller får den det til at lyde som om, at hver gang man ligger to æg op, så vil hver fjerde oplægning resultere i tvillinger...

Men ok, overdrivelse fremmer vel forståelsen, eller hvad?

Nå, men nok om mine sarte nerver og hysse tendenser. Kristeligt dagblad havde nemlig også en interessante artikel, som handler om noget helt andet, men som egentlig er relevant i sammenhængen alligevel. Den hed: "Europas velfærd trues af lave fødselstal", og handler om de lave fødselsrater i Europa. Vi får (surprise, surprise) simpelthen ikke børn nok.
"I Danmark er fødselsraten 1,78, og ikke siden 1968 har den ligget på den rigtige side af de 2,1, der skal til for at opretholde befolkningen.

Familieminister Lars Barfoed (K) mener dog ikke, at tiden er inde til drastiske indgreb herhjemme.

– Men hvis tendensen fortsætter, er der ikke tvivl om, at vi på længere sigt står med det problem, at vi ikke får børn nok til, at vi kan vedligeholde samfundet, siger ministeren."

Hmmmm... Er det bare mig, eller kunne fx tvillingefødsler og/eller adgang til barn nr 2 via offentlig fertilitetsbehandling mon hjælpe på denne rate? Eller er jeg for naiv...

Labels: ,

9 Comments:

At 4:57 PM, Blogger Freudika said...

Jeg vil ihvertfald gerne være hys sammen med dig så ... jeg sys det er en ualmindelig dårlig artikel ... snævertsynet er nok det ord der rammer mig mest ...

 
At 5:07 PM, Anonymous Anonymous said...

Altså, en tvillingegravidtet er ingen dans på roser. Der støder often en hel masse ekstra komplikationer til, som man ikke lige tænker over i første omgang. Jeg ville også gerne have tvillinger i sin tid, men nu er jeg sindsygt glad for at jeg bare skal have en enkelt - også selvom det aldrig skulle blive til mere end den ene.

Men du siger det selv. Adgang til nr 2 på det offentliges regning, så kunne man skære ned i antallet at tvillingefødsler... jeg håber ikke at der bliver direkte lovgivet om det.

 
At 7:31 PM, Blogger HBT said...

Du er ikke hys og heller ikke naiv. Jeg synes da det lyder problematisk med de 1,78.

Vi "drømmer" da også om tvillinger men som du siger er det jo langt fra sikkert at man får det hvis man får 2 æg op.

 
At 8:01 PM, Blogger Mira said...

heh, et glimrende eksempel på de modsatrettede budskaber og dobbeltmoral der findes i medierne. Barnløse der er underlige fordi de gerne vil have tvillinger, selvom staten ikke vil bidrage til barn nr 2. Fødselstallet der er katastrofalt lavt, vi må gøre noget!! (nå, ja og for at kæde de to sammen så er det jo de underlige barnløses skyld at fødselstallet er så lavt :-))

 
At 10:10 AM, Blogger GitteK said...

fintfølende eller ej...
selvfølgelig mærker man nok ordene lidt anderledes når man selv står midt i hurlumhejet...

For mit eget vedkommende vil jeg usigeligt gerne ha´ tvillinger...ikke for at "få det overstået" Og ikke fordi jeg bliver mere lykkelig som mor til tre som til to.... og selvom jeg fik tvillingerne hvem ved om det var stopklods nok.... tror det næppe! -jeg syns det er FEDT og SKØNT at være gravid (OG at føde) så jeg tager sgi gerne min tørn til at øge befolkningstallet.
Når det er sagt så er det jo også sandt (som min "positive" scanningslæge sagde sidst) at der ER risiko forbundet med flerfoldsfødsler.... jeg ved det godt... men er på det punkt ret naiv så...

 
At 3:14 PM, Anonymous Anonymous said...

...åååhhhh hvor er medierne ved at være lige så anstrengende som politikerne.
Det er ærligt talt til blive dårlig over, når journalister så åbenlyst blotter deres total mangel på viden på området, og så får de oven i købet betaling for det, ...jeg begriber det ikke!

 
At 3:38 PM, Anonymous Anonymous said...

Kunne ikke dy mig - blev faktisk så gal at jeg sendte de tørre facts afsted med en ordentlig svada til de to jounalister. Der er edder sparkme langt fra de 25% de slynger ud til de reelle 8%... Hvor provokerende...

 
At 9:41 AM, Anonymous Anonymous said...

Det første citat, du skriver, kan bringe mig helt op i det røde felt - det næste bidrager til, at mange misforstår det, og tror, at når bare man kommer i behandling, skal man nok få børn og mange får tvillinger..... Endnu et eksempel på, at uvidende journalister ikke kan finde ud af at formidle fakta om tal. Lidt ligesom da de skrev, hvor store chancerne var, hvis vi fik Gonal-F.....

Miras pointe med, at det lave fødselstal er de barnløses skyld er god!

 
At 2:03 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg bekendtgjorde som sagt (på ikke aller venligste vis) de to journalister om at udtalelsen "Hver fjerde befrugtning ender med en tvillingefødsel, hvis kvinden får lagt to æg op." ligger ca 300% fra sandheden (der er jo kun ca 8%).
Igår fik jeg så et svar på min mail om at de beklagede meget den upræcise formulering, de skulle i stedet have skrevet "Hver fjerde VELLYKKEDE befrugtning ender med en tvillingefødsel, hvis kvinden får lagt to æg op."
Derefter steg mit blodtryk igen til noget i det katastrofale område (jeg havde ellers fået lidt ondt af dem efter den hårde medfart jeg havde givet dem). De har simpelthen ikke forstået sammenhængen og tror fejlagtigt at en vellykket befrugtning = en fuldbåren graviditet!!!
Jeg endte dog med at spørge høfligt om de ikke mente "Hver fjerde VELLYKKEDE GRAVIDITET ender med en tvillingefødsel, hvis kvinden får lagt to æg op." og bekendtgjorde dem med at enhver fertilitetslæge med respekt for sig selv næppe ville lægge en ikke vellykket befrugtning tilbge i livmoderen...
Fjolser

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger