Thursday, June 16, 2005

Om at skyde gråspurve med kanoner

Kilde: Kristeligt dagblad, d. 16.06.2005
Et nyt direktiv fra EU vil skærpe kravene omkring omgang med menneskeligt væv, i en sådan grad, at det vil koste de fleste europæiske fertilitetsklinikker livet. Direktivet skal træde i kraft fra April næste år. Det vil være intet mindre end katastrofalt for kvinder som os, i hele europa. Læs hele artiklen her.

Hvis direktivet bliver indført, betyder det, at alt fertilitetsbehandling lukker. Det ville være katastrofalt, siger Søren Ziebe, Formanden for Dansk Fertilitetsselskab.

Direktivet er primært møntet på fx knoglemarvstransplantationer, men grundet æghåndtering er fertilitetsbehandlingen også dækket under det.
Jeg er dybt chokeret, vred og ked af det. Dette er intet mindre end galimatias. Misforstået koncept af virkeligheden kan jeg kun sige. Brug venligst vore dyrt betalte skattepenge på noget andet. Er det mon en del af adgangskravene for at blive politiker at man skal have uld i hovedet? Som om det ikke var nok, at vi skal slåsse med den gennemsnitlige danske politiker og menigmand, som ikke mener vi har ret til behandling på det offentliges regning, ja så skal vi altså også nu i slåskamp med de store drenge fra EU.
Overlæge dr.med. Suzan Lenz, der også er næstformand i Danske Føde- og Kvindelægers Organisation (DFKO), har kaldt hygiejnekravene i direktivet for "at skyde spurve med kanoner".

Så vi må i blækhuset piger, vi må skrive til Gud og hvermand og hidse os op over denne vanvittige ide. Og vi kan starte med at skrive til hende her:
Mette Thouborg, specialkonsulent i Lægemiddelstyrelsen, der skal indføre de nye regler i Danmark, maner imidlertid til besindighed.

8 Comments:

At 4:59 PM, Anonymous Anonymous said...

Nu har jeg læst og læst og læst.... Så vidt jeg kan se er der åbent for kommentarer til de tekniske detajler indtil den 24. juni. Vi må bare håbe på at nogen af vores gode læger benytter sig af det tilbud. Det er jo den eneste måde processen kan påvirkes på.

 
At 5:08 PM, Blogger Amocca said...

Ja, det er jeg også bange for - at det skal komme fra lægerne altså...

men den 24. juni - der er ikke længe til... jeg håber de nosser sig sammen. Har vi ikke nogle EU-sundheds mennesker vi kan skrive til? Nogen der ved det?

amocca

 
At 5:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg synes at vi skal skrive til Lindenberg og høre om han ikke har noget at sige i den sammenhæng

 
At 5:35 PM, Anonymous Anonymous said...

Eller til Suzan Lenz - hun mener jo noget om det her.

 
At 5:48 PM, Blogger HBT said...

Jeg læste også lige artiklen via et link på LFUB - og tænkte jeg ville skive en kommentar på det. Men ville jo lige tjekke om en af i andre var kommet mig i forkøbet og det var du jo.

Synes også det er helt hen i skoven hvad tænker de lige på - hvis de overhovedet tænker. Er de ikke klar over at hvis de stopper fertilitets behandlingen så vil der sku blive store problemer med at få samfundet til at hænge sammen.

Endnu en god grund til ikke at være i EU. Jeg sidder og er helt arrig lige nu.

Skal vi alle skrive eller?

 
At 6:36 PM, Blogger GitteK said...

Fååååårk....de politikere skulle dælme ´ha´skiftet deres personnummer ud med et matrikelnummer med alt det jord i hovedet...

Nej nej nej.........

 
At 8:32 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg finder lige at Dansk Fertilitetsselkab allerede er i fuld sving. Se her på deres debat

 
At 10:23 PM, Blogger Amocca said...

Det var da en lettelse - lad os håbe at de får det gennemtrumfet...

Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger