Friday, May 02, 2008

Facts om solsorte

Jeg er meget bekymret for livet i den lille rede. Jeg har ikke set hunnen på reden i en uge nu, og det synes jeg jo ikke kan være sundt for æggene. Jeg har forsøgt at læse mig til lidt solsorteviden rundt omkring på nettet, og har fundet følgende facts:

Facts om Solsorte
    Solsorten yngler fra april til august
    De lægger 3-6 æg pr. gang
    Henover sommeren kan de få 4-5 kuld unger
    Det er primært hunnen der ruger, og hun kan finde på at forlade reden og æggene, såfremt hun ikke føler den er sikker længere

Og det sidste der er noget skidt, for jeg er bange for at det er det hun har gjort nu. Øv, øv.

I et øjebliks vanvid overvejede jeg at anskaffe mig en ultraviolet lampe og selv udruge de små. Men det nytter jo ingenting. Uden en fuglemor ville de jo gå til efter udklækning, og det ville jo være endnu mere tragisk (i min verden ihvertfald) end hvis det blot er æg der går til...

Så altså ingen æg til udklækning denne gang.

Labels: ,

4 Comments:

At 10:17 PM, Blogger Maomis said...

Åh, hvor trist. Men trods alt et fornuftigt træk sådan rent overlevelsesmæssigt. Så rationelt kan det nogen gange være svært at tænke som menneske. Men naturen kan.
Solsortemor er sikkert allerede igang med en ny rede et andet og mere sikkert sted.

 
At 10:49 AM, Blogger Amocca said...

Ja, det trøster mig lidt at hun får flere unger i år, at dette ikke var hendes eneste mulighed...

 
At 9:43 AM, Anonymous Anonymous said...

Det er fornuftigt at hun giver op og satser på et nyt kuld der har en reel chance for at overleve (mon sortesorte også køber sko når avlen fejler?)

Rikke

 
At 9:33 PM, Anonymous Anonymous said...

Snøft, hvor trist. Det kan være hun trøstespiser nogle regnorme.

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger