Monday, September 26, 2005

1, 2, 3...

Ja, det kan næppe have forbigået jeres opmærksomhed, at det nu var andet forsøg der gik i vasken. Som sagt efterlader det mig i et angstfyldt vakum, at vi kun har eet forsøg tilbage, men det åbner også op for praktiske spørgsmål.

Og det er her I kommer ind i billedet, for jeg kan simpelthen ikke bestemme mig til, hvad søren jeg skal gøre nu... Så, nu venter jeg altså på råd fra jer, kære kloge læsere. I får lige lidt facts her, så har lidt at basere jeres beslutning på...

Baggrundsinformation:
Jeg tror ikke på dette sidste forsøg, men muligheden ikke at benytte det, er ikke en mulighed. Skulle jeg helt opgive forsøget, ville jeg altid have en lille nagende hvad-nu-hvis stemme i baghovedet - så det er altså ikke en mulighed.
Vi har ikke råd til at gå i det private før om 1½ år, når jeg er færdig med min uddannelse. Lige nu, ville vi blive grinet ud af banken, hvis vi forsøgte at låne penge til behandling.
Hvis vi tænker koldt og kynisk, kan vi også spare penge ved at tage forsøget inden januar 2006. Men det er nu ikke det der er den afgørende faktor, men det kommer da ind i billedet, i det jeg tror så lidt på det efterhånden....

Scenarie 1:
Vi tager forsøget med det samme (her er selvfølgelig altid muligheden for afvisning, men lad nu det ligge for nu). Det vil sige, at jeg melder mig til i slutningen af oktober. I så fald starter jeg nedregulering i midten af november, opregulering omkring 1. december og derved test lige omkring juleaften! Det kunne så blive verdens fedeste jul eller verdens mest deprimerende jul!

Problemet med dette scenarie (ud over julemareridtet) er, at lige så snart jeg går i gang med forsøget, ja så er der jo ikke flere....

Det gode ved dette scenarie er, at vi får vished - snart! Jeg vil vide hvor jeg står inden udgangen af dette år. Den tanke tiltaler mig på mange måder, da jeg næsten ikke kan holde til at leve i denne uvished længere....

Scenarie 2:
Vi venter med at tage forsøget til en gang næste år. På den måde får vi en helt normal jul og nytår, og udsætter alt det her til senere. Men så længe vi ikke er igang bliver vi jo helt sikkert ikke gravide!

Problemet med dette scenarie er, at vi trækker uvisheden i langdrag. Vi står stadig ikke anderledes næste år, end vi gjorde i august 2004 - og det er jeg lige så stille ved at blive vanvittig af...

Det gode ved scenariet er, at jeg som sagt får en jul uden behandling, samtidig har jeg stadig et forsøg i baghånden, plus jeg slipper for at skulle tage stilling til noget som helst lige nu....

Hvad siger I? For og imod på begge scanrier... Hvad ville I vælge, hvis I var mig? Hvad valgte I, hvis I har stået i situationen selv?

18 Comments:

At 11:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Sikke en dum og unyttig kommentar, Adrian... gå væk!

Tilbage til Amoccas spørgsmål. Gode råd er svære at give, erfaringer nemmere...

Når jeg ser tilbage på mine talrige forsøg, ser jeg det som allermest vigtigt at man ikke forcerer processen. Man skal vente med forsøget til man virkeligt har lyst - det skal ikke være sådan at man er ved at brække sig bare ved tanken om klinikken. For så bliver et forsøg først virkeligt svært at komme igennem.

Om du skal vente til før eller efter jul, tja...jeg tror at jeg ville bruge julen til at slå til søren og lade op og så måske vente helt til marts, hvis det ellers passede mig bedre.

Knus Rikke
PS. har du overvejet det med IVM og Herlev?

 
At 11:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Nå, Adrian er allerede væk :-)

 
At 11:23 AM, Anonymous Anonymous said...

Og jeg får bare den største lyst til at sende dig en stor fed check, så du ville kunne tage en tur i det private. Alternativt blot som delvist langtidslån.
Du har virkelig fortjent at blive mor.
Skulle alt andet fejle vil jeg stærkt overveje det !!! På æresord

 
At 11:29 AM, Blogger Amocca said...

Rikke,

Jeg har kigget lidt på det, men så vidt jeg kan se, er det kun for par der i forvejen er henvist til Herlev for fertilitetsbehandling...?

Er der nogen der ved om vi uden for amtet også har mulighed for at deltage. For jeg lever jo op til de andre kriterier der stilles...

Susanne,
Tak for tanken - det varmer... kom ski helt til at græde ;0) Nogen gange kan man føle sig helt "heldig" at være infertil og opleve denne grænselse støtte fra folk man slet ikke kender....

Amocca

 
At 12:16 PM, Blogger Amocca said...

Nå, nu har jeg lige haft ringet til Herlev. Sygeplejersken blev virkelig glad da hun hørte jeg var under tredive og havde ødelagte æggeledere...

Man kan godt deltage i forsøget selvom man bor uden for amtet, men desværre kan de ikke lade os deltage når jeg ikke er blevet gravid ved to alm. IVF forsøg... Da chancerne er ringere ved IVM end ved IVF, mener man ikke der er nogen chance for at jeg kunne blive gravid via dette når IVF ikke har båret frugt...

*suk*

Nå, men så blev det da undersøgt...

 
At 12:32 PM, Blogger HBT said...

Jeg synes også det er svært at råde dig.

ØV at IVM ikke er en mulighed.

Jeg tror selv at jeg ville vælge scenarie nr. 1. Men det er jo ikke 100% sikkert at det ville være mit valg da jeg jo ikke står overfor det sidste forsøg.

Hvad siger manden - hvilket scenarie hælder han til?

 
At 2:07 PM, Anonymous Anonymous said...

Du kan evt. prøve at ringe til Riget - de kører et forsøg i øjeblikket, som jeg blev tilbudt at være med i. Præcis hvad det går ud på har jeg ikke sat mig 100% ind i, men det er noget med at gøre nedreguleringen kortere og akabe bedre æg... tror jeg nok!
Søs

 
At 2:08 PM, Anonymous Anonymous said...

akabe=skabe

 
At 3:21 PM, Blogger Lene said...

Jeg har ingen forudsætninger for at råde dig, idet jeg ikke er infertil og ikke kender til det på egen krop. Men sådan som du ridser det op så ville jeg tage scenarie nr. 2. På den måde får du en følelsesmæssig pause nu. Også fordi det der med julen er noget bras, hvis det bliver totalt nedtursjul fordi forsøget måske ikke lykkedes. Jeg ved godt det er pessimistisk, men omvendt ville det bare ikke være til at bære hvis det fik julen ødelagt. Grunden til jeg råder sådan er bare at jeg ved at julen er en følsom tid, ihvertfald for mig, fordi året er ved at rinde ud og man gør automatisk en smule status. Hvis du vælger 2. eren har du "fri" for en tid og måske får du super meget overskud af det. Der er også det i det at hele den hvide verden går ned i blus omkring helligdagene og hvis dit 3. og sidste forsøg så er gået til grunde står du der midt i al julefestivitassen og er dybt ulykkelig.
Men igen jeg ved ikke skid om hvordan det føles på egen krop...
Mange, mange knus fra Lene

 
At 3:55 PM, Blogger Spirren said...

Kære ven

Ja du vil få din vished ved at tage 3 forsøg nu, men hvis det også er negativt udfald, står du jo stadig samme sted søde.
Det vil ikke ændre noget for dig.

Venter du er der ej heller garanti for et positivt resulstat, men der er garanti for, at du har haft dig selv med i hele forløbet !


Mit råd til dig vil være, lad være med at beslutte noget, førend du selv er klar til det, og find ud af, hvad der vil være det vigtigste for dig i dette sisdte forsøg.

Hvorfor er det nu, du gerne vil have det overstået, hvad er det du jager søde;-)
Lyder måske som noget skørt at spørge om, men jeg tror, at du ved, hvad det er jeg mener.

Knus og kærlige tanker fra M.S, der savner dig på msn

 
At 3:58 PM, Blogger Pia said...

Kære Amocca

Jeg tror du ved, hvad du vil gøre, når din næste mens nærmer sig. Så vil du kunne mærke, om du er klar eller ej til et nyt forsøg.
Jeg har det sådan - med den ventetid jeg har oplevet - at man ligeså godt kan tage det som lade være. Chancerne er jo de sammen om trækker det ud eller ej.

Noget helt andet er, at jeg ikke tror, at I vil blive grinet ud af banken, hvis I henvender jer om et lån. I er jo "fremtidens arbejdskraft", om banken kan nok godt se fremtidsudsigterne i jer. Så prøv dog og spørg.

Knus
Pia

 
At 10:26 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Jeg kan slet ikke sæte mig ind i hvordan du/i har det. Det må være ufatteligt opslidende. Og kan godt forstå du ikke altid ha det lige fedt.

Der er vist ulemper og fordele ved begge scenarier. Men jeg syntes at kunne læse mellem linierne, ikke at jeg har ret, men at jeg syntes at kunne læse på dig, at du aller helst vil vente til efter jul.

Jeg håbe og ed at i kan vælge det der er det rigtigste for jer!

Kæmpe knus og stor krammer og et stort håb på at det lykkedes for jer her 3. gang!

Knus Kirsten

 
At 11:25 PM, Blogger Freudika said...

Jeg ville vente ... det gjorde vi jo så også mellem anden og 3. forsøg ... og selv da vi fik meldt os til var jeg stadig ikke klar-klar (men når man ringer kl. ½12 tror man jo der er en sikker afvisning i vente) ... men det blev jeg - men det var også efter 4-5 måneders pause ....

Jeg tror du blir nødt til at få dette 2. forsøg på afstand før du er klar til engang hormoner igen ... både fysisk og mentalt ...

Og så 40000 kilo held og lykke med næste-forsøget når I har besluttet jer for, hvad I gør ...

 
At 12:02 AM, Anonymous Anonymous said...

Søde,dejlige Amocca
Senarie 1 : Du får en vished i år! Nix min pige, for går det ikke, så vil I/vi skrabe sammen til forsøg i det private system og du er ikke kommet en meter længere.
Senarie 2 : Du slipper for at tage stilling til noget som helst lige nu og får en fredelig jul! Nix min pige, det vil ligge som en arrig Faith i din underbevidsthed og angribe din bevidsthed på de mærkeligste tidspunkter.
Pest eller kolera??? Næsten.Følg dit hjerte,søde,jeg er sikker på det er det klogeste.Knuzer og mange kærlige tanker

 
At 6:42 AM, Blogger GitteK said...

Tror det måske handler om at mærke efter hvad man er klar til nu! -hvad LYSTEN er!
-Er du superklar til at give det et forsøg igen, så spring på hesten....afsted det gik! -hjertet over forhindringen så følger resten med...jeg mener så må det briste eller bære! -det bli´r jo jul uanset hvad.

Er det pause væk fra det hele lysten er til, så sæt hesten på stald og tag ud og lev livet!
Måske hesten bare samler kræfter og er mere end superklar når den til forår kommer ud igen.

Hvordan jeg lige skal placere de her to ved jeg ikke.... det er nok kun dig/ og Hr.Mocca der ved hvordan det hele vil passe ind...både i hjertet og kalenderen...

Måske I alligevel skulle give banken en chance! -I kan jo højst få et nej...og det er jo som sagt også en slags vished...
-Vi har ikke talt med vores bank om at skulle låne de famøse 50000,- endnu... men på en eller anden måde skal det nok klares! Det ved jeg.
Ellers var der engang en klog kvinde der foreslog at søge legater/fonde... ved ikke om der er noget der passer til formålet, men hiv den store bog ned fra biblo-hylden og tjek det ud! -hvem ved....måske ligger de 50000 lige for enden af regnbuen!

Knus og kram!

 
At 9:22 AM, Anonymous Anonymous said...

Amocca, sikke noget hø med IVM. På den anden side er det jo godt nok at lægerne ikke vil trække en igennem noget, de ikke spår mange chancer.

Gør som Søs foreslår: Frem med telefonbogen og ring rundt til alle landet klinikker om du kan komme med i noget forsøg. Det værste du kan få er et nej. Det samme gælder i banken. Hvis de griner af jer, er de ikke værd at beholde som bank, vel? Gitte har også ret mht legater. Der findes en trillion til værdigt og trængende kvinder...

Forresten, så er du heller ikke superheldig på ægsiden, vel? Det var derfor min læge tilsidst foreslog mig IVF i naturlig cyklus - for når man alligvel kun ender med et eller to gode æg og resten i skralderen, kan man lige så godt nøjedes med det ene 'naturlige'. Sådan en tur koster 'kun' ca 8000 kr. Og der er heller ikke de vilde udgifter til medicin!

Husk, hvor der er vilje, er der vej!

Knus og tanker Rikke

 
At 1:27 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca. Det er godt nok nogle svære spørgsmål du stiller. Det bedste råd jeg kan give dig er at slå plat og krone om det, for I det øjeblik at mønten er på vej ned- ved du udmærket godt hvad der er det rigtige for lige præcis dig! Jeg håber du bliver glad for din beslutning og snart står med en postitiv test i hånden. Knus fra Hanne (hende med den anden negative test)

 
At 2:13 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca,
Trods anonymitet kan jeg synge med i koret at infertile kvinder, der har lidt for mange forsøg bag sig...Og har stået i samme situation som du står i nu. Jeg ville vente til efter jul. Rikkes tanker rammer lige på kornet - brug julen og nytåret til at slå til søren, skej ud og hav det sjovt. Man kan vitterligt fortrænge en del...
Og start så op næste år - sidste forsøg føles så overvældende og så viser det sig ofte, at det i virkeligheden er en lettelse at komme igennem det; både med positivt eller negativt udfald (ja...har prøvet begge dele...øhm...og det negative var det sidste sidste forsøg).

Held og lykke! Og tak for en rigtig god blog for sådan en smuglæser som undertegnede...

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger