Monday, April 04, 2005

Barnløshedskappen

Her til aften har jeg filosoferet over hvordan jeg har det, og jeg kom til at tænke over noget jeg kunne huske RIkkeS engang skrev om infertilitet i en kommentar på en blog.
Jeg måtte ud og lede. Mente at det var før det store infertile bloggerboom fandt sted ;) Så gik ud fra at det måtte være en kommentar enten i min egen blog eller i M.S. blog. Og jeg havde helt ret - det var i M.S. blog.


Citatet er som følger:

"Ja, jeg er sgu nok skør, for jeg forestiller mig, at infertilitet er som en smuk kappe. Man bærer den udenpå, den indhylder en, men man kan også slå den tilbage over skulderne og så kan den næsten ikke ses forfra. Måske en dag kan man tage den af."


Dengang var jeg ikke der hvor jeg nu. Jeg tror ikke jeg forstod præcis hvad hun mente dengang, men det gør jeg nu. Jeg er ved det sted nu, som RikkeS var dengang. Ja, jeg kan faktisk nu slå min kappe tilbage over skuldrene. Det er en god ting. Det er en lettelse. At kappen ikke altid behøver at være det første man ser.

Problemet er bare at nogle dage - som fx i dag - er kappen ved at kvæle mig. Jeg vil have den af. Den strammer. Den strammer så ganske forfærdeligt ind i mellem, at jeg bare får lyst til at tude og skrige og flå desperat i den...

Den trykker ligger lige henover brystet. Jeg føler at jeg knap kan ånde for den. Den bliver mit fængsel - selv midt i en folkemængde kan jeg føle mig ensom helt ind til benet. Som om kappen er en fysisk barriere jeg ikke kan komme igennem.

Jeg ved godt, at jeg ikke kan få den af. Jeg ved godt, at den ikke forsvinder. Men for det meste kan jeg leve med at den er der...

5 Comments:

At 12:25 AM, Blogger Spirren said...

Jeg kan godt huske Rikkes indlæg på min blog.
Din beskrivelse af at bære den kan opleves som at være i et fængsel.
Den kan jeg kun være enig i.

Jeg tror heller aldrig, at vi kan lægge kappen fra os - men jeg er overbevist om, at vi selv kan afgøre, hvor tung den skal være at bære på vores skuldre.

 
At 8:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Det er frygteligt trist at du nu også har det sådan. Dengang var jeg vist en anelse naiv. Desværre har jeg indset at min kappe sidder uværgeligt fast.

Vi må prøve at bære dem med ære, farve den i alverdens farver og lade dem flagre vildt omkring i vinden. Så bliver livet lidt lettere at leve og kappen lidt mindre tung at bære.

Jeg ville sådan ønske jeg vidste hvordan man tog den af. Så ville jeg dele hemmeligheden med jer alle.

 
At 10:14 AM, Blogger soesterlystig said...

Som Rikke siger - løsningen må være, at vi finder et lettere materiale til vores kapper. Jeg tror faktisk det er det vi er i gang med, med vores lille blog fællesskab. Vi hjælper hinanden med kapperne.
Amocca - jeg kender det godt når den strammer - det går over igen!
De bedste tanker
Søs

 
At 6:41 PM, Blogger Unknown said...

Tak fordi du huskede det billede og delte det med os! Jeg synes det passer glimrende ind i min sindsstemning - og håber at vi alle skal af med kapperne en dag, jeg tror da de skal brændes så - måske på sankt hans bålet? ;)

 
At 1:04 AM, Anonymous Anonymous said...

Vi har alle en eller anden kappe og det ville undre mig, hvis vi ikke alle på et eller andet tidspunkt føler tyngden af den og mærker, hvordan snærer i halsen. Strammere og strammere og man tænker: Nu kan det da virkelig ikke blive værre - også bliver det lige lidt værre....

Jeg tror også på, at man kan lære at leve med kappen - efter noget tid...

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger