Tuesday, May 03, 2005

Politik

Nu er valget jo godt nok ovre for denne gang. Men det skal nu alligevel handle lidt om politik i dag. På en uskyldig surftur rundt på nettet igår, havnede jeg ved en fejl på kristendemokraternes hjemmeside. Og det skulle man måske ikke tro, at der umiddelbart var noget spændende ved, men jeg havnede midt i deres princip program, hvor jeg fx kunne læse deres holdninger til kunstig befrugtning... Der læste jeg følgende:

Ved befrugtning af menneskeæg uden for kvindens krop er det spirende menneskeliv ubeskyttet og i fare for overgreb. Reagensglasmetoden bør afløses af metoder, hvor befrugtningen sker i kvindens krop. Indtil det sker, må man i det mindste sikre, at reagensglasbefrugtning kun praktiseres uden frembringelse af overskydende befrugtede æg. Ufrivillig barnløshed må søges løst gennem tilbud om adoption...

Så, altså egentlig må min mand og jeg ikke få hjælp fordi vi skal have IVF (på trods af at vi dog opfylder alle deres andre krav, vi er af forskelligt køn, vi er stabile skatteydere og vi er gift), og hvis vi endelig skal have behandling, så skal vi ihvertfald sørge for at vi har så ringe chancer som muligt ved max at tage 2 æg ud...

Nå, dette promptede mig så til en lille søgning rundt på de forskellige partiers hjemmesider, for at finde ud af hvor de står i forhold til kunstig befrugtning. Det var ikke så nemt endda. For kunstig befrugtining er hverken smart eller sexet eller interessant politisk på anden måde. Men lidt fandt jeg da i min søgning...

SF's Kamal Qureshi melder klart ud, at han er for inseminering af enlige samt lesbiske par - så hep til Puk! Konservative er imod inseminering af enlige, lesbiske og HIV-smittede - men siger intet andet om kunstig befrugtning. Venstre har tydeligvis ingen holdning til emnet og det samme gælder Dansk Folkeparti og Social Demokraterne - det er ihvertfald ikke noget man kan læse sig frem til på deres hjemmeside... Men hos Radikale Venstre stødte jeg på guld. Radikale venstre er tilhænger af en lempelse af loven for inseminering af lesbiske og enlige plus de ønsker ægdonation ligestillet med sæddonation! Sådan Johan (eller burde det være: Sådan Marian(ne))....

9 Comments:

At 9:08 PM, Blogger soesterlystig said...

Jeg vidste, at deer var en god grund til at jeg stemmer på Marianne-pigen!
Godt at se dig tilbage i action Amocca!
Kh Søs

 
At 10:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Ditto! Vi vil ha' flere af dem med taskerne!

 
At 10:43 PM, Blogger Unknown said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 10:44 PM, Blogger Unknown said...

Det kan vel næppe undre nogen at jeg stemmer på søde, kloge, smarte Kamal!!!
Jeg fulgte for nyligt debatten i folketinget om emnet - og jeg lover at DF har en holdning. Men det er da altid en trøst at de ikke har skrevet den ned offentligt - for jo mindre man hører den holdning jo bedre ;)

 
At 7:40 AM, Blogger GitteK said...

Ka´nu osse godt li´taskedamen... hun er rar... men mit X bliver troligt sat hos SF, -måske en miljøskade jeg har fra min barndom... overvejer endda at melde mig ind... altså jeg mener her I Randers er vi jo alligevel så glade for unge borgmestre...

 
At 8:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Gitte: jeg er nu også sikker på at en borgmesterkæde ville klæde dig

 
At 2:46 PM, Blogger Mira said...

Hehe, der ser ud til at være konsensus omkring SF og de radikale her i blogland.
Jeg har åbenbart også stemt på de rigtige mht infertilitetspolitikken; de radikale

 
At 10:37 PM, Blogger GitteK said...

Kan I ikke se det for jer...
Gitte: Bioanalytiker OG borgmester... så må der unægteligt falde al muligt godt af til os BiBére....

STEM på mig!

 
At 9:46 AM, Blogger Amocca said...

og så er det bogstavrim: Bib, borgmester og bioanalytiker ;)

Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger