Tuesday, July 12, 2005

Fornuft og følelse

Behandling er lige dele fornuft og følelse. Man siger til sig selv, at der fornuftsmæssigt ikke er nogen grund til at man ikke skulle blive gravid, så det skal nok gå. Men følelsesmæssigt er man skrækslagen og svinger imellem lige dele håb og desperation. Fra den højeste tinde til den dybeste afgrund.

Lige fra første færd var vi enige om, at lykkedes de tre forsøg ikke, ville vi gå videre til adoption. Det er det mest fornuftige. Vi kunne bruge år og tusinder og atter tusinder af kroner i det private system, uden at få noget som helst ud af det - andet end knuste drømme og en flad tegnebog. Og hvor ville vi da finde pengene til adoption derefter?

Gener betyder ikke så meget for mig, jeg ville da gerne, at jeg kunne genkende mig selv eller min mand i mit barn, men det er ikke det vigtigste for mig. Jeg ville gladeligt have brugt donoræg eller donorsæd, havde det været der problemet lå, så i den forstand kunne adoption jo være en fin løsning. Og det er nok et af de eneste punkter, hvor fornuften og følelsen taler samme sprog.

Så rent fornuftsmæssigt er adoption altså den eneste rigtige løsning, hvis ikke et af disse tre forsøg lykkes. Fornuft. Problemet med fornuften er, at følelserne ikke vil følge den. Sætningen sætter mig i en følelse af åndeløshed jeg knap kan beskrive. "Nej, nej, nej", skriger hver eneste fiber i min krop. Det er ikke det jeg vil. Jeg vil være gravid, jeg vil have maven, jeg vil føle barnet sparke. Jeg vil have fødslen, jeg vil have den nyfødte op på min mave - jeg vil have min mand der, os to og den lille ny.
Jeg vil have disse forunderlige første måneder med, hvor alt går op i søvnmangel og lortebleer og forundring over hvor denne lille skabning kom fra. Jeg vil se barnet vokse, jeg vil se det første smil, den første tand, opleve at barnet selv kan holde hovedet, rulle om på maven, sidde uden støtte... Jeg vil have det hele.

Jeg vil ikke have flere års papirnusseri og venten og et barn på omkring et år, der ankommer på et fly fra et fremmed land. Et barn med ar så dybe, at jeg måske aldrig vil kende til dem eller helt forstå dem. Det er ikke det jeg vil.

Jeg er ikke så naiv at tro, at dette ikke kan ændre sig. Jeg nærer ingen tvivl om, at jeg kunne elske en adopteret søn eller datter lige så højt, som jeg kunne elske et biologisk barn. Jeg ved, at bliver det sådan, så bliver dette min drøm. Andet er ikke muligt, mennesket kan ikke leve uden drømme, men drømme kan ændre sig - og de gør det.

Men jeg er ikke klar til at give slip på den ovenstående drøm endnu. Tanken om at skulle gøre det, gør så ondt indeni, at jeg er sikker på, at hvis jeg overgav mig til smerten kunne jeg dø af den. Det føles som om mit hjerte bliver flået i to, at alt inden i mig bliver revet i tusinde stykker. Jeg er ikke klar endnu til at vedkende mig denne smerte og se den i øjnene. Jeg ved, logisk, at jeg ikke dør af den. Smerten vil blive overvundet, hvis det kommer dertil, og nye drømme vil genopstå af asken af de gamle. Men ikke endnu.

Der er stadig to forsøg tilbage, det må og skal lykkes i et af dem. Hvis ikke, må vi tage diskussion igen til den tid. Jeg ved ikke om det da bliver fornuften eller følelserne der vinder, det er for tidligt at sige på nuværende tidspunkt...

7 Comments:

At 7:50 AM, Blogger Solsikke said...

Hold da op et indlæg Amocca. Jeg kan sagtens følge dig. Logikken siger én ting, men kroppen har sit helt eget sprog. Du beskriver hele dilemmaet meget stærkt.

Du lyder som om du trænger til et trøstekram, og at der er én, der siger, at det nok skal lykkes. Jeg kan ikke love dig at det lykkes, men jeg tror det gør det. Og jeg tror på at hvis uheldet skulle være ude er dine drømme i stand til at antage en helt ny form.

Trøstekram,
Solsikke

 
At 9:45 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca.

Jeg kender følelsen, "Hvad nu hvis... - hvad gør vi hvis nu ikke...". Min kæreste og jeg har hele tiden været sikre på, at lykkedes det ikke så er det helt sikkert videre i det private med tre fosøg mere.Det har givet mig ro og trøst, når jeg vidste at der var mange forsøg endnu. Men nu står vi her og skal i gang med tredje forsøg og for første gang er vi i tvivl, om det er det rigtige for os at fortsætte i det private, hvis tredje gang ikke er lykkens gang. Det har været hårdt - nok mest for mig og vi er begyndt at tænke på hvornår det er tid til at sige stop.

Jeg ved at vi vil blive lykkelige og lige så glade for et adoptiv barn eller donorbarn, men som du selv skriver, så er vejen til beslutningen lang og brolagt med en masse følelser og tanker om fremtiden og det liv man troede var en selvfølge. Rigtig mange gange held og lykke og tak for at du vil dele dine tanker og følelser.

Kærlig hilsen
Sille (desværre uden blog...)

 
At 10:42 AM, Anonymous Anonymous said...

Det kunne have været mig der skrev det for...vel 2 år siden.

Der kører faktisk en enormt spændende diskussion på adoptionzonen om netop de afsavn som Amocca beskriver. For mange af de kvinder der står på venteliste til et lille adoptivbarn, er det stadig en enormt stor sorg, at de ikke får "hele pakken" med. Men jeg tror at det er noget som vil blegne som tiden går og barnet vokser op. Trods alt er det jo kun den første tid man går glip af. Resten af livet er det jo det samme.

Men tid, tid og atter tid. Det er hvad der skal til. Der er ingen som bare vågner op en morgen og tænker: Adoption! Det er lige hvad jeg vil. Jeg kender i hvert fald ikke nogen.

Og endeligt - jeg har sagt det 1000 gange før og jeg siger det gerne igen: Adoption er ikke for alle. Men det skader ikke at undersøge det lige så stille og roligt for at finde ud af om det kunne være noget....

 
At 1:22 PM, Anonymous Anonymous said...

Puha, jeg står ikke i samme situation som dig Amocca, men du beskriver så det går lige i hjertet.

Hav altid en drøm uanset, hvor du står.

 
At 1:33 PM, Blogger Frandse said...

Ej, hvor kan jeg godt forstå dig. Jeg har haft det på præcis samme måde. Ind til sidste sommer hvor jeg fik en lang snak med en der både har bio og adoptivbarn. Og han sagde at man virkelig skulle tænke sig om og mærke efter hvordan man havde det med behandlingerne, for en graviditet, de første måneder (måske 1½ år) fylder ikke meget i det at blive forældre.
Jeg syntes det var meget kloge ord og det tog mig dog 1 år at finde den vej selv.
Håber de næste forsøg bliver lykkens gang for jer - eller at i må finde den vej der passer lige til jer.

Knus
Anne

 
At 2:25 PM, Anonymous Anonymous said...

Åhhh, hvor jeg forstår dig. Jeg står selv med et ben i hver lejr (adoption og behandling) og vakler mellem fornuft og følelser samt håb og desperation. Jeg ville have skrevet en kommentar til dig i går, men jeg var selv nede i et af de sorte huller, så jeg magtede det ikke.

Der er ingen, der kan fortælle dig, hvilken løsning I skal vælge og der er ingen der kan forudsige hvordan og hvornår det lykkes. Hvis bare du vidste, at der ”bare” skal 4 behandlingsforsøg til, så er du gravid, så véd du godt, hvad du vil vælge, ikke? Men det ved vi ikke. Vi kan håbe og måske også tro på det, men vi aner ikke, hvor lang tid det tager og om det nogensinde vil lykkes.

Vi har i denne uge både fået lavet helbredsattester hos lægen med henblik på adoption (vi sender ansøgning til fase 1 ind til amtet i denne måned) samt været til konsultation på Brædstrup Fertilitetsklinik og fået næsespray med hjem for at starte op på første IVF forsøg. Men det er ikke mit første forsøg, da jeg har været hele møllen igennem med min eksmand. Faktisk har jeg været ufrivillig barnløs i 9 år. Så hvorfor overhovedet gå i gang med behandling og ikke bare gå direkte til adoption? Det ville da være det mest ”fornuftige”. For det første, så er det først i mit nuværende forhold, at vi overhovedet har snakket om adoption som en mulighed, og man skal jo have boet sammen i mindst 2½ år, før man kan søge. For det andet har jeg været spontant gravid to gange, og kan ikke helt slippe drømmen om at få det hele med, som du også skriver. Når jeg nu har været gravid to gange, så er det jo ikke umuligt, så må det da for pokker kunne lykkes for os at blive gravide igen og få et sundt og rask barn med hjem. For det tredje, og det er nok næsten det værste lige nu, så er vi meget bange for at få afslag på adoption pga. en kronisk sygdom jeg har. Det er altså hårdt ved min selvtillid, at der skal rodes rundt i min lange lægejournal og sygehistorie og det skal granskes på kryds og tværs i amtet. Jeg forventer også at jeg skal til speciallægeundersøgelser. Når man nu prøver at få en almindelig hverdag til at fungere uden at tænke på sygdommen hele tiden, så er det hårdt at der bliver rodet rundt i det og at vi måske ikke kan få lov til at adoptere pga. det.

Selvfølgelig er det godt at tænke adoption ind så tidligt som muligt, som de også siger i velkomst DVD’en fra Adoption & Samfund (Har du set den? Du kan låne vores, hvis du vil). Så undgår man en masse spildtid og ekstra ventetid oveni den tid, man i forvejen har brugt på at blive gravid på forskellige måder. Men man kan ikke tvinge sig til at blive klar til adoption og give slip på drømmen om et biologisk barn. Det er okay, at du tænker på muligheden, men prøv at give dig selv lov til at leve lidt uden at tage stilling til det hele nu. Det var i august sidste år, I fandt ud af, at der skulle hjælp til, hvis jeg har forstået dig rigtigt. I behøver selvfølgelig ikke at vente så længe som os/mig, det kan jeg ikke anbefale, men der kom også lige en skilsmisse og en kronisk sygdom i vejen. Men det skal have sin tid og jeg ved, at selvom vi nu prøver begge dele (jeg er efterhånden ved at blive gammel), vil det gøre ondt at skulle give slip på drømmen om et biologisk barn.

Håbet og desperationen er vores tro følgesvende og det er sindssygt hårdt. Troen er også en følgesvend for nogen, men det er det ikke længere for mig. Når nogen siger, at jeg da er nødt til at tro på det, spørger jeg om, hvordan jeg skulle kunne det. Det er det samme, som at lukke øjnene for kendsgerningerne, for jeg kan håbe og stå på hovedet og alt muligt andet, men jeg kan ikke vide, hvordan det ender.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal trøste dig og jeg er i tvivl, om min kommentar bare gør det værre for dig. Men for mit eget vedkommende hjælper det at kunne lette sit hjerte til nogen, der forstår. Så man ikke føler sig alene eller unormal (eller sindssyg). Og jeg forstår. Dine tanker og følelser kender jeg desværre alt for godt. Men heldigvis er det ikke hele tiden sådan. Der er også dage, hvor man danser rundt og synger Fragglesangen og får gode karakterer!!!!

Mange knus og tanker
Tina

 
At 1:14 AM, Blogger Freudika said...

Meget stærkt beskrevet! Jeg kan sagtens følge dig ... jeg meldte ud for længe siden at jeg ikke ville adoptere ... jeg er ikke så sikker mere som jeg var før vi gik igang med behandlingen - men jeg er jo heller ikke så sikker på at behandlingen vil lykkes - som jeg var inden vi gik igang ... Jeg tror det er naturligt at rykke sig - at ændre mening - når man står i hele det her barnløshedscirkus ... Og det har vi heldigvis lov til!

C

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger