Thursday, March 15, 2007

Donor, donor, donor

Idag skal det handle om donation af alskens ting, men ikke sæd... Så hvis I troede at dette var det længe ventede indlæg om bjørnetjenesten, så tog i fejl...

Jeg er organdonor, hvis jeg bliver kørt ned af en bus imorgen må de tage hvad de vil have fra mig... Jeg har brugt en del tid på at overbevise min bedre halvdel om, at skulle det ske, så skal han lade dem tage alt brugbart... For hvis jeg er død har jeg jo intet at bruge dem til, så giv dem dog til nogen der kan få noget ud af dem...

Vidste I, at een død rask person kan redde 4 syge menneskers liv?

Jeg er også bloddonor, eller rettere var bloddonor, indtil idag, hvor jeg blev slettet af registeret. Jeg kan ikke bebrejde dem noget, det er kun i ca halvdelen af tilfældene det lykkes dem at hive blod ud af mine genstridige vener... Men det er da stadig en træls ting at blive kasseret...

Så i de tidlige morgentimer, hvor jeg altså ikke kunne få lov at give blod, valgte jeg at traske hen til fetilitetsklinikken i den anden ende af hospitalet, for at høre om jeg evt. kunne få lov at donere æg...

Og halleluja, for en velkomst! Der blev næsten rullet en rød løber ud for mig... Læger blev kaldt ud af møder og patienter fik lov at vente...

Skejby håber at sætte et register op i løbet af forsommeren og sommeren og håber, at have det igang til efteråret. Det er spændende nyt, og de søger donorer... Så har du ikke andet at give dig til, så meld dig under fanerne...

Jeg forklarede de kære læger om mine tvivl om æggenes kvalitet og om de mon mente at jeg var en brugbar kandidat... Og de hiver min journal op med ordene: "Men de var jo da gode nok til at du selv blev gravid med dem..." Øøøh nej! Det gjorde jeg jo så ikke...

Og så blev der stille i lokalet. Som om nogen havde smidt en bombe. Lægerne stirrede på mig, som var jeg en ukendt ny art. "Højst usædvanligt", blev der mumlet. "Og du vil stadig gerne donere dine æg væk?"...

Ja, jeg vil gerne donere mine æg væk. At jeg ikke selv kunne bruge dem behøver jo ikke nødvendigvis at betyde, at andre ikke kan. Jeg har haft æg til oplægning i alle mine forsøg, ikke superæg, men dog æg til oplægning...

Jeg har ikke noget forhold til mine æg, jeg tænker ikke ved mig selv, at hvert af mine æg er en lille Josephine eller en lille Mikkel... Det er blot celler. Celler der er nødvendige for en befrugtning og skabelsen af et lille nyt menneske, men dog ikke andet end celler...

På grund af vores "usædvanlige situation" som de så diplomatisk kaldte det, så ønsker de dog også at tale med min mand. De vil sikre sig, at han ikke går rundt og har ondt i maven over tanken om at jeg forærer mit arvemateriale væk...

Det er egentlig ikke en problemstilling jeg har tænkt nærmere over, det er jo min krop og mine æg... og når jeg nu ikke kan bruge dem til noget, så giv dem da til nogen der kan...

Labels: ,

9 Comments:

At 6:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Det må jeg sgu nok sige. Du er jo benhård! Det er flot gjort.
I den retning er jeg mere karrig med mit genetiske materiale, jeg vil ikke give æg væk, der kan blive til børn, men gerne til fx stamcelleforskning. Jeg er ikke specielt stolt af det - for jeg ville jo sikkert gerne modtage nogen, hvis det skulle blive nødvendigt.
Så, godt gået, Amocca.

 
At 8:12 PM, Blogger QVINDEN said...

Du er et stort menneske!

 
At 7:18 AM, Blogger Frøkenhat said...

Imponerende. Ville ønske, at jeg selv ville være så gavmild over for andre kvinder i nød - men må sande, at det er jeg ikke. Kan simpelthen ikke bære tanken om, at "mine" børn skulle gå rundt et sted derude, uden at jeg kendte dem. Så du er et større menneske end mig!

 
At 11:35 AM, Anonymous Anonymous said...

Fuld af beundring er jeg...

 
At 12:59 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg kan godt forstå at de lige må høre din mand først. For jeg får nemlig helt ondt i maven når jeg læser det her. Jeg kan ikke forklare hvorfor rent logisk. Måske er det fordi jeg tror/husker/føler at din egen situation ikke er rigtigt afklaret, lukket og slukket.

Jeg synes at det er flot af dig, men enhver er sig selv nærmest.

Har du slet ingen følelser omkring det her? Kan du virkeligt godt skille tingene ad? Vil du aldrig komme til at føle at en anden kvinde har fået 'dine børn', - de børn som du måske aldrig selv får? Vil du med garanti ikke blive mere bitter?

...måske blander jeg mig hvor jeg bare skulle holde min kæft?

 
At 1:58 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg kan til gengæld på ingen måde forstå, at de vil tale med din mand. Hvis nu det havde været omvendt og han ville donere sæd... så tror jeg ærlig talt ikke, der var nogen der havde spurgt ind til dine følelser omkring det. Ja, undskyld, men det provokerer mig lidt!

Ps: Skideflot at du vil donere på trods af situationen!!

Søs

 
At 3:38 PM, Anonymous Anonymous said...

Åååååh jeg har også det der i maven som Rikke... -jeg kan bare ikke formulere det... men det ved du...
hmmm...
så jeg tier lige stille...

GitteK

 
At 8:31 PM, Anonymous Anonymous said...

Jammen, Søs, jeg tror nu heller ikke at de bekymrer sig reelt om Amoccas mands mening. Jeg tror faktisk alene at de vil inddrage ham, fordi han kender Amocca bedst og ved om hun er igang med noget uovervejet eller noget hun vil fortryde.

Måske de har samme mavefornemmelse som Gitte og jeg har?

 
At 8:34 PM, Blogger stubbornmom said...

Du er fantastisk. Jeg håber din egen mavefornemmelse er i orden... helt derinde hvor behandlingsknuden plejer at sidde...
KRAM

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger