Wednesday, September 15, 2004

HSG undersøgelsen

Den 31. august 2004 var jeg indkaldt til HSG undersøgelse på Århus Kommunehospital. En HSG undersøgelse er en røntgen undersøgelse af livmoder og ægledere, hvor de sprøjter kontrastvæke op og derved kan bestemme om der er passage eller ej...

Undersøgelsen var vildt ubehagelig - det gjorde ondt og spændte helt vildt... Men i starten var det ok, for jeg kunne jo se på lægens skærm at væsken langsomt fyldte livmoderen og derefter fint bevægede sig ud i de små sytrådslignende ægledere. Men derefter kom det ikke videre.

Lægen fik mig til at vende mig om på siden, om på maven, om på den anden side og tilsidst om på ryggen igen... ingen ændring. Jeg var oppe at gå rundt i lokalet... Ingen ændring.

Det kan ikke komme igennem, sagde den flinke læge, det er derfor det gør så ondt på dig, presset burde lette når væsken fiser ud af æglederne og videre ud i bughulen. Men det gør det ikke. Så dine æg kan ikke komme ned i æglederne, desværre. Hvorfor? det turde han ikke sige, jeg skulle spørge en af lægerne på Skejby når vi var blevet henvist, måske kunne de svare.

Jeg tog mit tøj på, sagde pænt farvel og tak for god behandling og gik ud fra hospitalet og hen til bilen. Og så begyndte jeg at tude....

Jeg var defekt - jeg virkede ikke - og jeg ville aldrig blive gravid naturligt. Jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv - jeg var slet ikke klar til at få den besked.

Men beskeden var afleveret og jeg var tvunget til at acceptere den... for min verden var pludselig en anden, ingenting var som jeg ville have haft det skulle være, og det blev jeg nødt til at forholde mig til.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger