Tuesday, August 30, 2005

Rundebog

Så blev jeg færdig med rundebogen "Projekt Baby", og den er sendt videre til den næste på listen. Og hvad synes jeg så om den? Ja, det er jo det store spørgsmål.

Lad mig sige lige med det samme, at ja, jeg giver Rikke ret i, at det ikke er en stor litterær bedrift Sinead Moriarty her har begået. Det er 100% chick flick i bogform - chick lit hedder det vist, med smarte ord...

Det er egentlig ok for mig, jeg er en stor tilhænger af let fordøjelige bøger, til læsning i haven / stranden / parken osv. Så lige på det punkt vil jeg ikke kritisere den...

Jeg tror desværre, at den har tabt en del af sin charme i den dårlige oversættelse, men det er jo ikke hverken bogen eller forfatterens skyld, så det har jeg prøvet at se bort fra.

Men, men, men... (I vidste der kom et men, ikke?) Jeg var yderst irriteret over vores kære hovedperson Emma i de første mange kapitler, men efterhånden som nedreguleringshormonernes virkning slog igennem, følte jeg at jeg varmede mere og mere op til hende...

Jeg kan godt se, at forfatteren har forsøgt at gøre hende charmerende psykotisk ( a la Bridget Jones), men i de første ca. 10 kapitler er hun blot psykotisk, og det på en yderst ucharmerende og usympatisk måde, hvis du spørger mig.

Nå, men lige bortset fra det, så var det en ok bog, men tror ikke, at den vil vække stor interesse eller sympati blandt folk der ikke selv har været igenenm behandlingsystemet. Og slutningen (som jeg ikke vil afsløre her, af hensyn til de næste par stykker på listen) irriterede mig... Hvorfor den irriterer mig kan vi diskutere om nogle uger, når bogen har været hele vejen rundt...

Hvis man leder efter bøger, der forklarer de psykiske påvirkninger, på en hudløst ærlig og reel måde, vil jeg dog hellere anbefale fx. Ulla Haahrs "Har du børn?", som Mira snakkede om den anden dag...

Summasumarum, bogen var ok, for os der selv går igennem behandling, måske er det også til os den er skrevet. Ihvertfald vil jeg sige, at jeg ikke ved om det er påkrævet at være på en heftig dosis hormoner når man læser den, men jeg tror det hjælper!

6 Comments:

At 1:03 PM, Anonymous Anonymous said...

Nu ved du jo at der ikke er så mange tilbage på listen, så snart kan vi rigtigt få endevendt bogen.

Jeg var irriteret over netop de samme ting som du er. Slutningen var så totalt letkøbt at jeg aldrig gider læse en fortsættelse...

 
At 4:06 PM, Blogger GitteK said...

Jeg er efter Frandse....WEEEEEEE!
Husk at sende slik med :oD

Er jeg sidste mand?

 
At 6:31 PM, Blogger Freudika said...

Uh - kan jeg nå at blive skrevet på listen?

 
At 9:44 AM, Anonymous Anonymous said...

Freudika - send en mail til Gitte med dit navn og adresse og få hende til at skrive dig på listen, der følger med bogen (lige før mit navn)

 
At 12:52 PM, Blogger GitteK said...

Ok Freud...
måske sender jeg også slik! Hvis du er sød!

 
At 10:18 PM, Blogger Freudika said...

Jeg er jo helt vildt sød faktisk :-)

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger