Sunday, April 24, 2005

Retorik

Idag skal det handle om retorik - om ordenes betydning og ordets magt!

Ord er spændende, i den forstand, at bestemte ord kan være negativt eller positivt ladede og brugen af ordene kan være med til at skabe modtagerens holdninger. Derfor er det vigtigt at tænke over hvilke ord man bruger. Som fx. ordet ganger og ordet krikke - de er begge beskrivelser af heste... men hvilken hest er den flotteste?

I vores infertile verden, kan ordene også have stor betydning. Jeg læste engang en artikel af en forsker, som gerne ville have ændret sprogbrugen indenfor fertilitetsbehandlingen. Han ville gerne, om man brugte ordet reproduktiv skade istedet for barnløshed. Han mente, at man ved at bruge ordet skade istedetfor kunne vende folks meninger. Der er vel ingen der ville kræve, at man skulle rende omkring med en permanent rygskade hvis der kan gøres noget ved den... Ligesom han heller ikke mente, at man skulle rende rundt med en permanent reproduktiv skade, hvis der kunne gøres noget ved den....

Jeg kan godt se hvad han mener. Om det vil virke ved jeg ikke.

Da dette først skete for os, da vi blev erklæret barnløse i august 2004, tog jeg ordet på mig. Senere har jeg ændret det til infertil. Det var RikkeS der første gang fik mig til at se på de to forskellige ord. Hun sagde at hun synes der var lidt for meget hønsestrik over ordet barnløs. Og det kan hun have ret i. Jeg synes også der er lidt for meget offer over ordet barnløs, ihvertfald hvis du sammensætter det med ordet ufrivillig. Infertil derimod har ikke de samme konnotationer - ihvertfald ikke i mine ører. Det lyder mere som en reproduktiv skade. Og man kan her sige, at det kan vel være ligemeget? Jeg er vel stadig et offer for omstændighederne, i det jeg har en reproduktiv skade? Og det kan man, så og sige have ret i... Men infertil har, for mig, en mere positiv klang.

Jeg er derfor infertil - en tilstand - og ikke ufrivilligt barnløs - et offer.

Vi kan også snakke om sætninger, og om at bruge ordene for let.

"Hvorfor adopterer I ikke bare" er en sætning vi hører rimeligt tit. Ikke fra vores nærmeste familie og venner, men fra mere perifære mennesker i vores omgangskreds. Det er ikke mennesker jeg har lyst til at forklare om mit blødende hjerte og mine rå nerver og min trang til at hulke højlydt ved tanken om aldrig at prøve at være gravid. Så jeg giver for det meste en vag bemærkning med på vejen om at "Nu prøver vi lige det her først"....

Det der generer mig mest i sætningen, er ordet "bare"! Ligesom om, at det var så simpelt et valg. Ligesom valget mellem 2 slags pålæg - "nå der er ikke mere hønsesalat, så tager jeg bare den italienske istedetfor". Ordet "bare" giver mig myrekryb, det giver mig lyst til at ruske dem i kraverne. Adoption er ikke noget man "bare" gør.... hverken psykisk eller fysisk. Det er en meget lang og hård process - og vejen til man er klar til den process, er jeg overbevist om, er næsten lige så hård, og for de fleste er den altså brolagt med fertilitetsbehandlinger....

Ordet "bare" nedgør mit ønske om at få lov at opleve en graviditet, siger indirekte, at alle disse behandliger er spild af tid - og hvis vi absolut vil gennemgå dem skal vi ikke klage os, for vi kunne jo "bare" have valgt at adoptere i stedetfor. Jep, jeg hader ordet "bare" i den sætning, det negligerer alle de svære følelser.

Det er også grunden til, at jeg ikke kan klare sætningen "Tænk på noget andet", fordi den i al sin tydelighed indikerer, at dette problem er så ubetydeligt, at det vil gå væk hvis du lader være med at tænke på det. Det er sikkert ikke det vedkommende der siger det har ment, men sådan lyder det i mine ører. Som om min infertilitet er lige så ubetydelig, som en mild tandpine under en fest - tænk på noget andet, så glemmer du det....

Hvad mener I? Har jeg studeret kommunikation for længe, eller kan vi ændre meninger og holdninger ved at ændre sprogbrugen? Har ordet virkelig så megen magt? Hermed er der lagt op til ugens diskussion om retorik...

11 Comments:

At 1:06 PM, Blogger soesterlystig said...

Tja... jeg burde jo vide det eftersom jeg faktisk har skrevet speciale om faktisk lige præcis det her. Faktisk tror jeg på, at man kan ændre holdninger ved at ændre retorik. Men jeg tror også, at det er en meget lang proces, som helst på en eller anden måde skal opstå fra roden. Oticon fx. er jo kendte for at have ændret deres profil væsentlig ved først at ændre på den interne og eksterne kommunikation. De fik medarbejderne til at italesætte de værdier virksomheden profilerede sig med udadtil. Langsomt ændrede værdierne sig og der blev efter sigende mindre brokken i krogene og medarbejderne blev mere tilfredse. Jeg har dog en nær bekendt (i Oticon), som siger, at det hele var en fis i en hornlygte og bare overfladesnak... Så det er svært at sige om det efter nogen tid virkelig synker ned og bliver en styrende præmis for holdninger, når man ændrer retorikken.
Søs

 
At 2:41 PM, Blogger HBT said...

Jeg ved sørme ikke om man kan ændre folks holdninger ved at ændre ens sprogbrug.

Jeg kalder mig selv for ufrivillig banrløs - det er jo det vi er. Vi er barnløse og det er ufrivilligt. Men selvfølgelig har vi også en reproduktiv skade og er dermed infertile men jeg tror bare at mange vil sige nå nå og egentlig ikke forstå hvad det er jeg mener med de ord.

Kan i følge mig i det?

Ordene ufrivillig og barnløs det er ord som folk forstår. Det er sådan jeg ser på det.

 
At 3:24 PM, Blogger Amocca said...

Jeg kan godt følge dig i, at ufrivilligt barnløs er de ord folk kender. Det er også de ord folk som oftets har en mening om, og ofte er den mening at det problem er et luksusproblem - dvs. ikke særligt slemt... Man dør jo ikke af det!

Denne mening ville jeg gerne have ændret på, det kan nok ikke gøres ved sprogbrugen alene... Men man skal jo starte et sted. Og som infertil kvinde føler jeg, at jeg står stærkere end jeg gør i rollen som ufrivillig barnløs...

Jeg ved godt, at det ikke giver mening - men jeg føler at infertilitet er et langt mere positivt og stærkere ord, end barnløshed...

 
At 4:58 PM, Blogger HBT said...

Jeg kan sagtens følge dig Amocca. Jeg har også tænkt på at den dag det lykkes os at blive gravide (for det gør det da ;-) ) så er man jo i princippet ikke længere ufrivillig barnløs - for så er barnet jo da i hvertfald på vej - og efter fødslen er der jo et barn. Men den reproduktive skade er der jo stadig og i vores tilfælde både ved mig og kæresten.

Man kan jo godt komme i en situation hvor man taler med en anden kvinde fx og hun spørger: hvor længe prøvede i inden bla bla blev født? Og man svarer så fx. 3½ år - uha det var længe siger kvinden så - ja svarer man jeg har en reproduktiv skade. For på det tidspunkt føler jeg ikke at man kan bruge betegnelsen ufrivillig banløs længere - da man jo ikke er barnløs.

Ligesom jeg også - især til at starte med da vi fandt ud af at vi havde problemer - så folk skrive på fx . ND i debatten ufrivilligt barnløse og de havde et eller flere bøn. Det kunne jeg ikke forstå - for de var/er jo ikke barnløse- Har den dag i dag stadig lidt svært ved at forstå det.

Måske jeg skal overveje mit sprogbrug - men nu er det jo heller ikke særlig mange som er klar over at jeg har en reproduktiv skade ;-)

Kh Heidi

 
At 5:15 PM, Blogger Mira said...

Det var da et rigtig godt forslag Amocca. Du burde sende det til en avis eller bare publicere den holdning et eller andet sted!!!! Jeg tror også på at man kan ændre holdninger til fertilitetsbehandling ved at ændre på terminologien omkring det. Det ville være godt hvis man fik mere moderne betegnelser på banen. For et eller andet sted er betegnelsen ufrivilligt barnløs fra en anden tid hvor man måske ikke havde så mange forklaringer på årsager og ikke så mange behandlingsmuligheder.
Om det nye overordnede ord skal være reproduktiv skade ved jeg ikke, men det er da et godt forslag.

 
At 6:33 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg stemmer for termen reproduktiv skade, men det kan vist ikke komme bag på nogen, vel?

Jeg har altid hadet når man kaldte mig uforklarlig barnløs. Jeg synes meget bedre om udiagnostiseret infertil.

For mig er barnløshed en livssituation hvorimod infertilitet er en livsbetingelse.

Jeg synes at LFUB skyder sig selv i foden med det navn. Man taber alle de ex-barnløse på gulvet for de hører jo ikke til længere, når de har fået ønskebarnet.

Hvorimod infertiliteten - den går aldrig væk.

Og så til 'bare' ordet. Det er et ord jeg helst ville slette fra de danske sprog, for i min bog er der ingenting der er 'bare' eller ligetil. Hverken når det drejer sig om infertilitet eller noget som helst andet.

Og jeg er den første til at skrive under på at adoption slet ikke er bare lige. Det er en lang og slidsom vej og ja, for de allerfleste hører der mange mislykkedes fertilitesbehandlinger med i modningsprocessen.

Men hvordan får man lavet om på almindelig sprogbrug? Kan man gøre andet end at starte med sig selv?

 
At 10:44 AM, Blogger GitteK said...

Hørt!!!

Jeg tror faktisk at det ville kunne ændre mange holdinger...

Med hensyn til LFUB er jeg meget enig med Rikke. Jeg har flere gange overvejet at melde mig ind...men så alligevel føler jeg at jeg står lidt udenfor. -jeg har jo et dejligt barn!
"Nå hva´hyler du så for???" - kunne man spørge mig! -for jeg kan unægteligt godt se at ved at kalde mig ufrivillig barnløs, ja så lugter det ret meget af luksusproblem... men havde jeg derimod en reproduktiv skade...
ja så lyder det straks meget bedre... -også i mine ører

 
At 11:10 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Jeg har ikke sendt kommentarer før men har fulgt med din blog nu i et par uger. Er selv ex-barnløs, ex-infertil..whatever. Føler med din kamp og har stor forståelse for hvor svært det er at gå igennem det du er igang med. Håber at det er OK at jeg skriver , selvom det er lykkedes mig at blive mor.

Da jeg selv startede min 2 år lang kamp med udredninger og behandlinger, så jeg mig selv slet ikke som barnløs. Jeg havde berøringsangst for det ord og det at være infertil. Som tiden gik og der ikke sket noget, så begyndte jeg at erkende det, men kun over for mig selv og det synes jeg var et stort skridt. Min mand og jeg blev enige om at vi først vil kalde os selv "barnløse" hvis vi holdte op med at prøve og stoppede med behandlinger. Vi var så heldige at få en lille dreng efter 5 IUI og 3 ivf forsøg. Men som du kan se, så kan jeg ikke lade med at læse om barnløshed....jeg tror de sidder så dybt i mig, i mit sind.

 
At 1:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Interessant indlæg. Jeg synes helt klart at du har ret. Reproduktiv skade er meget mere rammende end "barnløs". Helt ærligt, jeg kender mange barnløse - altså folk der ikke har børn, men man er jo først barnløs når man VIL have dem. Det er et fjollet ord.

Man risikerer bare at blive nedgjort endnu mere ved at forsøge at skifte betegnelse. Jeg kan huske da man ikke måtte sige "neger", "rengøringsdame" og "dværg" længere. Pludselig var de "afroamerikanere" (eller lignende), "sanitetsansvarlige" og "vertikalt udfordrede". Og det synes jeg er helt til grin.

Men så til sætningen "hvorfor adopterer I ikke bare". Du har fuldstændig ret. Den giver også mig myrekryb. Der er en verden til forskel på DEN sætning og på "har I overvejet at adoptere, hvis det ikke lykkes med behandlingerne". Men mon ikke det skyldes at disse mennesker aldrig nogensinde kan forestille sig hvor sårende det er, og upassende. Det samme med "tænk på noget andet". Ufattelig nedgørende kommentar. Men det er nok svært at undgå det. Det kræver at alle får indblik i hvordan vi har det, og jeg tror desværre at det er utopi.

Alt i alt så stemmer jeg for at "barnløs" ryger ud. Nyt navn til LFUB (Sammenslutningen af infertile??). Jeg har det lidt nemmere i og med at jeg har en diagnose. Jeg kan sige, at vi prøver at blive forældre, men har svært ved det pga. min endometriose. Men hvis I andre også kan undgå b-ordet ved at være reproduktivt skadede (ikke udfordrede, det lyder så kunstigt), så tror jeg at det hele muligvis bliver taget mere alvorligt.

Solsikke

 
At 3:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Tja jeg har faktisk aldrig præsenteret min mand og jeg som ufriviligt barnløse. Jeg tror altid jeg har sagt, at vi skal i behandling for at få børn. Det er rigtigt, at termen kun dækker forsøg på at lave barn nummer ét... Jeg synes bedre om reproduktiv skade, det er bare meget besværligt at sige...
Infertil bryder jeg mig ikke om. For mig betyder det ufrugtbar - altså, at man slet ikke kan få børn. Det skal vel nærmere være nedsat fertilitet. Jeg tænker på det sådan, at min mands og min fertilitet ikke er stærk nok til at klare sig i dobbeltsengen, men den har det udemærket i et reagensglas!

 
At 5:27 PM, Blogger Amocca said...

Nej, hvor spændende... Jeg har nye "kommentatorer" på min blog. Mange tak for jeres input ... Det er bekræftende at vide, at der er nogen der læser de mange ord jeg skriver ned i min blog...

Kære anonyme mor efter behandling, du skal være hjerteligt velkommen til at læse med og også til at kommentere. Din mening er jo super relevant, idet du har et ben på hver side af hegnet ;)
Og alle andre er også hjerteligt velkomne... Som skrevet andetsteds, er det i kraft af jeres reaktioner, at bloggen får liv. Hvad end jeres reaktioner så måtte være...

Hilsner
Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger