Friday, January 11, 2008

Hvad er værst?

Jeg havde en samtale med en bekendt, for en lille uges tid siden. En bekendt, som i øvrigt også er læge. Når folk er læger, har samtaler det som oftest med at kredse om deres fag, sådan er det i hvert fald for mig... Jeg får altid sådan lyst til at spørge ham om sære lidelser jeg har set om på tv og des lige... For det meste holder jeg det i mig, men ikke altid....

Nå, men nok om det. Denne aften faldt samtalen på barnløshed og behandling, og jeg blev stillet et interessant spørgsmål.

Hvad er værst: aldrig at blive gravid via behandling, eller at blive gravid men abortere...

Det er jo et godt spørgsmål, og et spørgsmål jeg som sådan ikke kan svare på, da jeg jo aldrig har været gravid og aborteret... men hvis vi ser bort fra det, så kan jeg jo godt forsøge at filosofere lidt over dette spørgsmål, sådan rent tankespindsmæssigt...

Der var en tid, hvor jeg var vildt og voldsomt misundelig på folk der var blevet gravide og havde aborteret. Og et eller andet sted er det jo en vanvittig ting at være misundelig på, ikke?

Lad mig slå fast, at det ikke var fordi, at jeg troede – eller tror – at det er særligt fedt at abortere. Misundelsen lå i, at de jo i det mindste havde bevist, at det var muligt for dem at blive gravide overhovedet....
Der er selvfølgelig en magisk grænse her et eller andet sted, for man skal jo heller ikke blive ved og ved med at abortere, så går fidusen jo lidt af hele graviditets-tingen, men det er en anden snak... Men ja, skamfuldt som det er, så havde en lille del af mig ofte lyst til at sige til kvinder der aborterede: ”Nå, ja, men du ved i det mindste at du kan blive gravid...”

Det er jeg ikke mere. Som tiden er gået, må jeg nok erkende, at når det nu skal være, ja så tror jeg at det er nemmere at være mig. Altså ikke at blive gravid via behandling. I hvert fald hvis det aldrig lykkes. For jeg kan sætte mig ind i, at det må være næsten umuligt at stoppe, hvis testen een gang har vist to streger...For så må del vel kunne lykkes igen... Når man nu har bevist at man kan blive gravid, så må det jo for filan kunne ske een gang til, ikke sandt?

Det problem sidder jeg ikke med, jeg har aldrig haft så meget som skyggen af en to-streget test. Aldrig haft et hcg-tal der kunne læses som andet end et stort fedt nul. Og hvor deprimerende det end lyder, så tror jeg i sidste ende, at det må gøre min accept af tingenes tilstand nemmere, end det er for de kvinder der har stået med den to-stregede test og derefter må indse at døren alligevel er lukket...

For døren har aldrig været åben her, ikke så meget som på klem. Jeg har troet at jeg havde fundet et vindue flere gange, men hver gang har jeg opdaget at også det var låst.... og måske er det bedst sådan når alt kommer til alt...

Men det er jo nemt at skrive, at det er værre for dem end det er for mig, nemt at sige, at det nok er nemmere for mig at acceptere at sådan skulle mit liv ikke være. Og det er jo tomme floskler, når man endnu ikke er nået dertil, hvor det definitivt er forbi, og man er tvunget til at acceptere tingenes tilstand...

Men det var jo heldigvis også bare på et rent filosofisk plan, at vi diskuterede hvad der var værst, ikke sandt?

Labels:

10 Comments:

At 11:06 AM, Anonymous Anonymous said...

Cool indlæg!

Inden jeg blev gravid første gang var jeg også misundelig på dem, som havde fået to streger - også selvom det var forbigående. De var "tættere på end mig" - selvom vi jo måske i virkeligheden stadig var lige langt fra.

Jeg kan godt følge din argumentation for, at det må være nemmere at acceptere et endeligt nederlag, hvis man aldrig har haft snerten af noget. Men! For lige at sabotere din indre ro - så tror jeg, at der er lige så stor chance for en positiv test efter 5 negative test som efter 5 småstribede... Lige pludselig en dag, når sol og måne står korrekt, og ulvene hyler tilpas højt - så lykkes det. Dét tror jeg. Spørgsmålet er så bare, om man fysisk, psykisk (og økonomisk) kan/vil holde sig selv inde i kampen så længe.

Det virker måske nemt for mig at sige, når jeg er, hvor jeg er nu - men jeg havde også troen undervejs i forløbet (så vidt jeg husker)... Selvom tanken da strejfede mig, om det nogensinde ville lykkes, så var jeg ikke i nærheden af at "give op". At give op må ikke forstås negativt - det handler jo om at kunne bevare sig selv og stoppe på det tidspunkt, der gør, at man stadig er nogenlunde hel (eller i stand til at hele sig selv) - så ikke resten af tilværelsen bliver dyster. Jeg tror faktisk, at det kræver flere boller at stoppe og prøve at "acceptere" end at fortsætte i troen på, at det vil lykkes...

Du virker til at være nået langt i din helingsproces, og jeg forstår godt, at det kan være svært at kigge dybt i fryseren - for tænk nu, at du kom tættere på målet, men ikke helt derhen. Var du så "tvunget" til at fortsætte af dit eget håb...?

Personligt var jeg glad for min første positivt test - også selvom det endte i en abort i 14. uge. Jeg ville ikke have været den foruden. Om den gav mere blod på tanden, ved jeg ikke. Men jo, det gjorde den sgu nok...

Jeg slutter nu, mens du stadig har serverplads tilbage på bloggen ;-)

 
At 1:08 PM, Anonymous Anonymous said...

Tankevækkende indlæg!
Først og fremmest:

Jeg tror ikke på at sorg kan gradbøjes på den måde. Jeg tror ikke på, at du er hverken lykkeligere eller mere ulykkelig end hende, der aborterer. I har hver jeres historie. Hvert jeres udgangspunkt.

For at gøre det rigtigt ømt.. så kan man sammenligne det med de kvinder, der får foretaget en provokeret abort. Er de så de lykkeligste?

Det afhænger jo af hver kvindes egen historie, egne drømme. Jeg tror nogen kvinder er bedre til at sige "nå.. det var ikke børn, jeg skulle have .. Så vil jeg hellere have..." mens det for andre kvinder er ALT i dem, der går i stykker, når drømmen om barnet drukner. (Og her er jeg så een af de sidste!)

Jeg - mig - personligt.. Jeg ved, hvad jeg foretrak. Da jeg efter 3 og nogle måneder pludselig stod med de famøse to streger, brugte jeg de første MANGE måneder af min graviditet på at sige til mig selv: "Nu ved du i det mindste, at det kan lade sig gøre". Jeg turde ikke tro på, at der ville komme et barn ud af det, for smerten i de tre år, havde været for høj..

Jeg kunne ikke løbe risikoen.. for aborterede jeg, ved jeg, at jeg ville dø indeni. Derfor var jeg ikke "gravid - med et barn på vej" men "beviseligt, at jeg kunne blive gravid.. og så må vi se, hvordan det går - så hvis det ikke bliver denne gang - er det ok.. Så KAN det blive en anden gang."

Det var en måde, at prøve at beskytte mig selv på.

Jeg var heldig. Det endte med en dejlig dreng. Men jeg tror, jeg havde forberedt mig mentalt nok til, at HVIS jeg havde aborteret, så havde jeg alligevel formået at se graviditeten som noget posetivt.. netop fordi: Det KUNNE lade sig gøre.

Og så har du så ret.. 10 år efter havde jeg nok bare været det mere ulykkelig, hvis det alligevel aldrig var blevet til et barn.

Mange hilsner
Pernille

 
At 2:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Hmm... Jeg havde det lidt på samme måde FØR jeg gik i behandling. Jeg tænkte: Bare jeg bliver gravid i det mindste!! Men så blev jeg gravid og aborterede - og så var det sgu også supersvært. Men i bagklogskabens klare lys og alt det der havde jeg måske ikke holdt ud helt så længe, hvis ikke jeg havde været gravid én gang.... 5 IVF mere (udover det første og en hulens masse fryseforsøg) skulle der jo som bekendt til, så det gik jo ikke så meget nemmere på trods af, at jeg vidste, at jeg kunne blive gravid. Desuden gjorde det VIRKELIG starten af min graviditet meget svær, at jeg havde aborteret...

 
At 6:28 PM, Blogger Freudika said...

Jeg tror som dig Amocca, at det er lettere at sige tak for kampen og gå ud uden baby når man aldrig har været i nærheden af de famøse to streger ...

Og jeg tror også at Snowie har ret i, at det nok kræver mere at sige "det var det" og stoppe - end at fortsætte ...

Se mig - jeg har "holdt pause" i 2½ år - og har ikke mod til at sige "det var det" og så slippe drømmen ... og jeg er heller ikke spor afklaret med mig selv i tankerne, om hvor langt jeg er villig til at gå i næste omgang i helvede ... er det kun lige et par ispinde ... eller skal vi videre i det private? ... Jeg ved det ikke endnu ... Men jeg håber, at tiden viser, at jeg overhovedet ikke behøver at tænke på mere behandling efter fryseæggene ...

 
At 8:29 PM, Anonymous Anonymous said...

Nu vil jeg så være helt modsat, for jeg takkede jo af i kampen efter en spontan abort. Det gav mig på ingen måde blod på tanden, men satte tværtimod ligesom et punktum for mig. Det fik mig overbevist om at der ikke var nogen måde i denne verden at jeg skulle kunne bære et barn frem til en fødsel, og stå med det levendfødte i armene - for det er jo det vi allesammen higer efter. Det er ikke nok i sig selv at blive gravid, man skal osse gennemføre eller kan det være ligemeget.

I situationen var SA'en langt sværere end den trivielle negative test (igen, igen, igen, igen). Men hvem der lider mest på sigt - det tror jeg er hip som hap.
Lægerne vurderer iøvrigt mine chancer for endnu en graviditet til ca lig nul på trods af en SA og en gennemført graviditet, så det er ikke nødvendigvis noget at sige, som Snowie også er inde på.

 
At 11:11 PM, Blogger Maomis said...

Se, det var jo et ganske interessant emne du fik bragt på banen der. Jeg er helt med på dine overvejelser og har haft mange af de samme tanker som du giver udtryk for. Jeg har været i behandling i rigtig mange år – de 4 første af dem uden så meget som antydningen af mere end EN streg. Jeg anede ikke hvordan det var at være gravid og jeg var SÅ misundelig. Det var mit største ønske – om det så bare var en lille smule. Mit ønske gik i opfyldelse. Jeg blev gravid og jeg fik endda lov at gennemføre graviditeten hele vejen og endda gå over tid. Jeg var den lykkeligste infertile. Det var stort. At min lille pige så døde 6 uger efter fødslen, er en helt anden historie. Siden har jeg været gravid hele 2 gange – den ene endte som en spontan abort og den anden uden for livmoderen. Før min første graviditet, var jeg begyndt at tro at jeg nok aldrig skulle få lov at være en af dem der fik lov at prøve at være gravid. At få lov, har for mig betydet at jeg nu ved at det kan lade sig gøre og det betyder noget – også selvom jeg stadig den dag i dag ikke har et levende barn. Jeg kunne og jeg fik endda et barn ud af det og det gør en kæmpe forskel. Måske netop derfor har det været nemmere for mig at slippe behandlingen.

 
At 4:05 PM, Blogger Signe og Jan said...

Det er jo et bragende godt spørgsmål, og som flere er inde på, er svaret nok meget individuelt. For mig, der nu har en abortus habitualis diagnose siddende i nakken og 4 aborter på 7 forsøg (5 friske - to frys), må jeg vel sige, at begge dele: negative tests og tidlige aborter gør svine latterligt ondt. Men altså - jeg kan konstatere at negative test gør mig mest deprimeret og mest modløs. Så for mig giver de to streger alligevel lidt kampgejst, også efter den 4. abort. Til gengæld tror jeg du har ret i, at det kan være sværere at stoppe, når man trods alt bliver gravid af behandlingerne. Så hvad er mon bedst? Svaret afhænger nok af den enkeltes psyke og resultatet selvsagt :o)

 
At 1:30 PM, Blogger Sechen said...

Hm... spændende og så desværre meget aktuelt spørgsmål for mig lige nu.
Jeg har jo såret stående vidt åbent, så egentlig ved jeg ikke hvad jeg skal sige... Jeg gik igennem 4 forsøg uden antydningen af den sjove streg, det 5. (dette nyligt afsluttede) valgte jeg så ikke at teste fordi mens var kommet og jeg var træt, træt, træt af de negative skodtests. Og det førte jo som bekendt til januargyseren og - nedturen her hos os.

Jeg tror som de andre blog-søstre skriver, at det er individuelt. Jeg tror måske du har ret i at det kan være sværere at sige "enough is enough" når man HAR set stregerne. Men jeg tror Snowie har ret - der er ligeså stor chance for at der er rigtig gevinst efter 5 helt negative end efter sådan nogle halv-positive abort-agtige streger.

Jeg tror når jeg lige er kommet ovenpå igen, at de to streger, judastesten viste i sidste uge alligevel kommer til at give mig noget tro og lidt styrke til næste omgang. Men jeg har også måtte sande at selvom jeg som dig/jer tænkte at bare det at se to streger ville være fremskridt, så er lige ved og næsten jo bare overhovedet ikke godt nok i det her. Så længe man ikke gå helt over målstregen, så er det jo ligemeget.

 
At 9:49 PM, Anonymous Anonymous said...

Hellere have elsket og mistet, end slet ikke at have elsket! Dette var hvad min veninde sagde efter at have mistet sin søn, som var blevet til efter et utal af forsøg både i det offentlige og det private system. Hendes søn døde af en hjertefejl, et døgn efter fødslen. Hun og hendes mand var igennem tre betalings-forsøg mere uden de famøse streger, før de besluttede at stoppe behandlingerne og valgte at adoptere. Da de så endelig havde fået ønskebarnet, gik deres ægteskab i stykker... Jeg tænker at det er meget individuelt hvornår man synes man har fået nok af den følelsesmæssige vridemaskine, det er at være i behandling for barnløshed. Jeg tænker, at jo mere liv man har nået at mærke, jo hårdere er det også at miste, men samtidig er jeg sikker på, at hvis man oplever en graviditet, en sen abort, eller evt. at få et barn der dør, vil man ikke være følelsen af glæde og forventning over det lille liv foruden. Så må man tage sorgen med i købet, hvis det viser sig at være en del af forløbet. Er du klar til det? Du kan jo måske også være en af de heldige hvor alt bare pludselig går godt!

 
At 9:25 PM, Blogger Tina Petersen said...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger