Friday, June 24, 2005

Den "nye" nyhed

Ja, nu er det jo ved at være nogle dage siden, at HBT og Gitte postede om dette, jeg er lidt sløv i optrækket. Men vil da lige give mine tanker videre omkring dette...

Er jeg den eneste der ikke kan hidse mig selv op til at være vanvittig glad og jublende over nyheden om at de har lavet et forsøg hvor de sammenligner Gonal-F og Menopur? I forsøget blev 48% ar Menopur gruppen åbenbart gravide, hvor kun 23% af Gonal-F gruppen blev gravide....

Det lyder jo umiddelbart meget godt... Men! Der deltog kun 700 kvinder i forsøget, dvs. 350 i hver kontrolgruppe, så vidt jeg erindrer skal der være minimum 1000 deltagere, før man har lov at kalde det "brugbar statistik". Ligeledes ville jeg gerne vide lidt mere om kontrolgrupperne.... Foreksempel om aldersspredning... For det beviser jo ikke særligt meget, hvis du foreksempel har en betydelig større gruppe yngre kvinder i Menopur gruppen... da de i så fald statistisk set vil være mere frugtbare end ældre kvinder...

Ligeledes, synes jeg at alle steder (forskellige forums) hvor denne nyhed er postet, finder man masser af kvinder som er lige modsatte. Som ikke modnede æg på Menopur og som først blev gravide da de skiftede til Gonal-F....
Jeg må sige, at jeg nok har det lidt sådan, at kvinder er forskellige, og de vil reagere forskelligt på de forskellige typer af smimulationsmedicin de får....

Og så er der lige det der med, at artiklen i Jyllandsposten får det til at lyde som om, at Menopur er et helt nyt produkt som lægerne derfor netop har testet... Og det passer jo da ikke. Jeg kan desværre ikke finde en release date på produktet, men kan finde tal helt tilbage fra år 2000 hvor det er blevet brugt i fertilititetsøjemed....

Det jeg synes lød mest interessant i forsøget var, det med at affotografere æggene på forskellige tidspunkter og dermed identificere de bedste af dem - se det synes jeg lyder som noget der kan bruges... Men det blev nærmest skrevet som en sidebemærkning i artiklen, desværre... det de lagde vægt på, var de to produkter...

Måske er jeg bare kynisk, men jeg kan altså ikke hoppe op og ned af spænding over denne "nye" nyhed... Men bliver jeg sat på Menopur næste gang og bliver gravid? Ja så skal i se rejehop til den store guldmedalje ;o)

6 Comments:

At 1:01 PM, Blogger HBT said...

Jeg kunne også læse på Lindenbergs side at han havde skrevet at der var tale om citationsfejl. Så det er ikke så rosenrødt som det var belvet udlagt. Lige så mange bliver gravide med "gonal-f æg" som med menopur æg.

Han harvde svaret en pige som havde spurgt til undersøgelsen - så som meget andet skulle dette også tages med et gran salt.

Knus

 
At 3:16 PM, Anonymous Anonymous said...

2. februar 1999 fik de markedsføringstilladelse i DK. Se http://www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/Get/File-13381/Menopur,_pulver_og_solvens_til_injektionsvæske,_opløsning.doc . Så du har ret i, at det slet ikke er nyt.

Hvis du i fremtiden er nysgerrig for informationer om lægemidler kan man klikke på www.produktresume.dk og så søge på lægemidlet.

God weekend,
Solsikke (som ikke er logget ind)

 
At 8:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Jeg har også læst artiklen, og jeg ved ikke lige, hvad jeg skal mene. jeg ringede til Brædstrup Fertilitetsklinik samt Skejby Fertilitetsklinik, for at høre mere om det, og for at høre, om jeg kan have højkvalitetsæg (jeg har tidligere været i behandling på Skejby), mne de anede ikke hvad jeg talte om. Alle lægerne var stadig på kongressen og jeg må vende tilbage senere. Men jeg skal i behandling efter sommerferien, så jeg er selvfølgelig nysgerrig. Ligesom dig, tror jeg også at fotograferingen af celledelingen er det vigtige i denne sag.

Hvordan kan man egentlig finde din mail adresse og sende en mail til dig? Vi mødtes i kaffeklubben den 1. juni og jeg har siden fulgt med på din blog. Rigtig god læsning!! Jeg havde tænkt mig at sende en hilsen via mail, men nu får du denne kommentar i stedet.

Varme sommerhilsner
Tina

PS: Tillykke med din eksamen!!!

 
At 8:57 PM, Blogger Amocca said...

Hej Tina

Ja, jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan søren jeg får min e-mail ind på bloggen, sådan at man kan skrive til mig...

men du kan da få den her: fru@goerlitz.dk

Amocca

PS. Tak for sidst

 
At 10:20 PM, Blogger Amocca said...

Var lige inde på Lindenberg og læse, og som HBT siger, så var der tale om en citationsfejl - hvilket jo passer glimrende i tråd med, at jeg ikke kunne blive ophidset over det ;)

Som jeg læser det, er det altså affotograferingen af æggene der er af interesse, og det er det vi skal rykke lægerne for, og ikke bare tro at alt bliver lykke hvis de skifter os til Menopur...

Og Solsikke, tak for linket... Plejer altid selv blot at bruge lægemiddelkataloget - men det var da lækkert med den resume ting, hvor man også kan se markedsføringstilladelser osv...

Ja, man er jo ikke gammel projekt kordinator i medicinal industrien for ingenting hehe - den slags interesserer faktisk folk som mig ;)

AMocca

 
At 11:47 AM, Anonymous Anonymous said...

Sad lige og læste det i skrev....:)
Kan ikke sige om der er forskel, men jeg blev gravid med Menopur, mens min veninde ikke blev det....så ved da ikke liiiige helt om det passe :) men på mig gjorde det
Knuz Jinnie

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger