Sunday, July 10, 2005

Mere om MERIT

Ved godt at jeg ikke ligefrem var over begejstret sidst jeg skrev om MERIT-undersøgelsen, eftersom jeg simpelthen ikke troede på resultaterne. Denne mangen på begejstring blev gjort endnu mere klar, da jeg læste mig frem til Lindenbergs syn på sagen:


Re: Nyhed fra 27% til 48% IVF
From: Svend Lindenberg
Date: 23 jun 2005

Det hele drejer sig om citations fejl. Undersøgelsen Merit studiet viser at der er lige mange gravide i begge gruppe der bliver behandlet, både dem med Menopur og dem der bliver behandlet med Gonal-F. Forskellen vises i æggenes udseende, men dette har ikke haft nogen indvirkning på graviditetsresultaterne.

Men nu er jeg kommet lidt i tvivl igen, om der mon er noget om det. "Medical News Today" skriver d. 23. juni 2005, at det drejer sig om en meget mindre (og mere troværdig) forskel, nemlig 27% successrate på Menopur og 22% på Gonal-F - men det er dog stadig en forskel....

Er dog stadig utilfreds med, at undersøgelsen bygger på så relativt en lille forsøgsgruppe på 730 kvinder, den er foregået på tværs af 10 lande, man skulle have troet at de ville have kunnet få flere med? Ligeledes er jeg ærgerlig over, at man ikke kan finde mere information om hvordan målgrupperne var opdelt med hensyn til alder, barnløshedsårsager osv.
Men ok, 5% forskel er jo 5% forskel .... Holder dog stadig på, at kvinder er forskellige og de derfor vil reagere forskelligt på de forskellige former for stimulationsmedicin. Så tror stadig ikke, at vi alle sammen bare skal forlange Menopur og dermed tro at vores lykke er gjort...

5 Comments:

At 6:20 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej Amocca

Jeg er også typen, der søger relevant materiale om behandling, statstikker og forskning :-)

Så det var ret interessant at læse linket til Medical News Today. Du kan evt. læse lidt mere om forsøget her (ganske vist fra producenten af menopur):

http://www.ferring.com/NR/rdonlyres/BAFB6F9A-BAD1-48C5-9DBC-828C659195A6/0/MERiT.pdf

Sommer-hilsner fra Monja

 
At 12:58 PM, Anonymous Anonymous said...

Forskellen mellem Monopur og Puregon eller Gonal-F er at de sidstnævnte kun indeholder FSH, hvor Menopur også indeholder LH.

På min klinik lavede de en forsøgsrække, hvor alle i IVF behandling fik taget en blodprøve på 5. stimullationsdag. Hvis LH niveauet var blevet for lavt skiftede man over til Menopur eller gav et andet selvstændigt LH produkt (kan ikke huske navnet på det). Det gav væsentligt forbedrede resultater, men altså kun hvis LH niveauet i forvejen var blevet for lavt, ellers havde det ingen effekt. I følge min læge kunne LH blive for lavt ved for hård nedregulering - det skete f.eks. for mig da jeg blev nedreguleret med zoladex depotet...og alle æggene gik til spilde. Her hjalp Menopur intet.

Det korte af det lange er, at sådan som jeg læser de her undersøgelser, er det interessante faktisk at holde øje med kvindernes LH niveau under stimuleringen og reagere herefter - evt give en anden form for nedregulering næste gang.

Eller sagt med andre ord: Jeg tror ikke at det er så simpelt som bare at skifte til et andet produkt - det er jo en ren kunst det her.

 
At 3:13 PM, Anonymous Anonymous said...

Tak for indsatsen! Jeg har også forsøgt at finde ud af lidt mere, men er ikke blevet meget klogere. Bortset fra at blive bekræftet i, at artiklen i Jyllands Posten var en fejlcititation - både Brædstrup Fertilitetsklinik samt Skejby Fertilitetsklinik har ikke meget fidus til undersøgelsen. Så din indsats amt Rikke's kommentar gør mig lidt klogere.

Vi skal til konsultation på Brædstrup Fertilitetsklinik på onsdag, hvor vi få svar på vores spørgsmål. (Samt sandsynligvis få næsespray med hjem, så vi kan komme i gang med IVF behandling.)

 
At 9:53 AM, Blogger QVINDEN said...

Hej

Medicinalindustrien er RIGTIG god til at få deres budskaber frem uanset, hvor lidt repræsentative deres undersøgelser er.
Jeg skal ikke kunne sige, om det ene er bedre end det andet, men det skuer kraftigt i mine øjne, at konklusionerne er draget ud fra en undersøgelse af så få personer.

... Det var bare det ...

 
At 10:55 AM, Blogger Spirren said...

På fertilitetsklinikken, hvor jeg er tilknyttet for man altid taget en blodprøve på 5 dagen. Det er for at se, hvordan man reagerer på stimulleringen.
Min var lidt for høj, og jeg blev derfor sat ned i dosis !

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger