Saturday, April 19, 2008

Endnu en æg-relateret krise

Så blev det pludselig forår derude. Og som førstegangs have-ejer er det jo en stor ting. Jeg har nemlig været i haven. Slået græs, hevet tilfælde vækster op af jorden hist og pist, flået klatreplanter ned af husmuren, og evt. begået fuglemord...

Ikke med vilje altså!

Lad mig forklare: Som jeg står og hiver klatretræ-tingen ned, lyder der pludselig et tungt "bump", og der ved mine fødder, ligger en helt perfekt lille fuglerede. Først tror jeg bare, at det er reden, men efter et øjeblik ser jeg et lille blåt æg med brune prikker ligge i beddet ved siden af...

Jeg ringer til min svigerfar og får at vide, at det kan være, det måske er en gammel rede, med et æg der aldrig blev til noget... Så jeg prøver at lade være med at have alt for dårlig samvittighed... Men jeg kan alligevel ikke modstå at putte det lille æg - som stadig er intakt, på trods af det lange fald - tilbage i reden.


Jeg fortsætter mine gøremål og får i løbet af aftenen overtalt mig selv til at tro på, at jeg ikke er: Amocca - den lede fuglemorder!
Men næste morgen, da jeg er på vej ud i haven, bliver denne overbevisning gjort til skamme, da dette hjerteskærende syn møder mig.


Der ligger hun ligeså uskyldigt og ruger på et æg som uden tvivl aldrig bliver til noget - oh the irony! - fordi jeg har brugt det som kastebold!

Jeg får det da helt dårligt med mig selv, og overvejer om jeg mon skal smide reden helt ud, for at hun ikke skal ruge for ingenting. Dette bliver dog ved overvejelserne, og jeg lader hende være i fred... Og godt det samme. For senere på dagen, da jeg igen sniger mig ud i haven, er reden ikke længere kun hjem for et enkelt æg, men to!


Og nu står jeg så med et kæmpe dilemma: Hvad gør jeg?

Reden kan ikke sættes tilbage hvor den var, for det sted er der ikke mere. Hele den øvre del af klatreplanten er væk, og jeg kan jo ikke bare smide reden op ovenpå hegnet. Deroppe vil den være en åben invitation til rovfugle. Men lige nu ligger den i et hjørne af min terrasse. Selvom jeg ikke har kat og ikke har set katte i min baghave, så synes jeg alligevel at den er meget udsat der...

Så nu er gode råd dyre, hvad søren gør man?

Og er der nogle fuglekyndige mennesker tilstede, som kan fortælle mig, om et æg kan overleve et fald på knap 2 meter og stadig blive til en fugleunge?

Labels:

5 Comments:

At 10:24 AM, Anonymous Anonymous said...

Kan man ikke stille et lille hegn op i hjørnet, så katte ikke kan nå reden og ellers dække med lidt blade og grene?

 
At 3:17 PM, Blogger Amocca said...

Jeg har faktisk gjort noget lignende, lavet en naturlig "indhegning med tag" af de nedrevne grene fra klatreplanten....

Og hun ligger på reden dernede lige nu - så 7-9-13 virker det indtil videre...

 
At 5:50 PM, Anonymous Anonymous said...

Det er et tegn...

 
At 10:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Stakkels fuglemor. Bare hun klarer den!

 
At 9:59 PM, Blogger Maomis said...

Sikke en historie! Fik altså helt ondt i maven på dine vegne. Jeg håber virkelig at den lille solsortemor klare rugningen fra hjørnet på terrassen, så der kan komme et par frække solsorteunger til verden. Håber du kommer med en opfølgning.

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger