Saturday, October 01, 2005

Akupunktur

I dag skal det handle om akupunkturens fortræffeligheder. Ikke i fertilitetsøjemed i første omgang, selvom jeg dog vender tilbage til dette lidt senere i indlægget.

På onsdag skal jeg have akupunktur for min migræne. Det har jeg fået før med succes, og havde egentlig troet, at vi havde mere eller mindre fået sat en stopper for denne irriterende lidelse. Der er trods alt gået over et år (måske er det endda 2? Jeg er faktisk ikke sikker) uden nogle nævnefærdige anfald....

Men jeg skal love for, at jeg tog fejl. Jeg er tilbøjelig til at skyde skylden på mig selv for at være helt ærlig, at det er fordi jeg stresser over dette tredje forsøg.... For nu har jeg gået her - lykkeligt anfaldsfri i umidelige tider - og pludselig står jeg her og kan "prale" af 3 anfald i løbet af den sidste 1½-2 ugers tid....
Og når jeg ikke har migræneanfald, har jeg en konstant hovedpine - ikke slemt, men den er der, hele tiden! Det er jo vanvittigt - og i øvrigt ikke noget man på nogen måder kan leve med....
Jeg nægter at tage min medicin, da den ikke er god at kombinere med en evt. graviditet, men det hjælper jo så ikke til at begrænse anfaldenes styrke....

Nå, men det var akupunktur og ikke migræne vi skulle snakke om... Jeg har som sagt brugt akupunktur med success mod migrænen tidligere, ligeledes har det været virksomt til at holde rygetrangen på afstand før første forsøg... Og når jeg nu har bevist, at det kan bruges på mig i andre sammenhænge, hvorfor så ikke bruge det i fertilitetsøjemed?

Trianglen har lavet forsøg med akupunktur og fertilitetsbehandling. Resultaterne viser umiddelbart, at der er en øget procentdel af kvinderne i forsøgsgruppen der brugte akupunktur, der blev gravide: 41% af kvinderne der fik akupunktur blev gravide, i forhold til 28% i kontrolgruppen, uden akupunktur. Det er jo vældigt spændende.
Nogle klinikker foreslår det, andre gør ikke... Jeg er faktisk ikke klar over Skejbys oficielle standpunkt, men til næste forsøg skal det helt sikkert prøves...

Vi har faktisk snakket om det lige siden før vi gik igang med første forsøg, men det er ikke blevet til noget. Første forsøg var jeg hele tiden sikker på, at vi ville blive aflyst, så der fik jeg aldrig taget mig sammen til at få aftalt en tid. Andet forsøg ved jeg ikke helt hvad der skete... Hvorfor det aldrig blev til noget...
Men tredje forsøg skal alle sejl sættes til, så derfor skal akupunkturen også ind i billedet....

Og nej, jeg har endnu ikke bestemt mig til hvornår forsøget skal afvikles, men hælder mere og mere til scenarie 1.

8 Comments:

At 11:07 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Akupunktur er en god ting, jeg går jævnligt hos min kineserdame ude på Jernbanegade i Århus. Hun er godt nok dygtig.
Hvem går du hos?

Knus
Pia
(der sidder og sveder på arbejdet - kunne ikke finde noget bedre at tilbringe sin lørdag på!!)

 
At 11:49 AM, Blogger Amocca said...

Hej Pia

Sikke da surt at sidde på arbejde en lørdag - jeg skulle også hav eværet afsted - men min chef ringede og sagde jeg bare kunne holde fri .... dejligt!

Jeg er så heldig, at min læge for nogle år tilbage lyttede til de patienter der fortalte om positive resultater ved akupunktur, og derfor besluttede sig til at sætte sig ind i det.
Hun efteruddannede sig til akupunktør, og kan derfor lave mange behandlinger selv. Det er hos hende jeg har fået mod migræne og rygestop. Man betaler så kun for nålene, da behandlingen anses for en normal konsultation hos lægen...

Men hun ved intet om akupunktur i forbindelse med infertilitet, så der skal jeg ned til Anni Fedder i Brabrand...

Amocca

 
At 2:37 PM, Blogger Spirren said...

God bedring...

De kørte også akup. , der hvor min søster var i behandling.
Jeg har hørt meget godt om det.

Jeg er sikker på, at du beslutter det, der er det rigtige for Jer søde.

 
At 8:15 PM, Blogger Mira said...

Måske skulle man alligevel overveje det med akupunkturen. Er det dyrt?

 
At 8:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej. Der hvor jeg er i behandling, er der en akupunktør tilknyttet som man kan bestille, hun giver så akupunktur en halv time før og efter ægoplægning. (måske skulle jeg have prøvet det, men jeg opdagede det først bagefter...måske næste gang?) Hanne

 
At 10:54 PM, Blogger Amocca said...

mira - jeg mener det er omkring 300 pr konsultation - og det vil dreje sig om 2-3 omgange lige omlring ægoplægning, så vidt jeg har forstået.... men som sagt har jeg ikke prøvet det endnu;) så er ikke 100% sikker

Amocca

 
At 10:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg har også besluttet mig for at sætte alle sejl til og gøre det, der kan gøres. Der er selvfølgelig ikke 100% garanti ved akupunktur, men chancerne er større. Anni Fedder tager 300 kr. for første konsultation og 250 kr. for de efterfølgende, som er lige før og lige efter ægoplægning (bare samme dag) - ialt 800 kr.

 
At 1:55 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Jeg var i mit andet IVF-forsøg i behandling hos Anni Fedder. Hun er kanonsød og virker til at have helt styr på det med fertilitetsbehandling. Hendes mand er vist nok ansat på fertilitetsklinikken på Brædstrup sygehus.
Jeg var til en indledende behandling i perioden inden nedregulering, for at hun lige kunne snakke lidt med mig, og for at få en afstressende og forberedende behandling. Herefter var jeg til en behandling ca. midt i hormonbehandlingen. På dagen for ægoplægning var jeg derude om morgenen (mens de ringede fra Skejby, og sagde, at der desværre kun var et enkelt 3-cellet æg med karakteren 3,2 til oplægning). Efter ægoplægning kørte jeg direkte ud til hende igen og fik den sidste behandling. Så for mit vedkommende var det 4 behandlinger, men til vores næste forsøg vil jeg nok springe den første behandling over, da den ikke er særlig nødvendig ifølge Anni. Den første gang koster det 300,- kr. og de efterfølgende behandlinger koster 250,- pr. gang.

Det blev til en længere stil, men jeg ville da lige videregive mine erfaringer med Anni Fedder og akupunktur.

Håber du kan bruge det?
Held og lykke med jeres tredie forsøg!

Knus
Dyne (som forhåbentlig også skal igang med tredie og sidste IVF-forsøg om 3-4 uger på Skejby).

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger