Sunday, April 10, 2005

Føler du dig skarp idag?

For gør du det, må du gerne smutte forbi DR's debatforum, hvor de diskuterer barnløshed i øjeblikket, og lige smække en skarp spiddende kommentar på fra de infertiles side...

Jeg føler mig absolut ikke skarp idag.

Men jeg vil gerne prøve at se på debatten om barnløshed sådan helt objektivt (yeah right! - who said that?) Nej, ok. Det er nok ikke muligt i min situation. Men jeg vil ihvertfald gerne lige se på debattens forskellige parter, og kommentere lidt på den. Det må man vel gerne - også selv om man ikke kan være objektiv, fordi man står i lort til halsen...?

Jeg synes at debatten kompliceres yderligere ved, at de blander inseminering af lesbiske ind i det. Det bliver en svær debat synes jeg. For bør en 100% sund og rask og fertil kvinde modtage offentlig støtte til at blive insemineret? Umiddelbart vil mit svar jo være nej! Men hvad så med lesbiske som vitterligt er infertile? Skal de så diskremineres imod blot fordi de er lesbiske? Umiddelbart ville mit svar her jo være nej! Da jeg ville mene, at enhver med en "reproduktiv skade" skulle have lov til at blive behandlet... ligesom jeg synes at enhver med en knæ- eller rygskade skal behandles...

Jeg ved helt ærligt ikke, hvad mit syn er på inseminering af lesbiske...

Men så kommer vi til en anden del af debatten. Den (for mig personligt) virkeligt ubehagelige del. Der hvor det går op for mig, at rigtigt mange mennesker i Danmark, faktisk mener at mit problem er et luksusproblem. Lad mig sige det ærligt: Jeg ville ikke ønske det her for min værste fjende! Jeg kan ikke - og vil ikke - acceptere, at det skulle være et luksusproblem.
I et land hvor 1 par ud af 5 har brug for hjælp på den ene eller den anden måde for at blive gravide... synes jeg ikke vi kan tale om et luksusproblem. Jeg synes vi taler om noget der begynder at minde om en "folkesygdom"...

Og så er der dem(og de er i mine øjne de værste), som mener at hvis man ikke kan reproducere sig selv, ja så er det nok fordi man ikke skal! De kan gøre mig så edderspændt rasende, at jeg slet ikke ved hvad jeg skal sige...
Det er normalt også disse mennesker, der kan finde på at sige, at kunstig befrugtning er unaturligt og forkert - og at næste skridt på vejen, er menneskelig kloning og skabelsen af en hær af undermennesker (dette hverken kan eller vil jeg kommentere på anden måde end ved at rulle med øjnene)...

Debatten er hot i øjeblikket, og ikke kun om insimering af lesbiske, selvom det selvfølgelig er den del af det medierne kaster sig over... eftersom det virkelig er noget der kan få folk ud af lænestolene.

Men der er jo også mange andre dele af debatten. Som fx. donation af æg og frysetiden for befrugtede æg. Disse er ikke ting den menige danske befolkning har ret mange meninger om. Men det er der andre der har. Som fx Etisk Råd.

Etisk råd har diskuteret de planlagte lovforslag vedr. kunstig befrugtning. Og her må jeg sige, at jeg virkelig synes at det var en skam, at de ikke havde taget nogen med på råd, som vidste hvad det handlede om.... *suk*

Jeg er stadig rødglødende rasende over de fuldtsændigt vattede argumenter som formanden for etisk råd kommer med vedr. ægdonation. Jeg har kommenteret dette i Miras blog. Jeg fatter ikke at feministerne ikke har kastet sig over dette - istedetfor at spilde deres tid på hvorvidt nøgne kvinder i reklamer er kønsdiskriminerende eller ej. For i mine øjne lyder det som om, at kvinder må være svagere og dummere end mænd, og derfor ikke kan klare presset ved frivillig donation af æg.

Men ok, det er jo kun een af rådets medlemmers mening. Der er flere andre, endog et par stykker, der slet ikke mener at ægdonation bør være tilladt! Men det er nok nemmere at danne sig en mening hvis man selv læser det.

Med hensyn til opbevaringstid af fryseæg, maner etisk råd til forsigtighed vedrørende at forlænge opbevaringstiden, da man ikke kan forudse hvilke følger dette vil have...


(...)komme på tale at begrænse anvendelsen af kunstig befrugtning og specifikt at fastlåse den nuværende opbevaringstid på 2 år, fordi det er umuligt at forudsige, hvilke følgevirkninger udviklingen på længere sigt vil have for vores opfattelse af mennesket og menneskelivet, herunder vores idéer om kønnet, kærligheden, familien og den genetiske variation.


Måske er det bare mig, for det er selvfølgelig rådets job at diskutere de etiske aspekter i alting. Men det her bliver bare for meget sødsuppe for mig. Skulle min opfattelse af kærlighed og familie ændres fordi jeg får lov at have æg i fryseren i 5 år istedet for 2? Jeg er forvirret...

Hvilket fører mig tilbage til min overskrift. Føler du dig skarp i dag? For så kan det være, at du kan skære det ud i pap for mig?

Labels:

6 Comments:

At 11:12 AM, Blogger HBT said...

Hej Amocca

JEg skrev i forgårs på min blog at folk kunne se udseendelsen i går eller se den på nettet. Den udseendelse som denne debat handler om.

Jeg var ogaå inde og læse på debatten i fredags og blev chokeret over hvor uvidende mange er. Det er da nemt at sidde og sige at hvis man ikke kan få børn naturligt så skal man ikke have børn - de har nok ikke lige selv stået i situationen.

Synes at Kamal Qureshi som var med i udseendelsen har nogle fornuftige synspunkter.

For som han siger at hvis folk har en anden "sygdom" f.eks. et brækket ben så forventer folk at det bliver fikset og har man problemer med sit reproduktionssystem så skal man have mulighed for at få børn alligevel.

Det mener Charlotte Dyremose så ikke. Hun mener det skal være billigere at adoptere og så skal det koste penge at få fertilitetsbehandling. For så mener hun at vi alle vil vælge at adoptere med det samme. Studieværten spurgte så om hun selv vil gøre det, hun svarede: det må jeg jo snakke med min mand om. Nå ja klart hun vil afskrive biologiske børn uden først at prøve og så adoptere i stedet. Hun kunne ikke fatte at der kan være problemer med at få et barn der har boet på børnehjem fra fødslen og måske til de er 36 måneder.


Jeg kan heller ikke forholde mig objektivt til denne debat. Jeg føler mig såret og vred over at bare fordi jeg tilsyneladene er født med at jeg ikke selv kan få ÆL ja så skal jeg bare ikke have børn. Det pisser mig virkelig af.

Og nej jeg føler mig ikke skarp - siden jeg så den debat har jeg faktisk været ret langt nede for jeg er bange for hvordan lovforslaget bliver udfærdiget og hvornår det evt. træder i kraft.

 
At 12:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca,

mit lille indläg med at slappe af eller som en mente "Tag i skoven med Ole" har ikke skrämt mit, tvärtimod.

Men hvad jeg läser om at foreträkke en adoption fremfor kunstig befrugtning, og mene at en adoption stär pä lige niveau med en graviditet er rystende.

Jeg haaber, at jeres anstrengelser ender lykkeligt!

Hvordan gaar det din mand?

Ole

 
At 5:35 PM, Anonymous Anonymous said...

Først et hej Ole. Det er godt at se, at der er nogen som ikke så let lader sig skræmme. Vi kan ellers godt være nogen hårde nogen engang i mellem. Infertilitet giver hård på brystet og overskæg, bare læs om bivirkningerne af hormonerne...

Jeg gik efter opfordring fra HTB ind og så debatten på nettet i går. Dårlig kvalitet og det sidste manglede, men meningen gik godt nok igennem. Jeg nåede bare aldrig at kommentere på HTB's side, så nu bliver det her.

Jeg er, som Amocca, fustreret over at man blander de lesbiskes ret til insemination ind i det hele. Det forplumrer tingene for mig. Men her må jeg tilslutte mig Amoccas overvejelser.

Men det kommer egentligt ikke bag på mig at vores infertilitet bliver opfattet som et luskusproblem. Jeg kunne desværre gendkende mig selv og mine holdninger for 20 år siden i Charlotte Dyremose. Ja, slå mig bare. Selvom jeg heller ikke ønsker for nogen andre at de skulle prøve at være infertile, ville det måske være sundt nok for lige netop hende. Ung, dum, uoplyst og naiv.

Jeg har tidligere harceleret over de politikere der vil 'sidestille' adoption med behandling. Er det og bliver bare ikke det samme. Samme politikere ævler så meget om valgfrihed. Hvorfor giver de os ikke bare en pose penge og lader os selv om vi vil bruge dem på behandling eller adoption? På samme måde som man lader borgerne vælge i andre sammenhænge.

Og så er der kommentaren om de rumanske børnehjem. Helt ærligt, det beviser netop C. Dyremoses uvidenhed. Det er mange år siden de rumanske myndigheder lukkede for udenlandsk adoption og det er lige netop kernen i sagen. Der findes IKKE en masse stakkels børn på børnehjem rundt om i verden lige til at adoptere. Der findes mange fattige børn, som har forældre og der findes en del enten gamle eller skadede børn på børnehjem, som landet selv ikke vil bortadoptere. Og så findes der mange lande, hvor man ganske enkelt kan etablere adoption fordi der ikke er et fungerede retssystem ol, som er nødvendigt for at lovliggøre processen. Jeg synes at det mangler at Danadopt og AC bliver spurgt om hvad de ville sige til at efterspørgslen på udenlandske børn pludseligt steg fra 500 pr år til 3000 (antageliget det tal der går igennem de danske fertilitesklinikker). Jeg er ikke sikker på at de ville kunne honorere den efterspørgsel indenfor en rimelig tidshorisont. Og så en anden ting. Hvorfor skal vi infertile rede verdens børn?

Der var også megen ævl om forældreegnethed. Som udgangspunkt er det vel ikke noget, vi bør frygte. For vi er vel alle egende, ikke? Men så alligevel synes jeg at der er alt for megen formynderi i et. Her må vi sidestilles med almindelige danske par, som anlægger sig familie. Den eneste forskel er under hvilker former det foregår og det skal nok vise sig hurtigt om ART er noget man er egnet til eller ej.

Når man taler om forældreegnethed i forhold til adoptivbørn er det nogen helt andre ting, som gør sig gældende. Her taler vi om et barn der har lidt en masse svigt og de skal de nye forældre kunne håndtere og hjælpe barnet med. Der kommer også andre ting ind som barnets savn og søgen efter den biologiske mor (og far), rasisme osv. Alt sammen ting som forældrene skal have kræfter til at håndtere. Forældreegentheden fungerer også som en garanti overfor giverlandet, at de danske myndigheder har fundet en god familie til barnet, så Danmark fremstår som en god og seriøs samarbejdspartner, som man gerne vil adoptere mange børn til. Ingen af disse forhold gør sig gældende ved ART. Det er en stor misforståelse at sidestille de to ting.

Men hvis der var noget som gjorde mig rigtigt gal, så var det Kit Louise Strands udtalelse om klynkeri. Det kunne hun simpelthen ikke være bekendt. Nylige undersøgelser viser at infertiles sorg over det barn de ikke får er mindst lige så stor som 'rigtige' forældres sorg over et dødt barn. Den sorg er vel ens for alle, lesbisk eller ej. Og det er IKKE klynk. Det er den virkelige verden og det kan nærmest være invaliderende.

Jeg var lidt skuffet over LFUB formanden. Jeg synes ikke at hun rigtigt forsøgte at forsvare vores interesser og korrigere de fejlagtige antagelser som politikerne gjorde.

Jeg kunne blive ved, men aftensmaden venter.

Hvad gør vi, tøser, for at det bliver som vi gerne vil? Hvordan skaber man synlighed og forståelse i befolkningen?

 
At 7:04 PM, Blogger HBT said...

Godt sagt Rikke - jeg kunne ikke have sagt det bedre.

Og dit sidste spørgsmål om hvad vi kan gøre: det er et rigtigt godt spørgsmål - hvis bare jeg vidste det ville jeg straks give Jer svaret.

Jeg skrev jo et brev til sundhedsordførerne i folketingets partier og til Sundhedsministeren. Jeg har kun hørt fra 3, nemlig Lone Møller (A), Kamal Qureshi (SF) og Carsten Topholt som er politisk ordførerer for Det Radikale Venstre.

Men de var i det mindste stort set enige i mine betragtniner.

Jeg håber og beder til at ikke alle er så uintelligente som C. Dyremose og ham fra DF (kan skisme ikke huske hvad han hedder)Håber at flertallet er mere fornuftige.

 
At 9:28 PM, Blogger Amocca said...

Jesper Langballe fra DF fremstår ligeså dum og fundamentalistisk som jeg altid har mistænkt partiet for at være!

Charlotte Dyremose er så uhyggeligt dum at høre på, at jeg knap kan styre min trang til at give hende en syngende lussing.
Som Rikke siger, er man lige ved at ønske hende en dosis infertilitet - så hun kunne lære det... Men på trods af hendes "ædle" tanker om adoption, er jeg sikker på at vi inden for de næste par år vil kunne læse i Se og Hør, at Charlotte Dyremose og mand venter sig... Hun bliver 28 i år og blev gift i 2001 - det er vel være tid...

Det er en skam, at LFUB formanden ikke har mere slagkraft. Jeg synes ikke hun var særligt synlig. Men det må også have været svært pga., at debatten blev så mudret pga. den indblanding af inseminering af lesbiske...

Jeg har ingen svar - jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Men det er trist, hvis disse mennesker er repræsentative for den danske befolknings holdning...

Amocca

 
At 9:22 PM, Blogger Tina Petersen said...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger