Tuesday, September 13, 2005

Røre i andedammen....

Ja, I har nok opdaget det. Imorges blev det offentliggjort, at vi fra 01.01.06 selv skal betale vores medicin til behandlingen. Vi har jo alle vidst det i et stykke tid, og det var jo ikke ligefrem et chok...

Men for søren, der er røre i andedammen. Rundt omkring på forums på nettet, sidder kvinderne og råber af hinanden. Dem fra jylland er vrede fordi vi nu skal til at betale selv og dem fra fyn og sjælland er vrede fordi vi fra jylland indtil nu har fået medicinen gratis...

Og så begynder anklagerne at flyve... "Hvis I ikke har råd til selv at betale for behandlingerne, har I mon så overhovedet råd til at få børn", råber den ene. "Hvorfor meldte i jer ikke bare ind i danmark inden I blev barnløse, det gjorde jeg", råber en anden bedrevidende...

Det er ubehageligt så hurtigt folk de kan vende på en tallerken, disse kvinder bruger normalt disse forums til at støtte, heppe og berolige hinanden, men lige pludselig kan dette virkelig få krigeren frem i dem alle... *suk* Tror jeg tager en lille forumpause på et par dage....

Personligt synes jeg, sådan set, at det er ok at de vil ensrette forløbene. Det er da klart, at på SU, hænger pengene da ikke ligefrem på træerne, men vi finder dem på den ene eller den anden måde... Men! Hvis der skal være ensretning på området med betaling af medicin, så vil jeg også gerne se en ensretning vedr. barn nr. 2 ved IVF. I øjeblikket er det nemlig kun folk i Vestsjællands, Roskilde og Storstrøms amt...

Rap, rap, rap...

14 Comments:

At 7:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg var en af dem, der på LFUB nævnte, at "danmark" for mit vedkommende dækker samtlige udgifter, som det offentlige ikke dækker.

Det var nu langt fra for at fremstå som en, der var råbende og bedrevidende... Og slet ikke for at tvære rundt i det over for folk, der af den ene eller anden grund ikke kan melde sig ind.

Det var egentlig bare for fortælle, at der fandtes et alternativ til egenbetalingen... Hvis nogen ikke vidste det.

Den med ikke at have råd til børn, synes jeg til gengæld er langt under bæltestedet, og den ville jeg heller ikke have kunnet sidde overhørig.

/Snowie :o)

 
At 7:13 PM, Anonymous Anonymous said...

PS.

Rap, rap... ;o)

 
At 7:36 PM, Blogger HBT said...

Jeg ser heller ikke mig selv som råbende og bedrevidende - jeg er også i danmark - og ved godt at ikke alle har den mulighed.

Jeg synes også at det er fint at reglerne bliver ens men så bør de også være det på barn nr. 2 området.

Og politikkerne skyder sig selv i foden ved dette da det faktisk bliver dyrere for staten i medicin tilskud nu hvor klinikkerne ikke må udlevere medicinen - det er vist noget med at det vil koste dem 6 millinoner mere om året pga af dette.

Det er sku da bedre at de så siger at alle skal have udleveret medicinen på klinikken så ville de spare penge i stedet for.

Rap rap fra mig

 
At 8:10 PM, Blogger GitteK said...

er rørende enig med dig!

 
At 9:21 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er bare nysgerrig. Hvor meget koster medicinen til behandlingen?

Tak for en spændende blog...

 
At 2:10 PM, Blogger Amocca said...

Hej marianne

Tja, hvad koster medicinen, lad os prøve at regne på mit sidste forsøg her...

Jeg fik suprecur i 24 dage, det er 1248,25 kr

Jeg fik Puregon, 200 enheder om dagen i 11 dage. Det er 9060,10 kr

Jeg fik en Ovitrelle ægløsningssprøjte af 342.85 kr

og nu får jeg så 4 x 1 progestan dagligt i 14 dage. dem har jeg ingen pris på, da de egentlig ikke er godkendt til salg i danmark.

Det er 10.651 kr. Alle priser er baseret på dagsprisen på www.medicinpriser.dk

Amocca

 
At 2:11 PM, Blogger Amocca said...

Men dertil kommer der jo noget kronikertilskud der går ind efter et stykke tid, hvis du køber den samme type medicin igen og igen over et år...

 
At 3:25 PM, Blogger Spirren said...

Amocca Maxgræncen er da 3000 kr, eller har jeg taget fejl ???

 
At 4:09 PM, Blogger Pia said...

Ja, jeg er jo så også én af dem, der har skabt røre i andedammen, men lad det nu ligge.
Håber der sker en ensretning på behandlingstilbuddene, både såvel til 2. barn, men også til par der har brug for ægdonation.

Rap rap rap

 
At 6:31 PM, Blogger HBT said...

De priser amocca nævner er jo også UDEN nogen former for tilskud. Når man har købt for 500 begynder man jo allerede at få tilskud og jeg vil mene at sådan en omgang som hun nævner MAX koster 4.000 og ikke de 7.000 som der stod i diverse aviser.

Og når ens egenbetaling overstiger 3805 på et år så kan man få kronikertilskud - så er resten af medicinen gratis.

Dvs det er faktsik kun een gang man skal betale selv inden for de 3 behandlinger man får inden for det offentlige.

 
At 7:34 PM, Blogger Mira said...

Fuck, det er da noget pis. Det har jeg faktisk ikke hørt om før.
Vi skal efter af sandsynlighed videre til IVF efter jul, lige når det bliver indført :-(. Altså hvis den sidste insemination ikke skulle gå hen og virke (yeah right!!).

 
At 10:30 PM, Blogger Amocca said...

Hbt - det kræver jo at du kan klare alle 3 forsøg inden for et år - for kronikertilskuddet starter forfra hvert år....

 
At 11:26 AM, Blogger HBT said...

Okay amocca - der var bare en der skrev at kroniker tilskuddet galt i 5 år kan ikke huske hvor og hvem der skrev det.

Men man kan vel i princippet også nå de 3 foraøg på et år.

Knus

 
At 1:31 PM, Anonymous Anonymous said...

Nu er jeg jo en af fynboerne som selv har måtte betale og skal det igen, og gu synes jeg det er unfair men ikke noget jeg råber op om....det har jeg ikke lyst til, ved hvorn os behandlingspigers følelser sidder uden på tøjet.
Kan bare ikke forstå at de vil have os til at betale selv hvis det koster staten flere penge.
Men lad det ligge.

Jeg har gjort lige som dig og har sløjfet et Forum i en periode, da jeg så fint fik af vide: hvis det er meningen du skal være gravid, så bliver du det af sig selv.
Sikke en mavepuster (det kom fra en med 2 børn af naturlig vej). jeg rystede og tudede, hvad fanden bilder hun sig ind :(
Vi er sq et udskældt folkefærd.
Jeg håber virkelig det her er din gang :)
Knuz Jinnie

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger