Wednesday, December 15, 2004

LFUB

LFUB = Landsforeningen For Ufrivilligt Barnløse...

Jeg har haft indmelsesblanketten liggende i mange måneder, men har følt en stærk modvilje mod at melde os ind. Hvorfor? Tjaaa... tror jeg følte at hvis vi først gjorde det, så var vi virkeligt stemplede: "Goddag, vi hedder hr. og fru G., vi er ufrivilligt barnløse" ...

Men efter lang og moden overvejelse har jeg dog taget mig sammen til at få det gjort. Dette er jo ikke en midlertidig situation som jeg gerne ville have det skulle være. Jo forhåbentlig er barnløsheden midlertidig, men det ændrer jo ikke på det faktum at jeg ingen æggeledere har og aldrig vil kunne opnå en graviditet naturligt.

Og efter at have læst artikler og referater af folketingsmøder osv må jeg jo indrømme at der jo er mange ting stadigvæk der kan berøre os og vores fremtid. Fx. er der tale om at ændre lovgivningen, så alle par der skal fertilitetsbehandles skal godkendes som forældre af staten først! Hvilket jeg synes er dybt hul i hovedet... Der er næppe mange misbrugere fx der har overskud til at gennemgå et langt og krævende behandlingsforløb som dette - og mon ikke lægen har styr på at han ikke sender en stofmisbruger videre til klinikken?

LFUB arbejder også for at gøre ægdonation nemmere i DK - ikke noget der umiddelbart berører os, men jeg kender da et par stykker via nettet som står i den uheldige situation at deres æg ikke kan bruges - og som det ser ud nu er der faktisk ikke rigtigt nogen behandlingsmuligheder i DK, med mindre de er villige til at vente ca 7 år på en privat venteliste. Ligeledes er der snak om at ændre reglerne vedr. fryseæg, så man må opbevare dem i fryseren længere end de i øjeblikket 2 år. Dette kunne være en fantastisk ting. I så fald ville vi som barnløse ikke være "tvunget" ud i at alle æg skulle bruges inden for ca 10 måneder af et evt. første barns fødsel.

Nå, sikke en smøre. Hvad jeg blot ville med dette indlæg var at sige at vi nu er meldt ind i Landsforeningen for ufrivilligt barnløse.

Labels:

1 Comments:

At 4:42 PM, Blogger Amocca said...

Hahaha Rikke,

Hvor høj var temperaturen på dit pis da du skrev den kommentar? for det må da have været tæt på kogepunktet ;)

Jeg vil give dig helt ret i at LFUB er alt for lidt synlige i landskabet - jeg anede fx ikke at de fandtes før dette her skete for os....

Og hvis statistikkerne har ret og at 1 ud af 5 par behøver hjælp til at få børn - så må der jo være et reelt behov derude.

Vi må vel tage os sammen og gøre noget ved det så? Du har helt ret med hensyn til "Kimen" sjældent har jeg da set et medlemsblad der trængte så forfærdeligt til en opdatering....

Amocca

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger