Thursday, October 06, 2005

Minder fra en svunden tid

Den anden dag sad jeg på en kaffebar, og overhørte en samtale mellem to piger på en 16-18 år. Den ene pige var overbevist om, at hun var havde en depression, den anden at hun led af panikangst. Ihvertfald havde de læst om disse ting på nettet og mente, at symptomerne passede...

Jeg siger ikke, at disse to pigers problemer ikke var reelle, i teorien kunne de vel begge have haft ret, men jeg husker så tydeligt hvordan det var at være 17 år. Jeg husker at sidde i gymnasiets cafe, klædt helt i sort, med en smøg i den ene hånd og en kop sort kaffe i den anden, mens man diskuterede med en klassekammerat hvor hårdt det hele var...

Dette var i internettes spæde spæde barndom, så vi havde ingen bekvemme diagnoser at sætte på vore (selvvalgte) sorte liv, men hvor hårdt vi havde det... det kunne der ihvertfald ikke herske nogen tvivl om...

Ak ja. Live and learn...

Som jeg sad der ved nabobordet og lyttede, var jeg skiftevis fyldt af følelser af morskab og misundelse. Morskab fordi jeg kunne genkende mig selv i disse to piger, med deres farvede hår og deres lange sorte gevandter, og misundelse fordi jeg ville ønske, at mine problemer var noget jeg kunne vokse fra...

Lad os få på det rene, at jeg under ingen omstøndigheder ønsker at være teenager igen. Denne pinlige klodsede del af mit liv er noget jeg er glad for, at jeg har lagt bag mig...

Men denne uskyld og naivitet over hvad der konstituerer ulykke, den ønsker jeg mig tilbage. Jeg ønsker mig tilbage til en tid, hvor mine problemer - hvor reelle de end måttet have synes for mig - var selvskabte...

Labels:

12 Comments:

At 6:37 PM, Blogger Spirren said...

Ak ja den gang forholdte man sig til tingene på en helt anden måde.

 
At 9:47 AM, Anonymous Anonymous said...

Gik vi mon på samme gymnasium???? Jeg gik på "Melisborg". Jeg kan i hvert fald også genkende mig selv. 80'erne er tilbage.

Det ulykkelige er bare at problemerne dengang syntes lige så store og vanskelige, som dem i dag.

Men hvis vi kunne rejse tilbage til den tid og gøre noget om, var der måske en mulighed for ikke at rage en Klam til sig og hvordan havde verden så set ud i dag?

 
At 4:13 PM, Blogger Amocca said...

nej rikke - men måske er det en gældende tendens for århusianske gymnasier? jeg gik på langkær

 
At 10:59 PM, Blogger GitteK said...

tja....
Men måske betyder det bare at "overlevede" vi den sorte periode, overlever vi også det her....
Og der er jo noget om at (næsten)alle problemer er små sådan set i bagklogskabens ulideligt klare lys (for lige at slynge en klichee´ud)

 
At 10:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Så vidt jeg ved var man ikke så "sort" på Katedralen og Statsgymnasiet. Men det var jo tider....

 
At 4:36 PM, Anonymous Anonymous said...

Har haft den samme fornøjelige oplevelse et par gange, og hver gang glider mine tanker tilbage til dengang jeg var en en lille lyshåret og alt for mager pige på 9 år.

Dengang svor jeg, at når jeg blev voksen, ville jeg ikke gå og ønske at jeg blev barn igen. Jeg HADEDE når de voxne med sukkende stemme ønskede sig tilbage til barndommen. Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at spørge mig selv, om de da fuldstændig havde glemt hvordan det i virkeligheden var at være barn, eller teenager for den sags skyld.

Dengang blev jeg enig med mig selv om at problemer er relative, og når jeg fyrede den af, klappede de voxne i som østers... haha!

Hvorom alting er, så griber jeg mig selv i at sidde og sukke over uskyldheden hos børn og teenagere idag. Men flux må jeg slå blikket ned og erkende at problemer ER relative.

 
At 8:20 PM, Blogger soesterlystig said...

He- Jeg har taget HF på Langkær, før jeg blev Kjøwenhavner:-) Sjovt! Hvornår gik du der?

 
At 9:46 PM, Blogger Amocca said...

ok det er da lidt morsomt... fra 1993-1996 gik jeg der

 
At 11:10 AM, Anonymous Anonymous said...

Undskyld at jeg kom til at nævne 80'erne. Det lød bare så Michael Strunge agtigt. Du er jo meget yngre!

 
At 2:07 PM, Blogger Amocca said...

Hehe Rikke

ja jeg er yngre, men det var nu stadig meget strunge agtigt... ihvertfald meget i mit hoved ;0)
3.års opgave i postmodernistisk digtigt med udgangspunkt i strunge og f.p jac's værker...

amocca

 
At 2:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Det må være fordi det var de samme 68'er lærer der hang (hænger?) fast. Mand, hvor var jeg træt af dem ind i mellem. De hjalp da med at til vi følte os så forvirrede og udstødte af samfundet.

 
At 9:00 AM, Blogger soesterlystig said...

Ha, så har vi gået der PRÆCIS samtidigt!! Jeg fik huen på i 94... gad vide om vi kender hinanden??

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger