Wednesday, July 12, 2006

Tjeklisten

Det sker jo med uvægerlig sikkerhed som vi nærmer os de tredive. Folk flytter ud i forstæderne, bliver gift og får børn. Det er sket løbende i vores vennekreds, og ikke altid i samme rækkefølge. Nogle blev gift først, derefter kom børnene og så til sidst forstadsvillaen. Andre fik først forstadsvillaen, derefter blev der friet og giftermål indgået og nu er børnene på vej. Og atter andre valgte en tredje vej. Men de når alle det samme mål: Ægteskab, børn og hus.

Det er en tjekliste, som vi alle følger i mere eller mindre grad.

Havde tilfældighedernes spil ikke delt mig den hånd jeg nu engang sidder med, var jeg såmænd nok fulgt i deres fodspor uden at tænke nærmere over det. Jeg blev gift i 2003 og forventede også en graviditet ville følge samme år, ligesom jeg havde forestillet mig, at forstadsvillaen kun var et par år efter, når uddannelsen var afsluttet.

Men nej. Her står jeg så, 3 år senere. Gift ja. Men det andre ting kan jeg ikke tjekke af min liste. Og når jeg ikke kan få det hele, ja så vil faktisk ikke rigtigt have resten, for at være helt ærlig. Jeg har intet ønske om at sidde barnløs og bitter i en forstad til Århus, med 400 naboer – hver og en de heldige ejere af 1.8 barn – der dagligt vil spørge mig hvornår lille Josephine Amalie får en legekammerat…

Og ja, gu’ fanden misunder jeg dem deres liv. Og i min bitterhed hader jeg dem en lille bitte smule for deres familien Danmark idyl, men nok mest fordi jeg føler mig forbigået. Fordi de har fået alle de ting jeg gerne ville, helt uden at indse, at det ikke er den mest naturlige ting i verden at få. Men jeg elsker dem jo også. For de er mine venner og de vil mig det så inderligt godt.

Deres liv er jo ikke mit og mit ikke deres. Og selvfølgelig skal de leve de drømme ud de har – de samme drømme jeg selv havde for år tilbage – men det ændrer desværre ikke på det faktum, at det gør pissehamrende ondt, og minder mig om hvor meget af en fiasko jeg føler mig som, når de kan tjekke endnu en ting af listen, som jeg måske aldrig når til…

10 Comments:

At 2:23 PM, Blogger soesterlystig said...

I feel you honey....

 
At 8:29 PM, Blogger GitteK said...

åh ja!
skarpt hjørne forude...og ikke en skid man rigtig kan gøre...
tik tak tik tak!

men anyway, pebermø bliver du ikke...og det er jo i sig selv dejligt! trods alt..ikk?

 
At 1:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Uhha. Vi tog det i rækkefølgen: giftermål, rækkehus ... og barnløshed. Og jeg var i en del år rasende over de tomme børneværelser og hvad hulan skulle vi dog med al den plads? Men rummene fik deres funktion og det var stadig dejligt at sidde om aftenen i den lille have og grille. Og stisystemerne og den begrænsede trafik komme jo også os voksne til gode. Hvad forsøger jeg at sige? Livet bag ligusterhækken er faktisk også dejligt selvom det er uden børn. Men det er selvfølgeligt dejligere med dem.

Jeg håber sådan at alle dine drømme også går i opfyldelse på en eller anden måde.

Kærlig klem
Rikke
PS. tredive er nu ikke så galt endda

 
At 3:04 PM, Blogger Mira said...

Vi har fulgt rækkefølgen; gift, hus, barnløshed....

Og jo det er sgu nogen gange belastende at bo i et børnerigt kvarter og ha' en nabo der er gravid for anden gang imens vi bare har "prøvet". Heldigvis snakker vi ikke så meget med naboerne så vi slipper for dumme kommentarer. De nøjes nok bare med at tænke deres....

Og jeg har sgu også mange gange ønsket mig tilbage til vores fede centralt beliggende lejlighed for så ville jeg jo også ha' en dejlig bekvem undskyldning for ingen børn at have (vi har ikke plads, der er ingen have...osv). Men de gravide maver ville jeg nu nok ikke slippe for, de er sgu over alt!

Men for mig er der nu også noget terapeutisk i f. eks. det at have en have til at gå og nusse lidt rundt i og holde grill party i. (Det kræver selvfølgelig at den gravide nabo holder sig ude af syne imens jeg er ude i haven:-))

Jeg ærger mig som Rikke også lidt over al pladsen. Men alligevel så tænker jeg også på huset som en investering.

Så der er både for og imod kombinationen af barnløshed og hus. I det mindste har man da noget at få tiden til at gå med imens man venter på den graviditet.

Og neeej 30 er da ikke så slemt :-) Jeg synes 32 er meget værre ;-)

 
At 10:30 AM, Blogger soesterlystig said...

Så så Mira - nogle af os HAR jo allerede passeret de 32;-)

Jeg må sige, at jeg er glad for, at vi bor i en stor lejlighed i byen... og jeg er glad for, at jeg stadig har veninder i 30'erne der er single og med på fest. Jeg kan godt savne en have engang imellem, men jeg kan også lige så hurtigt blive helt panikken, når jeg tænker på hus, garage og stakit.... For med i min drøm om alt dette hører unægteligt de små barnefødder... Jeg kunne måske overveje et hus laaaaangt ude i de svenske skove, hvor der hverken er maver eller enklaver af lykkelige familier, men jeg tror på en eller anden måde heller ikke, at det ville være lykken. Så vi bliver i byen lidt endnu:-)

 
At 11:17 AM, Anonymous Anonymous said...

Ja, min rækkefølge hed 3 års barnløshedsbehandling og derefter gift. 29 år gammel bor jeg stadig i lejlighed i Århus C, men heldigvis er der nu en lille sydafrikaner på vej til os. Så den vej kan det også gå.
Amocca, jeg ærgrer mig over, at du er kørt fast i tanken om adoption. Jeg vil på ingen måde missionere, for vi er alle forskellige, og jeg havde bestemt heller ikke nemt ved at slippe behandlingerne og drømmen om maven. Alle de tanker, du giver udtryk for, kan jeg genkende, men der er sgu et liv med børn på den anden side af barnløshedsbehandlingerne. Miraklet hedder adoption og det er lige så stort, medrivende, gruopvækkende, fantastisk og berigende som en graviditet og fødsel. Man kan ikke forcere den proces man skal igennem for at nå dertil, hvor man kan sige stop til behandlingerne, men hvis drømmen om bebsen brister, så håber jeg du vil se, at der er en anden måde at blive en familie på. Luften er elektrisk af spænding i disse dage hvor vi går og venter på at telefonen ringer og gør os til forældre.

Håber drømmen går i opfyldelse - at du bliver mor en dag - hvadenten bebsen så bliver lyserød eller mørkebrun.

Mange kærlige tanker.

 
At 1:29 PM, Blogger Amocca said...

jeg har det jo selv som søsteren - for mig hører børnene til i billedet med villaen og vovsen og garagen og alt det der...

og dem har jeg jo ikke..

Majse... Jeg er godt klar over - på et fornuftsmæssigt plan - at der findes en anden mulighed... hvad der er sværere er at forstå det på det følelsesmæssige plan...

Jeg har en post i tankerne vedrørende alt dette snarest.. så... watch this space ;o)

håber telefonen ringer snart hos jer!

 
At 2:55 PM, Anonymous Anonymous said...

Anna, min pointe er netop at det følelsesmæssige følger med fornuften i løbet af sådan en proces som en adoption er. Da vi sendte ansøgningen afsted var jeg slet ikke afklaret med tanken om, at jeg ikke skulle prøve at have en gravid mave. Vores sidste forsøg (mellem fase 1 og 2) endte med en graviditet der gik tabt i 11. uge. Selvom lægerne (igen igen) tilbød os endnu et forsøg, så var vi nødt til at stoppe, fordi jeg vidste, at jeg rent mentalt simpelt hen ikke kunne overleve sådan et tab en gang mere hvis det skulle ske igen. Opslugt af sorgen over at have mistet et barn og drømmen om et barn begav vi os på kursus i fase 2. Her var der plads til at man ikke var klar til at blive adoptivforældre dagen efter, og samtidig var de andre pars glæde og optimisme over at skulle være forældre så smittende, at vi tog derfra med helt andre følelser end da vi kom. Min pointe er at følelserne godt kan falde på plads undervejs, og det er naturligt både at rumme en sorg over det biologiske barn man ikke fik og glæde over det adoptivbarn man får til gengæld.

Idag kan jeg stadig godt misunde kvinder med struttende maver - men det er udelukkende den måde at blive forældre på jeg misunder og ikke det barn de får. Jeg ville da gerne opleve en fuld graviditet, men kun for at prøve begge dele, for jeg ville ikke undvære adoption for noget i verden. Andres graviditet gør ikke ondt i sjælen længere, for jeg ved at et mindst lige så stort mirakel venter lige om hjørnet.

Da jeg var hvor du var, troede jeg ikke at jeg nogen sinde kunne komme til at se adoption ligeså positivt som den biologiske vej til forældreskabet, men følelser flytter sig også, hvis man giver sig selv tid og plads til tvivlen og ambivalensen. Måske en dag du også når dertil, hvor du er nødt til at sige stop, fordi du ikke kan rumme mere sorg over de bristede drømme, og så håber jeg at dine følelser følger med fornuften efterhånden. For mig var det en stor hjælp at snakke med andre adoptanter og læse om adoptionen af deres guldklumper. Glæden smitter.

Glæder mig til at læse om dine tanker om emnet i en kommende post...

 
At 10:28 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Du kan vælge at blive en gammel bitter kone eller at gøre noget ved det... Du/I har stadig nogle fine muligheder og en god alder i forhold til at gøre noget aktivt. Da jeg var på din alder solgte vi vores hus og jeg meldte mig ind hos DDV. Det var den eneste mulighed vi kunne se for at realisere drømmen om endnu et barn. Som du ved, har vi i dag en af verdens skønneste drenge fra Nepal. Pointen med dette indlæg er ikke at I skal gøre det samme som os. Det er kun jer der kan tage besluninger, men det er vigtigt at gøre noget! Jeg har mødt for mange i mit arbejde på plejehjemmet der bare har givet op uden kamp for det de gerne ville i deres liv. Det giver bitterhed! Hvis først slaget er tabt og man har gjort alt hvad der var menneskeligt muligt, er det nemmere at acceptere, tror jeg. Så altså, kæmp for alt hvad du har kært. Dø så det gælder (sådan står der i min poisibog fra 1. klasse. Det lille "om så" er smuttet i farten)
"Kamp må der til skal livet gro", Den danske sangskat er ikke at kimse af :-)

Jeg ville ønske at jeg bare kunne forære jer det barn I så brændende ønsker jer!

Knus fra "gamle" Sine

 
At 11:29 PM, Anonymous Anonymous said...

Undskyld. Min sidste mail blev vist lidt for indspist. Til udenforstående læsere kan jeg oplyse at vi solgte vores hus for at få råd til adoption, og at DDV står for De Danske Vægtkonsulenter, da jeg på det tidspunkt var ret overvægtig.

Knus fra Sine, som altså nu både er gift, har børn og et gammelt bindingsværkshus på landet. Tjek, tjek, tjek...

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger