Tuesday, March 11, 2008

Ny cykel?

Siden jeg fik min menstruation, som 13-14 årig eller deromkring, så har den været regelmæssig som en bybus. I det mindste indtil jeg var en 25-26 år og bestemte mig til at ville være gravid... Så kunne den pludselig godt finde på, at være lidt forsinket... Sådan er det jo...

Men så kom jeg i behandling...

Jeg har spurgt adskillige læger i løbet af årene, og de sværger alle højhelligt, at hormonkurene ikke ændrer på cyklus. Men det tror jeg ikke en hujende fis på. For faktum er, at i løbet af årene i behandling, er min cyklus blevet kortere og kortere.
Og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Så i videnskabens interesse kunne jeg tænke mig, at lave en lille undersøgelse blandt mine læsere. Hvor mange af jer, der har været i behandling, har oplevet cyklusændringer, og er disse permanente? Eller har jeres krop fundet tilbage i sit normale leje?

Ved mig har de fundet sig til rette igen, men ikke på den originale længde på 28-30 dage. I lang tid har den ligget på et leje der varierede mellem 22-26 dage. Kortere end den plejede, men ok til at leve med og stadig pænt regelmæssigt...

Men nu er min krop åbenbart gået helt i selvsving! Jeg står nu med en cyklus der har bestemt sig til, at hver 14.-17. dag er et super tidspunkt at have menstruation... jeg er sjovt nok ikke enig!

Derfor står jeg nu i den bizarre situation, at jeg efter 5 års ufrivillig barnløshed, må en tur til lægen og bede om p-piller! What's wrong with this picture?

Jeg vil have en ny cykel. En lang een, tak...

Labels:

17 Comments:

At 10:56 PM, Anonymous Anonymous said...

Møg-cykel!

Til videnskaben:

Min cykel har samme længde (28-29 dage), som den altid har haft - jeg må være en af de der irriterende cyklister...

Snow

 
At 11:10 PM, Anonymous Anonymous said...

jeg ved ikke om ændringen er permanent ... men efter som det er ca. 2½ år siden jeg sidst var i behandling - og min mens stadig kommer lidt som den lyster ...så er der 23 dage imellem ... og så er der pludselig 33 ... mod de fuldstændig-til-at-sætte-ur-efter-28-dage før jeg kom i behandling ... så jo noget er der i hvert fald sket - og jo - jeg tror det er hormonernes skyld ...

 
At 10:54 AM, Anonymous Anonymous said...

Min cyklus er som den altid har været...
Søs

 
At 12:41 PM, Anonymous Anonymous said...

Det er min også

Rikke

 
At 3:59 PM, Blogger Signe og Jan said...

Min cyklus er også nogenlunde konstant på 30-32 dage, med udsving ifm behandlinger. Lyde rgodt nok træls med så kort en cyklus

 
At 9:52 PM, Blogger Sechen said...

min cykel passede også fint før behandling - nu er den alt, alt for lang. Fra før at have været præcis 31 dage, kan den nu køre på alt fra 33 til 39 dage - RET irriterende!

Kan man mon rejse det som folkekrav at det skal undersøges?

 
At 10:18 PM, Blogger Maomis said...

Pga min PCO har min cyklus aldrig været regelmæssig. Mest og ofte var den alt for lang.

Efter endt behandling ser det indtil videre ud til, at min krop er blevet 'normal'. I hvert fald har jeg siden behandlingsstop i september, haft nogenlunde regelmæssig cyklus på lidt over 30 dage. Jeg ved ikke om det er behandlingens eller min graviditets skyld. Jeg ved heller ikke om det er permanent, da det ikke er længe siden jeg forlod hormoncirkusset.

En kort cykel lyder næsten lige så træls som min den alt for lange.

 
At 11:01 PM, Blogger Freudika said...

Jeg kommer altså til at tænke på den her:

http://www.youtube.com/watch?v=ddHvTR5eNI0&feature=related

Hver gang jeg kommer her ind ;D

 
At 4:36 PM, Blogger Mira said...

Min cyklus kan vist ikke siges nogensinde at have været normal. Kun imens jeg var på p-piller var den regelmæssig og af normal længde. Imens jeg ikke tog p-pillerne kunne den variere meget, faktisk fra 28-42 dage, men det var også iblandet diverse hormonbehandlinger. Og nu er jeg på hormonspiral (Mirena) for at holde endometriosen nede, så deeeet....
Hvis jeg var dig ville jeg bede min læge om at få det undersøgt nærmere. Det er da underligt med en cyklus der bliver så kort.

 
At 6:35 PM, Blogger Frøkenhat said...

Før og under behandling var min cyklus forholdsvis kort - 22-24 dage. Efter at jeg har født er den til gengæld blevet normal længde med ret præcist 28 dage. Så hvis graviditetshormoner kan ændre på den slags, hvorfor skulle behandlings-hormoner så ikke også kunne...?

 
At 9:24 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg har aldrig været i behandling. Og med årene er moin cyklus blevet kortere fra ca. 28 til ca. 24.

Amocca, den anden dag sad jeg og læste din blog fra starten. Det har jeg aldrig fået gjort. Og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal udtrykke det, for jeg vil jo ikke komme til at fornærme nogle, men respekt kvinde, du er eder-banke-mig en fighter. Hvor er du gået meget igennem, hvor går du meget igennem!!

Jeg har aldrig helt forstået din "bitre" undertone, din sakasme. Dine første tekster har givet mig en anden forståelse.

 
At 2:10 PM, Anonymous Anonymous said...

Min cyklus er også forkortet fra 28-30 dage i mange år til nu alt mellem 21 og 26 dage men oftest 23. Jeg har heller ikke været i hormonbehandling, men er snart 37.

 
At 8:34 PM, Anonymous Anonymous said...

Bingo! Samme her! Før jeg kom i behandling kom min menstruation som den lystede...men der gik min. 4 måneder imellem...ofte helt op til 9 måneder!

Efter jeg har været gravid, begyndte min menstruation at komme med 30-33 dage imellem...men den sidste tid er den gået helt amok...helt ned til 15 dage imellem. Således har jeg haft mens 5 gange siden nytår! Det er sgu forkert!

Jeg har fået tid til gyn. i april...så må vi se, hvad han siger!

MariaG

 
At 1:17 PM, Blogger Monja said...

Min er som den altid har været 31 dage +/- 1 dag.

 
At 7:22 AM, Anonymous Anonymous said...

Min cyklus er også blevet korter efter mange...rigtige mange hormon behandlinger . 10 reagens ,3 intimation. Jeg er i dag den lykkelige mor til en 7 årige dreng som vi har adopteret.

 
At 7:23 AM, Anonymous Anonymous said...

Min cyklus er også blevet korter efter mange...rigtige mange hormon behandlinger . 10 reagens ,3 intimation. Jeg er i dag den lykkelige mor til en 7 årige dreng som vi har adopteret.

 
At 10:39 PM, Blogger stubbornmom said...

MIn blev KLART kortere. Hvilket viste sig at være et biproblem til det store problem (som jo var mandens sterilitet...)...
Fordi mit æg var modent, inden slimhinden var tyk nok til at holde på det... Og ja... så...
det var ikke så sjovt. Det er faktisk et stort logistisk problem.
Nu, da jeg ikke længere er i behandling, er min cyklus
atter 28 - 31 dage...
Så jeg vil give dig ret, Amocca!
Kram

 

Post a Comment

<< Home




Powered by Blogger