Wednesday, June 29, 2005

Balancegang

Jeg har modtaget en mail. Afsenderen er en pige jeg har mødt, som er i samme situation som os. Hun skriver i sin mail om hvor svært det er, at finde balancen mellem barnløsheden og alle de andre ting i ens liv.
Dette inspirerede mig til at tænke lidt over balancegang - om at gå på line med en vægtstang. Hvor barnløsheden og behandlingen ligger i den ene ende og "alt det andet" i mit liv ligger i den anden.

Lad os starte med "alt det andet" i mit liv. For alle de ting der normalt fylder i menneskers liv, alle de ting der fyldte før dette kom ind i billedet, dem har jeg jo også.
Og på det punkt er jeg faktisk en usandsynlig heldig person. Jeg har en dejlig familie, vidunderlige gode venner, en dejlig mand der elsker mig højt og som jeg elsker. Jeg har et spændende studie, et fritidsjob jeg er god til, med gode kolleger osv. osv. Der er meget godt i mit liv. Og for det er jeg taknemmelig, men den taknemmelighed gør ikke, at jeg blot kan ryste den anden ende af vægtstangen af mig.

Barnløsheden og behandlingen synes, i udenforståendes øjne, at fylde ekstremt meget. "Hvorfor tænker de dog ikke på noget andet", tænker de ved sig selv... De siger det ikke længere, da de er blevet kloge af skade, de tør ikke længere ytre sætningen til mit ansigt, af skræk for den svidende verbale lussing de vil få, skulle jeg høre dem sige det - brændt barn lugter som bekendt ilde...

Men hvad de ikke forstår er, at det er slet ikke så nemt at tænke på noget andet. For det fylder så meget i vores tanker og i vores hverdag, at det næsten er umuligt at flygte fra. Helt ned til små åndssvage praktiske ting: I mit køleskab står fx stadig resterne af mit Suprecur fra sidste forsøg. I hjørnet af mit køkkenskab står en spand til brugte kanyler og nåle. I mit skab på badeværelset ligger resterne af en pakke Progestan stikpiller. I en folder på en reol i stuen ligger min patientfolder og alle mine patientpapirer. Indkodet i min telefon ligger nummeret til Skejbys tilmeldingslinie. I mine "foretrukne" på computeren ligger utallige blogs, hjemmesider, forums og links til barnløse og barnløshedsrelaterede artikler. I min indbakke ligger mails fra LFUB, fra andre i min situation, fra bloggere, artikler fra aviser og svar fra redaktører eller journalister jeg har kontaktet om dette og hint...
Og hver eneste måned minder min krop mig om hvor uduelig den er, når den giver mig smerter i forbindelse med menstruation og ægløsning, som jeg ikke kan bruge til en skid.

Og også når vi vender blikket udaf til omverdnen og indad til omgangskredsen bliver vi konstant mindet om, at vi ikke er som vi burde være. For overalt omkring os er der små børn, babyer, barnvogne og gravide kvinder. Det er nemligt moderne at være gravid og at være en familie. Og vi er ikke en familie. Men vi ville gerne være det, og har gerne villet det længe. Alle disse ting tynger den ende af vægstangen ned.

Det er svært at finde balancen, og det er der ikke noget at sige til, for hele min verden væltede af sin akse sidste sommer, og linegang er endnu sværere på en skrå line med en uligevægtigt fordelt balancestang.

5 Comments:

At 7:09 PM, Blogger soesterlystig said...

Søde A... er der noget jeg kan gøre for at få dig igennem?
Tanker S.

 
At 7:22 PM, Blogger Spirren said...

I vores verden fylder barnløsheden og behandlingen meget, den er jo det centrale i vores liv.
Men det er den ikke for alle dem udenom os. Her er andre ting centrale i deres liv. Men til gængæld fylder det centrale i deres liv garanteret lige så meget som, vores behandling gør.

Problemet er vel heller ikke, at det ikke er det centrale i deres liv.
Probleme opstår først, nå de ikke anerkender vores følelser, eller når de nedgør dem, ved for eksempel at fortælle os, at vi ikke skal tænke så meget på det.

Hvis andre for eksempel lige har fået nyt job, eller mistet deres job, beder vi dem ikke om at tænke på noget andet vel !
Vi lytter til dem, og prøver at forstå dem.

Jeg ved ikke, om det vil virke for dig, men min balancegang blev nemmere, da jeg fandt balancen i at afskille mig selv fra alle andre.

Jeg tænker på dig søde.

 
At 10:20 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg håber at du ikke har skrevet et nyt indlæg allerede i morgen tidlig, for jeg vil gerne kommentere denne her. Min hjerne er bare gået totalt død her til aften og de kloge ord vil ikke komme.

En stor knuser må gøre det for nu.

 
At 11:04 PM, Anonymous Anonymous said...

Lige mine ord, men det ved du jo. Ja, og som M.S. siger, så er et af de største problemer ved denne problematik, at andre ikke forstår det og måske nedgør det. Men til forskel fra andre ting eller problemer, der fylder i andres verdener, så er barnløsheden for mange af os et langvarigt problem. Hvis man mister sit arbejde, får nyt job, bliver skilt eller lignende, fylder det enormt meget i en periode. Men handlingen samt perioden bagefter er afgrænset. Jeg ved godt, at alt ikke er sådan, men mange situationer er. Så kan man slikke sårene og komme sig igen. For mange af os trækker barnløsheden, behandling, tanker om adoption osv. i langdrag. Og der er ikke nogen afgrænset hændelse, som vi kan sige, at vi lige skal over. Uvisheden om hvor længe vi skal vente på et barn og om vi overhovedet får et barn er pinefuld. Sorgen følger ligesom med og går ikke over, da barnløsheden ikke lige forsvinder. Jo, hvis man bliver gravid eller adopterer, men forud er måske gået flere år.

For mit eget vedkommende har vi besluttet os for at søge om adoption, selvom der er en stor risiko for at vi får afslag, da jeg har en kronisk sygdom. Men hvis vi får afslag, så får vi da vished. Så kan vi slikke sårene og komme videre. Uvisheden om, om vi måske eller måske ikke kan adoptere er ikke til at holde ud. Samtidig er vi i IVF behandling, så der er uvished nok. Kan vi få afklaret adoptionsspørgsmålet, har vi en bekymring mindre - men måske en sorg mere. Så kan vi græde snot over det og komme videre. Jeg har været ufrivillig barnløs i snart 9 år, og jeg er træt af uvisheden. Bliver jeg nogensinde mor? På en måde ville selv et nej være en lettelse, for så ville vi kunne bearbejde sorgen over ikke at få børn og så komme videre og få et godt liv uden børn. Men så længe vi har håbet, kan vi ikke ryste det af os. Så der er stor forskel på det og så at miste sit arbejde, blive skilt eller blive syg, for indtræder hændelsen på et afgrænset tidspunkt (sygdom kan selvfølgelig komme snigende) og man kan begynde krise/sorgbearbejdelsen med det samme.

Det var en længere smøre, men jeg tror - nej jeg ved - at det er vigtigt, at vi, der lever med barnløshed bruger hinanden, for det er svært for andre at forstå. Jeg har i hvert fald meget glæde af at læse på din blog.

Mange kærlige tanker
Tina

 
At 3:05 PM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca. Jeg ved at der ikke findes nogen grydeklar løsning på dine problemer; at du desværre selv må finde ud af hvad der er den rette vej ud af helvedet for dig. Alligevel vil jeg gerne fortælle lidt om hvad jeg gjorde for at min liv skulle blive mere positivt.

For det første holdt jeg op med at spekulere over hvad andre syntes og mente om min sitation. Det kan godt være at de synes at nu måtte jeg dog komme videre og begynde at tænke på noget andet, men de anede jo ikke hvad de talte om.

En anden ting var jeg at besluttede mig for at tillade mig selv at ånde og leve barnløsheden. Jeg holdt altså op med at kæmpe imod og derimod acceptere at det fyldte ekstremt meget i mit liv. Jeg forsøgte at bære min kappe med ære, hvis man kan sige det sådan.

Og endeligt holdt jeg mig igang med nye planer hele tiden. Det hjalp voldsomt at tage hul på adoptionsbylden, vide at det var en reel mulighed og at der var en vej ud af barnløsheden. Nu skal jeg ikke prædike adoption, for adoption er ikke for alle, men pointen er at det er vigtigt at have en god plan, man kan tro på.

Sidst men ikke mindst hjalp det mig helt ekstremt at tage fat på nogen mediationsteknikker, så jeg lærte at tømme hovedet for alle de summende generende tanker og bare slappe af engang imellem. Det var først da, at jeg begyndte at blive en glad person igen.

Så mit råd er, at du skal finde nogen nye ting, der kan lægge sig på den anden side af vægtstangen og give noget balance. Det kan være mediation, som jeg har brugt, men det kan også være noget helt andet. Måske en hobby som du slap som barn og altid har ønsket at tage op igen? Shit, jeg håber at det giver mening noget af det, jeg skriver. Infertiliteten kan vi ikke gøre meget ved end vi allerede gør, men de ydre rammer kan ændres meget.

Kærlige tanker Rikke

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger