Friday, May 13, 2005

I desperationens hellige navn

En surftur rundt på forskellige BIB-fora fører altid til en masse indlæg om alternative behandlingsmetoder. Der er mennesker derude der tjener fedt på vores ulykke - ingen tvivl om det. Det er der intet nyt i, folk rundt omkring i verden har i århundreder forsøgt sig med mere eller mindre virksomme midler i deres desperate forsøg på at opnå alskens ting og sager.

For hjælp til barnløse, er de mest gængse der nævnes rundt omkring, ting som kanonkuren og fertil forte. To sider af samme sag, og hvis du spørger mig, blot nogle meget meget meget dyre vitaminpiller. Men jeg er godt klar over, at for nogle er de verdens ottende vidunder. Og fred være med det - jeg tror bare ikke på at de virker. Bliver du gravid efter en kanonkur, var du nok blevet gravid under alle omstændigheder.

Zoneterapi og akupunktur er nok de næst mest nævnte typer for alternativ behandling i behandlingsfora. Og her bliver det knap så sort og hvidt som jeg føler det er ved pillerne. Det er rimeligt alment accepteret, at zoneterapi fx. kan bruges til at gøre kvinders cyklus mere regelmæssig. Kan det gøre dig gravid? Jeg tvivler. Akupunktur har jeg selv gode erfaringer med, i andre sammenhænge, og jeg tror på at det er gavnligt ved fx ægoplægning (jvf. forsøg med akupunktur på Trianglen), men kan det gøre dig gravid? Igen står jeg tvivlende.

Og så kommer vi derud hvor det virkeligt bliver spændende. Hvis man googler lidt kan man nemlig finde alskens former for behandlere, som hævder at de kan hjælpe barnløse par, så længe parret er villig til at gribe dybt i lommen.

Der er fx kinesiologer, som vil lægge urteflasker på din mave og prøve at lokalisere hvilke urter DU lige står og mangler. Der er auralæsere, som vil rense din aura for de urenheder der blokerer for graviditet. Der er terapeuter med varme sten, der hævder, at alle spændingerne vil løsnes og graviditeten vil derefter være nært forestående. Der er åndemagere og indianske regndansere, ak ja, der er ingen ende på listen over mystiske healere, shamaner og clairvoyanter - som alle hævder at kunne hjælpe os...

Og i desperationens hellige navn overvejer vi faktisk at sige ja!

Men før vi afskriver det hele som spild af tid og penge, så lad os lige nævne en vigtig faktor i alt det her: Placebo effekt! Tankens kraft er utrolig - så jeg vil medgive at, hvis man vitterligt TROR på, at en af de ovenstående ting virker, så virker det sikkert også (hvis man altså fysisk fungerer)... Men generelt tror jeg ligeså vel på, at jeg kunne blive gravid ved at tisse op af en mur ved fuldmåne, som jeg kunne ved hjælp af en aurarensning....

Men, hvis du læser dette, og ikke har æggeledere, men alligevel blev gravid naturligt efter at have besøgt en clairvoyant/ kinesolog/ blomstermassør/ auralæser/ tankpasser - er jeg selvfølgelig villig til at æde mine ord.... og bede om adressen ;)

5 Comments:

At 5:17 PM, Blogger HBT said...

Du har helt ret amocca - der er nogle der tjener styrtende på de barnløse.

Jeg har selv benyttet mig af aku. ved et IUI forsøg og er også ret sikker på at jeg vil benytte mig af det ved ægoplægning denne gang. Jeg håber vi kan finde en akupunktør som er lidt billigere end Sandrini i Varde men som stadig er dygtig.

Forresten - fik du også Suprefact som nedregulerende? I så fald hvordan opbevarede du det hvis du var på farten?

Kh Heidi

 
At 5:40 PM, Blogger Amocca said...

Jeg fik suprecur næsespray - så det er jo lidt anderledes og derefter fik jeg puregon optur. Begge dele står der på at det skal opbevares i køleskab, men skejby sagde at det var blot hvis det skulle ligge i længere tid, og at man sagtens bare kunne have det liggende i håndtasken hvis man skulle noget...

Amocca

 
At 9:47 AM, Blogger HBT said...

Tak for dit svar amocca.

Næste lærdag skal vi nemlig være væk hjemmefra i ca 13 timer og ja det inkluderer så også det tidspunkt jeg skal stikke.

Kh Heidi

 
At 10:44 AM, Blogger Unknown said...

Jeg er sådan set enig med dig, Amocca. Men jeg skelner nok lidt anderledes når det kommer til akupunktur og zoneterapi.

For mig er de to slet ikke at betragte som alternative, jo som et alternativ til den vestlige medicin, men ikke som "alternative".
Jeg siger ikke at man bliver gravid af hverken det ene eller det andet. Og jeg underkender ikke placebo-effekten.

Men for mig er det et faktum at jeg kan mærke ubalancer hvis jeg trykker på bestemte punkter under fødderne. Og jeg har flere gange haft virkeligt gode behandlingsresultater - trods at jeg endnu ikke er færdiguddannet...
Og så er der jo det med akkupunktur - det betragtes som faktum af en hel masse mennesker. I Kina er der ikke mange der stiller spørgsmålstegn ved det der har virket i tusinder af år. Personligt har jeg mærket effekt efter behandling... Men gravid er jeg jo ikke blevet. Der er dog rettet op på en masse andre ting.

Da jeg startede på min uddannelse til zoneterapeut oplevede jeg to typer af elever; dem der, som jeg selv, betragtede akkupunktur og zoneterapi som ligeværdige med den vestlige medicin og derfor ikke tænkte noget særligt over det at skulle være alternativ behandler. Og så var der dem der, som det mest naturlige, snakkede om auralæsning, irisanalyse og healing. De tror på en verden hvor alt er gyldigt alt er muligt...

Og uanset hvad så synes jeg det er sundt med skepsis - man skal da bestemt ikke ukritisk bruge penge på hvad som helst. Jeg plejer at sige til mine klienter at de skal give det 4 behandlinger. Hvis de ikke har reageret i en eller anden grad efter det - så er de nok ikke så modtagelige for zoneterapi...

Lang smøre, sorry, men sådan blev det i dag ;)

PUK - der den dag hun helt opgiver anonymiteten og mødes med de skønne blogtøser gerne inkluderer dem i sit klientel... meget billigt endda ;)

 
At 11:18 AM, Blogger Amocca said...

hmmm... nu mangler vi altså een igen. Er der nogen der ved hvad der er sket med Frandse og hendes blog?

Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger