Thursday, May 05, 2005

Klubmedlemsskab

Der findes så mange klubber i verden, nogle er mere officielle end andre. Dette er en af de mere uofficielle, vi har ingen nedskrevne vedtægter, ingen faste ugentlige møder og ingen generalforsamlinger. Men, vi er alle medlemmer af en eksklusiv lille klub, som kræver meget af sine medlemmer.
Kontingentet betales i menneskelige omkostninger - og er højt - adgangskravene er skrappe - og ikke sjove at komme igennem. Men slipper man igennem nåleøjet er man mærket for livet - og man kan måske nok få sat sit medlemsskab på standby, men kan aldrig melde sig helt ud igen, hvis man først har været medlem af de infertiles klub.

Problemet med klubben er, at vi ikke har noget synligt mærke. Vi bærer ikke rygmærker eller tatoveringer, og dette kan gøre det svært, for gamle som nye medlemmer, at genkende ligesindede på gaden. Nogle medlemmer foretrækker det sådan, andre ville ønske, at vi alle bar en sort streg i panden som vi kunne genkende hinanden på.

Denne mangel på synlighed gør klubbens individuelle medlemmer meget sårbare overfor ensomheden. HBT taler om ensomheden i sit sidste indlæg. Om hvor alene man kan føle sig, når alle omkring een får børn og man ikke selv har nogen og heller ikke sådan lige har udsigt til at få dem. Hvordan vennernes fokus (forståeligt nok) flyttes over på poderne og væk fra een selv. Anina og Maj, giver mødrenes side af historien i deres kommentarer, hvilket gør diskussion endnu mere interessant ;), men det er en diskussion vi gemmer til en anden dag. Klubben af infertile er det vigtige i dette indlæg, men før vi vender tilbage til den og manglen på synlighed, så lad os lige snakke om moderskabet.

Graviditeten og moderskabet er andre klubber man får medlemsskab af. Disse klubber er noget mere eftertragtede en vores, ja, de er faktisk så eftertragtede, at alle os, der er medlemmer af den infertile klub, higer efter medlemsskab der. I disse klubber gør de meget ud af synligheden. I graviditetsklubben er maverne synlige beviser på deres medlemsskab, og i moderskabsklubben kan medlemmerne også let genkendes på deres afkom.

Men på trods af deres synlighed, og deres noget mere eftertragtede ventelister, så er deres klubber ikke nødvendigvis vigtigere end vores. Vores klub er meget vigtig! Vi ønsker måske ikke at være medlemmer, men ved at være det, og ved at dele ud af vores viden, følelser og erfaringer tjener vi et vigtigt formål for både nye som for gamle medlemmer.

Og uden at ovenstående skal lyde som om, at jeg har fundet mit kald i livet som informatør indenfor infertilitet, ja så synes jeg alligevel at det er et vigtigt formål. Dette formål fører mig tilbage til ensomheden, og til vores klubs mangel på synlighed. Da jeg først fik diagnosen, ufrivilligt barnløs, følte jeg mig alene i verden. Der var ingen andre som mig - sådan føltes det. Men, jeg fandt jo så ud af, at der er andre som mig. Masser af dem faktisk. Der er en hel klub fuld af kvinder som mig. Over alt i det ganske danske land (og også uden for disse grænser), sidder der kvinder der har det nøjagtigt som mig. Det var en åbenbaring at finde dem - de ligesindede - de andre medlemmer.

Men hvad gør vi for at højne synligheden? Nogen der er ferme på en symaskine? Det kunne være rygmærker var vejen frem?


Måske noget i denne stil? ;) Billede lånt fra Chez Miscarriage

11 Comments:

At 10:37 AM, Blogger HBT said...

Man må sige du sætter nogle tanker igang. For det er selvfølgelig vigigt at vi får sat mere fokus på denne "klub": Og hvorfor så det:

1: for at folk som ikke aner hvordan det er (fx. politikere) kan få øjenene op så de ikke taler i vildelse når de taler om kunstig befrugtning.
2: for at vi kan være med til at hjælpe de nye i "klubben" dem som står derude og tænker: er jeg den eneste i verdenen.
3: for at få fortalt hele verdenen at man faktisk forventer at 50% af alle mænd om kun 10 år vil have sædkvalitetsproblemer.
4: for at få regerningen til at forstå at reglerne må og skal lempes for at der kan blive født nok børn til at løfte den ældrebyrde de taler om evig og altid. For når facts er at flere og flere vil få problemer med reproduktive skader så vil der jo være langt større behov for fertilitetsbehandling.

Og spørgsmålet er jo så: hvordan får vi mere fokus på det. Som udgangspunkt er vi vel alle nød til at tale med alle de "normale" om det - men det kan jo for nogle (blandt andet mig selv) være utroligt svært da jeg føler man får et grimt stempel i panden. Men tro mig jeg ville SÅ gerne kunne være ærlig omkring det overfor fx. vores familier. Måske det kommer - men nok først hvis jeg bliver gravid.

Pu ha - håber ikke i bliver forpustet over denne smøre.

Knus

 
At 12:15 PM, Blogger soesterlystig said...

Men er det ikke os selv, der gør det til et "grimt" stempel, hvis vi gemmer os væk og lader som om vores situation ikke gør os sårbare. Er det ikke os selv der skaber tabuet, hvis vi ikke vil stå frem og sige, hvordan det påvirker os? Hvorfor er det, at vi er så bange for omverdenen?
Lad os rette ryggen og skrige i kor, at det her IKKE er vores egen skyld. At vi ikke skammer os over hvem vi er.....
Lad os for pokker da få nogle rygmærker:-)
Søs

 
At 3:28 PM, Blogger HBT said...

Jamen du har helt ret Søs - jeg synes bare det er utroligt svært at blotte mig på den måde. Og tror faktsik at B. ville have det endnu sværere ved det - det er jo hos os begge der er lidt fejl.

 
At 3:41 PM, Blogger Spirren said...

Måske har netop vores og ("infertile klubber")brug for både synligheden men også for at kunne være anonym.

Til forskel for de andre to klubber, er vi i en helt anden følelsesmæssig og sårbar situation. Derfor tror jeg, at vi har brug for at kunne beskytte os selv i form af privatlivet og anonymiteten.

Til gengæld er jeg helt ening i, at det mest optimale ville naturligvis være, at systemet bare satte igang og arbejdede for dig og med dig som infertil, når du første gang havnede i den situation.

Så er vi tilbage ved udgangspunktet.
Vi som infertile behøver forståelsen og rummeligheden fra samfundet- politikere, familie osv...
Men for at opnå det kræver det at kunne gøre opmærksom på sig selv.

Livet er end gang nu sådan, at det er de tydelige, der render med guldet !!!!

Så hvordan får vi så gjort alle de andre mennesker opmæksom på vores behov og frustrationer.

Jeg ved, at en del af Jer har været meget flittige i form af mails til politikerne.
Det er jo en af skridtene frem.
En bog/beskrivelse kunne være en anden.
Et indlæg i en avis eller et indslag i fjernsynet.
Jeg tror, man vil få brug for medierne til at kunne råbe højt.

Måske skulle det at følge med i vores lille inferlie blogsamfund, måske bare være en fast del af politikernes ugeplan.
Tænk på hvad andre rundt om os ofte udtrykker, når de har fulgt os over lidt tid.
De oplever vores frustrationer og kamp på tæt hold.

Har nogen af Jer nogen sinde inviteret politikerne indenfor i blogland!!!!!!!

 
At 2:18 AM, Anonymous Anonymous said...

Får lige lyst til at fortælle om en lille situaion fra min arbejde. Vi sad og talte om Johnson & Johnson´s produktuker. Hvortil jeg siger, at jeg havde læst en artikel om, at de brugte stoffer, der fakrisk var hormonforstyrende og at jeg nu var stoppet med at bruge deres produkter til mit barn. En sygpl. og syg.hj. blev en smule forarget. Og sagde at de begge altså havde brugt det til deres børn og der havde altså aaaldrig været problemer. Næ, sagde resolut, jeres sønner har måske været heldige at kunne lave børn, men hvad med naboens sønner??? Vores mænd har stigende dårligere sædkvalitet, det kan virkelig gå hen og blive et alvorligt problem. Reaktionen... sure miner. Desværre, for det viser jo kun hvor ringe forståelse de har for sagens alvor. Så længe de selv kan blibe bedste forældre, så kan alle andre jo sejle deres egen sø - trist menneskesyn at have!!!

 
At 2:26 PM, Blogger Mira said...

jaaah rygmærker, jeg er med :-)
Rockerklubben den rådne æggestok :-)

 
At 11:27 AM, Blogger Unknown said...

Rygmærker? Er det den rigtige signal-værdi?
Så tror jeg faktisk mere jeg er til armbånd... Som "engang-i-den-ukendte-fremtid" mor til et regnbuebarn så foreslår jeg naturligvis renbue-armbånd!

Og MS - jeg har faktisk inviteret Kamal indenfor - men ved ikke om han kiggede forbi ;)

Hvad er optagelsesprøven til klubben?

PUK

 
At 12:08 PM, Blogger Amocca said...

Du har nok ret i, at armbåndene har bedre signalværdi ;)

Og optagelsesprøverne er lig med udredningen....

amocca

 
At 12:39 PM, Blogger Spirren said...

Altså så snart man har påbegyndt udredning = mulighed for at blive medlem i vores infertile klub :-)
Ok hvad skal den hedde egentlig "blogland" måske !!!!!

Puk - det kunne da være lidt sjovt at undersøge, om han har været her - gav du ham linket eller hvordan, har han nogen sinde meldt tilbage.....

 
At 2:31 PM, Blogger Unknown said...

Åhhh nej - ikke udredningen som optagelseskrav - for jeg er jo ikke udredt! Og må jo ikke blive det - så længe loven ikke er ændret eller jeg ikke er gift...
Men jeg synes jo jeg er med i klubben!!!

Og ham Kamal - jeg sendte ham linket i en mail (hvor jeg roste ham for debatten i folketinget), han svarede på mailen samme aften, men kommenterede ikke bloggen - så det står hen i det uvisse...

 
At 12:32 AM, Blogger Amocca said...

Puk, jeg tror du er blevet optaget på dispensation ;) "tillykke" (baaaah)

Kram til dig - det er virkelig noget lort det med lovgivningen...

Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger