Thursday, October 14, 2004

Telefonopringning til Skejby

Jeg fik så ringet til Skejby her til morgen, men det der med at snakke med en læge, som jeg så naivt troede jeg kunne komme til, det er altså ikke lige noget man bare gør...
Så jeg har fået en telefonkonsultation ved den første der havde tid, og det er på onsdag d. 20. oktober, kl 11.... Sekretæren mente dog ikke at vi ville blive sendt ud igen og prøve selv, selvom de åbnede æggelederen, hun mente blot at de ville ændre behandlingen fra IVF til IUI.... men hun turde ikke love noget...

Til de af jer der nu sidder med et mærkeligt ansigtsudtryk over de mystiske forkortelser, kan jeg forklare følgende:

IVF
IVF - in vitro fertilisation (det lyder som noget man gør ved agerjord haha)- er den behandling vi er henvist til i øjeblikket, det er også kendt som regensglasbehandling på godt dansk. Her går man helt uden om æggelederen ved at hente æggene direkte ud af æggestokkene og befrugte dem udenfor kroppen, før de så sættes op i livmoderen igen.

IUI
IUI - er in uterus insimination - også kendt som inseminering på dansk. Her sender de blot sædcellerne helt op i livmoderen, så de ikke skal svømme så langt, dette virker selvfølgelig kun hvis der er passage i æggelederen, så ægget kan komme ned fra æggestokken til livmoderen.

Jeg ville hellere direkte i gang med IVF, men der er fordele. Hvis IUI kan virke (oddsene er noget lavere end ved IVF), så har vi ret til at få hjælp til 2 børn med denne behandlingsmetode, da den ikke koster alverden. Og det er jo da en god ting.

Men vi må hellere bare vente og se hvad lægen siger på onsdag istedetfor at give os til at gætte på udfaldet af det hele...

Labels:

1 Comments:

At 8:55 AM, Anonymous Anonymous said...

Kære Amocca

Ja - man tror det er løgn, når man først prøver det danske sygehusvæsen. Godt man ikke fejler noget alvorligt!

Jeg tror heller ikke at de sender jer hjem for at prøve selv. Hvis de gør det må du slå i bordet og protestere højlydt.

Det er faktisk slet ikke så dårlig en ide at komme i IUI behandling. Den er jo alt andet lige mere skånsom end IVF. Og hvorfor gå igennem ægudtagning mv hvis det ikke er nødvendigt? Tro mig, jeg har jo prøvet det 4 gange og det er noget, jeg godt kunne have været foruden.

Jeg synes at du skal prøve at forhandle dig til en aftale med Skejby - feks at I tager 3 IUI forsøg og hvis det ikke dur skal I i IVF behandling.

Held og lykke med din samtale - jeg håber at du får det som du ønsker
Knus RikkeS

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger